Woda z cytryną: właściwości zdrowotne

Woda z cytryną na odchudzanie to dla wielu osób podstawa diety oczyszczającej i odchudzającej. Wariantów jej picia jest kilka:

  • wspomniana woda z miodem i cytryną wypijana na czczo;
  • sok z cytryny wlany do dzbanka/butelki z wodą i popijanie jej w trakcie dnia;
  • dodawanie soku z cytryny do herbat. 

Jednak czy picie wody z cytryną faktycznie odchudza? Tak i nie - to znaczy, cytryna sama w sobie nie ma właściwości stricte odchudzających, jednak znacznie pomaga oczyszczać organizm, a także "czyści" jelita ze złogów jak miotełka. W ten sposób pomaga pozbyć się toksyn z organizmu, dzięki czemu usprawnia procesy odchudzania. Można więc przyjąć, że pośrednio woda z cytryną to dobry sposób na odchudzanie - jako kuracja wspomagająca. 

Cytryna jest kwaśna - zawiera wiele składników kwasowych. To właśnie one mają spory, korzystny wpływ na organizm - przede wszystkim znacznie spowalniają przyswajanie cukrów z pożywienia. Dzięki temu również pośrednio wpływa korzystnie na sylwetkę: zapobiega tyciu oraz ułatwia odchudzanie.

Cytryna jest również owocem o niskim indeksie glikemicznym, dzięki czemu dodatkowo sprzyja utrzymaniu właściwej wagi. Zdecydowanie lepiej popijać w ciągu dnia wodę z cytryną niż sięgać po kolorowe, słodzone napoje czy colę. 

Cytryna to również bogactwo witaminy C, która jest silnym antyoksydantem. Regularne picie wody z cytryną jest więc świetnym sposobem na to, by skutecznie walczyć z wolnymi rodnikami. To przynosi korzyści nie tylko dla zdrowia (zmniejsza ryzyko nowotworów), ale także dla ciała (skóra jest czysta i wygląda młodziej). Usprawnia to również metabolizm, a co za tym idzie - wspomaga odchudzanie. 

Cytryna nie zawiera wiele cukru, co czyni ją jeszcze bardziej wartościowym składnikiem w diecie i sprzymierzeńcem walki o szczupłą sylwetkę.

Woda z cytryną, wypijana regularnie, pomoże więc:

  • przyspieszyć metabolizm;
  • nawodnić organizm lepiej niż sama woda - to cenne szczególnie podczas upałów;
  • zredukować problemy z zaparciami;
  • zapobiegać powstawaniu kamieni nerkowych. 

Poza tym woda z cytryną (nie tylko na odchudzanie) orzeźwia i dodaje pozytywnej energii. Wodę z cytryną możesz urozmaicać, na przykład:

  • limonką;
  • ananasem;
  • miętą;
  • listkiem bazylii. 

Dodaj do niej kostki lodu, by stworzyć chłodzącą lemoniadę. Nie ma lepszego napoju gaszącego pragnienie niż właśnie woda z cytryną. Na odchudzanie, na upał, na zmęczenie i na orzeźwienie - ten prosty i smaczny napój ma więc o wiele więcej zastosowań. Do tego jest taki i praktycznie nie ma kalorii - same korzyści!

Czy woda z cytryną pomaga schudnąć?

Woda z cytryną na odchudzanie nie jest magicznym panaceum na tłuszcz - nie rozpuszcza go i nie przyspiesza utraty kilogramów. Jednak prawdą jest, że przyspiesza perystaltykę jelit, dzięki czemu zbędne produkty przemiany materii są o wiele szybciej wydalane z organizmu. To z kolei w znacznym stopniu wspomaga usuwanie toksyn z organizmu. Pośrednio więc ułatwia w ten sposób odchudzanie. 

Wypijanie szklanki wody z cytryną (i opcjonalnie miodem) rano, na co najmniej 20 minut przed śniadaniem pobudzi także układ trawienny, dzięki czemu przemiana materii w ciągu dnia będzie szybsza. Uwaga - woda z cytryną wypijana po przebudzeniu może skutkować tym, że za chwilę poczujesz potrzebę skorzystania z toalety. Miej to na uwadze, jeśli rano wychodzisz z domu na dłużej. 

Woda z cytryną wypijana rano orzeźwi cię i pobudzi do działania, dzięki czemu będziesz mieć o wiele więcej siły i chęci do działania, a tym samym - także do aktywności fizycznej. Jest to więc pośredni, ale skuteczny sposób na walkę z kilogramami.

Dodatek miodu zaspokoi apetyt na coś słodkiego w ciągu dnia, dlatego można uznać, że w ten sposób woda z cytryną i miodem również wpływa korzystnie na odchudzanie. 

Popijanie takiej mikstury w czasie treningu poprawia wydajność - to kolejny pośredni wpływ na odchudzanie. Będziesz ćwiczyć dłużej i intensywniej. 

Woda z cytryną: po jakim czasie widać efekty? 

Efekty picia wody z cytryną zauważalne są niemal od razu - w takiej formie, że przyspieszają perystaltykę jelit, dzięki czemu od razu poczujesz się lżejsza. Po kilku dniach brzuszek będzie mniejszy - zejdą gazy i złogi z jelit. 

Picie wody z cytryną na odchudzanie przed śniadaniem dodaje energii niemal natychmiastowo - to również efekt zauważalny od razu. 

Jednak jeśli chodzi o efekty związane z utratą wagi, musisz na nie poczekać - jak w każdym innym przypadku. Musisz mieć również świadomość tego, że woda z cytryną wspomaga odchudzanie, ale nie odchudza sama w sobie. Dlatego jeśli będziesz ją pić, ale przy tym nie zmienisz nawyków żywieniowych i nie włączysz do swojej codzienności odpowiedniej dawki aktywności fizycznej, efekty będą znikome. 

Woda z cytryną: kiedy i ile pić? 

Zastanawiasz się, ile pić wody z cytryną? Nie ma specjalnych ograniczeń co do tego, jaka ilość cytryn może być spożywana. Choć sama w sobie jest kwaśna, wbrew skojarzeniom odkwasza organizm. 

W sieci można znaleźć sporo przepisów na odchudzający sok z cytryny. Niektóre z nich zakładają wyciskanie i picie soku aż z kilkunastu cytryn dziennie. Lepiej jednak nie popadać w skrajności i trzymać się spożywania maksymalnie kilku owoców dziennie. 

Jak długo pić wodę z cytryną? W tym przypadku również nie ma specjalnych ograniczeń. Możesz przeprowadzić kurację oczyszczającą i wzmacniającą odpornośc - w tym celu pij codziennie sam sok z cytryny lub rozcieńczaj go z wodą.

W czasie kuracji możesz zwiększyć spożycie cytryn i do szklanki wody dodawać na przykład całą lub dwie. Kuracja powinna trwać dwa - trzy tygodnie. Następnie zaleca się zrobić przynajmniej kilkudniową przerwę. 

Codzienna porcja wody z cytryną na odchudzanie, zakłada jednak mniejsze dawki soku z tego owocu, dlatego można pić ją każdego dnia.