Dieta dr Dąbrowskiej - na czym polega?

Dieta czy też post Dąbrowskiej to dwuetapowa kuracja oczyszczająca, podczas której spożywa się głównie warzywa i owoce pod różną postacią.

Dieta dr Dąbrowskiej - pierwszy etap

Pierwszy etap jest bardzo rygorystyczny: można jeść tylko warzywa i niewielkie ilości owoców, aby organizm przestawił się na „samotrawienie”. Co to znaczy? Deficyt energetyczny sprawia, że organizm wykorzystuje najpierw zapasy glikogenu wątrobowego i mięśniowego, a gdy te się wyczerpią – uruchamia zapasy tkanki tłuszczowej. Pierwszy etap trwa, w zależności od wskazań, od kilku dni do kilku tygodni.

Dieta dr Dąbrowskiej - drugi etap

Drugi etap diety dr Dąbrowskiej to wyjście z postu. Polega na stosowaniu diety bazującej na warzywach i owocach, ale też innych składnikach stanowiących podstawę zdrowego odżywania, takich jak: pełnoziarniste produkty zbożowe czy produkty mleczne. Ten etap powinien być kontynuowany przez resztę życia. Z diety należy na stałe wykluczyć alkohol, kawę, papierosy, białą mąkę, rafinowany cukier czy produkty typu instant.

Dieta dr Dąbrowskiej - przeciwwskazania

Przeciwwskazaniami do stosowania postu warzywno-owocowego są m.in.: nadczynność tarczycy, niedoczynność nadnerczy, choroby nowotworowe, niewydolność narządów czy stosowanie leków immunosupresyjnych. Post nie jest też zalecany kobietom w ciąży i karmiącym, a także osobom z depresją.

Dieta dr Dąbrowskiej - wpływ na zdrowie

W założeniu dieta dr Dąbrowskiej ma:

  • wzmocnić organizm,
  • odmłodzić go,
  • przyspieszyć odnowę biologiczną,
  • odtruć z toksyn,
  • usunąć złogi jelitowe,
  • usprawnić działanie układu odpornościowego
  • oraz zredukować masę ciała.

Warto jednak zaznaczyć, że większość dietetyków nie potwierdza powyższych informacji. Według medycznych standardów, detoks powinien odbyć w szpitalu (o ile występują negatywne objawy związane z zatruciem organizmu). Jeśli zaś chodzi o rzekome złogi jelitowe, czyli niestrawione resztki pokarmowe uważane za siedlisko toksyn, oczyszczanie organizmu bywa w tym przypadku mylone z perystaltyką jelit. Tymczasem to codzienna dieta, bogata w błonnik pokarmowy, odpowiada za ciągłe, fizjologiczne oczyszczanie jelit i utrzymanie układu pokarmowego w dobrej kondycji [1]. Nie ma też twardych dowodów na pozytywny wpływ postu na układ nerwowy, odpornościowy czy sercowo-naczyniowy.

Dieta dr Dąbrowskiej - uwaga

Dieta dr Dąbrowskiej może powodować niedobory żywieniowe, co z kolei wiąże się z wieloma zagrożeniami, takimi jak:

  • niedobór żelaza zwiększający ryzyko anemii,
  • deficyt aminokwasów,
  • zaburzenia hormonalne, energetyczne
  • i odżywcze niedożywienie organizmu.

Wszystko to może przyczynić się do wystąpienia komplikacji zdrowotnych lub też pogłębienia występujących wcześniej dolegliwości.

Dieta dr Dąbrowskiej a aktywność fizyczna

Dieta dr Dąbrowskiej, tj. post warzywno-owocowy wiąże się z obniżeniem zdolności wysiłkowych, dlatego nie jest wskazany dla osób uprawiających sporty szybkościowe, szybkościowo-siłowe i wytrzymałościowe (np. crossfit, kolarstwo, bieganie). Długotrwały deficyt energetyczny prowadzi do szybkiego wypłukania zapasów glikogenu mięśniowego, a niewielka podaż białka wydłuża regenerację powysiłkową. Post wpływa też na zaburzenie osi hormonalnych organizmu. Wszystko to jest niebezpieczne dla sportowca, ponieważ wymagające treningi i tak negatywnie oddziałują na zdrowie.

Dieta dr Dąbrowskiej - wady i zalety

Dieta Dąbrowskiej może przyczynić się do zmniejszenia masy ciała, (więc zazwyczaj także poprawy parametrów zdrowotnych) u osób otyłych. Z drugiej strony badania dowodzą, że niedożywienie organizmu powoduje nieproporcjonalny do potrzeb fizjologicznych wzrost hormonu głodu – przez wzmożone łaknienie wiele osób po przebytym poście wraca do dawnych nawyków żywieniowych. Niewątpliwą zaletą postu jest włączenie do codziennej diety dużej ilości warzyw, których polskie społeczeństwo niestety spożywa za mało. Jednak w obliczu wad i zagrożeń wynikających z takiego sposobu odżywiania ten argument nie wystarczy. Dużo lepszym rozwiązaniem niż terapia głodówkowa jest stopniowe wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych i skupienie się zadbaniu o zdrowie w dłuższej perspektywie czasu.

Michał Wrzosek - dietetyk, absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego