Motywacja do treningu na siłowni - co motywuje kobiety?

Motywacja do treningu nie działa tak samo u każdego. Niektóre kobiety kochają rywalizację, wyznaczanie sobie celów i porównywanie swoich wyników z wynikami innych ćwiczących. Inne na samą myśl o takiej formie motywowania czują się przytłoczone i przestają mieć ochotę na wyjście z domu. Dlatego warto dobrze zastanowić się, co właściwie motywuje ludzi do regularnych ćwiczeń i które z tych motywatorów zadziałają na ciebie.

Motywacja do treningu: małe i duże nagrody

Popularną metodą motywacji jest wyznaczanie sobie małych nagród za osiągnięcie celu. Pobicie rekordu spalonych kalorii, centymetr mniej w talii, a może dwa kilogramy w dół? To dobre okazje do świętowania! Ważne jest, by nagrody wyznaczać sobie odpowiednio często, tak by wydawały się w zasięgu wzroku i rzeczywiście motywowały. Jeśli częścią planu treningowego jest zdrowa dieta, lepiej nie nagradzać się chipsami czy ciastkiem. Takie "małe grzeszki" potęgują tylko poczucie wyrzekania się przyjemności na co dzień  - a nie o to chodzi w treningu! Mogą też zbyt łatwo wymknąć się spod kontroli i zamiast nagrodą, stać się poczuciem winy. Co będzie lepszym motywatorem? Wyjście do kina, nowa płyta, książka, drobiazg, który chciałaś mieć od zawsze - możliwości jest mnóstwo!

Motywacja do treningu: dobre towarzystwo

Czynnikiem, który wiele z nas motywuje do działania i ćwiczeń jest dobre towarzystwo. Być może samotne wylewanie potów na siłowni nie jest dla ciebie i lepiej odnajdziesz się na grupowych zajęciach? Możesz też zacząć umawiać się na wspólne ćwiczenia ze znajomymi.

Motywacja do treningu: wyznaczanie sobie celów

Dla wielu osób najlepsza motywacja do treningu to poczucie realizowania planu krok po kroku, z osiąganiem po drodze wielu małych celów. Ściśle rozpisany i dookreślony plan treningowy to jeden z ważnych etapów wcielania intencji w życie. Trudno przecenić motywacyjną moc wykreślania z listy wykonanych zadań.

Motywacja do treningu: porównywanie się ze sobą

Aby zyskać wewnętrzną, solidną motywację do treningu, warto jest mieć możliwość zaobserwowania efektów. Jeśli chcesz osiągnąć konkretną sylwetkę, rób sobie regularnie zdjęcia. Jeśli marzysz o poprawie wydolności, notuj swoje wyniki. Widoczna poprawa dodaje energii do działania.

Motywacja do treningu : porównywanie się z innymi

Choć mogłoby się wydawać, że porównywanie się z innymi osobami to nie najlepsza motywacja do treningu, takie porównania mogą zdziałać cuda. Trzeba tylko wiedzieć, jak się porównywać. Dobrą praktyką są tak zwane porównania w górę - do osób, które ci imponują, które podziwiasz za wytrwałość czy efekty treningowe. Motywujące porównywanie się powinno być pozbawione zawiści i poczucia wyższości.

Najlepsza motywacja do treningu, czyli jak się samemu zmotywować?

Motywacja do treningu to niełatwy temat. Każda z nas, ćwicząc i wyrabiając w sobie nowe nawyki, odkrywa stopniowo czynniki które najskuteczniej ją motywują. Ważne jest, by stawiać sobie osiągalne cele i nie wymagać od siebie cudów. Nadmierna samokrytyka, żelazny reżim narzucony od pierwszego dnia i wypominanie sobie własnych braków to prosta droga do porażki i fatalnego samopoczucia.

Motywacja do treningu - muzyka

Motywacja do treningu to także jego odpowiednia otoczka. Jeśli potrzebna jest motywacja do treningu muzyka pozwala zapomnieć o wysiłku i skupić się na lubianych dźwiękach. Nie musi być koniecznie energiczna czy skoczna, choć większość ćwiczących preferuje takie rytmy. Ważne, by wiązała się z przyjemnością i sprawiała, że zechcesz kontynuować trening choćby do końca playlisty. Alternatywą dla muzyki, szczególnie godną polecenia osobom łatwo się nudzącym i o podzielnej uwadze, są audiobooki. Nie masz czasu czytać? Zanurz się w literacki świat w czasie treningu, a nawet nie zauważysz, jak zleci czas.