Dieta strefowa - na czym dokładnie polega?

Podstawowym założeniem diety strefowej jest przeświadczenie, że odpowiednie jedzenie dostarczane w określonych porach może działać na nasz organizm jak lek. Taki efekt powinno gwarantować utrzymywanie stałego poziomu insuliny we krwi, czyli tytułowej strefy równowagi.  Długotrwale zawyżony poziom tego hormonu w efekcie prowadzi do odkładania się zbędnych kilogramów.

Autorem diety strefowej (diet zone) jest dietetyk, doktor Barry Spears, zajmujący się również biotechnologią. Zaufały mu już najbardziej znane postaci z Hollywood.

Zasady diety strefowej

Kluczową zasadą diety strefowej są idealnie zachowane proporcje węglowodanów, białka i tłuszczy w każdym posiłku. Węglowodany powinny dostarczać 40 procent energii z diety, natomiast 2 pozostałe mikroskładniki po 30 procent. W diecie strefowej nie musisz robić szczególnych wyrzeczeń związanych z całkowitym wyeliminowaniem jakichś produktów. W diet zone chodzi przede wszystkim o to, aby zwyczajnie wybierać je mądrze. Czym kierować się w wyborze?

Każdy z nas potrzebuje węglowodanów, bo to nasze paliwo! Bez paliwa daleko się nie zajedzie, więc jeść je musimy. W żywności rozróżniamy dwa podstawowe rodzaje węglowodanów: proste i złożone. Proste, czyli tak naprawdę cukier, znajdują się przede wszystkim w słodyczach, ale także w białym pieczywie, wyrobach cukierniczych, białym ryżu, jasnym makaronie. Teoretycznie powinniśmy go unikać (i to prawda), ale co zrobić z fantem, że węglowodany proste są również w warzywach i owocach? Nic, po prostu jeść i nie rezygnować z owoców i warzyw! Obecność błonnika, witamin i składników mineralnych to ich główna zaleta. W naszej diecie powinniśmy dążyć, aby wybierać jak najczęściej węglowodany złożone, czyli wszystkie pełnoziarniste produkty (razowy chleb, brązowy ryż, płatki owsiane, itp.). Ich wartość żywieniowa jest o wiele wyższa, a energia uwalniana jest stopniowo. Mogą dać więcej sytości i witalności - doradza dietetyk, Katarzyna Puścian (DietKA)

Czynniki wspomagające dietę strefową

Poza kluczową zasadą dotyczącą proporcji w diecie strefowej zwróć uwagę przede wszystkim na regularność posiłków. Jest ona niezwykle istotna. Nie dopuszczaj do sytuacji, w której pomiędzy posiłkami występuje np. przerwa dłuższa niż 5 godzin. Dobowe zapotrzebowanie kaloryczne jest kwestią ustalaną indywidualnie, jednak z założenia w diecie strefowej nie powinno przekraczać się spożywania 1700 kcal w ciągu dnia. Dodatkowo, jak w większości diet koniecznie unikaj alkoholu.

Skuteczność diety strefowej

Dieta strefowa polecana jest przez większość osób, które miały okazję ją wypróbować. Książkowy scenariusz zakłada, że osoba na diecie strefowej powinna tracić ok. 2 kg w ciągu miesiąca. Oczywiście spadek wagi jest silnie związany z etapem, z którego startujemy oraz tym, jak bardzo stosujemy się do zaleceń tej diety i jak mocno pilnujemy proporcji tego, co trafia na nasz talerz. Dieta strefowa może być stosowana przez cały rok.

Jakie produkty stosować w diecie strefowej?

Jest mnóstwo zdrowych produktów, które można jeść bez obaw podczas diety strefowej. Możemy do nich zaliczyć m.in.:

  • mięso drobiowe,
  • wołowinę, cielęcinę,
  • ryby,
  • jaja,
  • tofu,
  • chude mleko,
  • awokado,
  • orzechy,
  • wszelkiego rodzaju warzywa,
  • i wiele innych.