Sernik na zimno: fit wersja

Ciasta nigdy nie są tak niskokaloryczne, jak, na przykład, porcja owoców o takiej samej objętości, jednak ich klasyczne wersje można przekształcić w nieco bardziej wartościowe odpowiedniki. Wówczas, oprócz pustych kalorii, organizm przyswoi także ważne składniki odżywcze niezbędne nie tylko w trakcie diety. Sernik na zimno fit jest doskonałą alternatywą dla żelków, słodkich batoników czy dosładzanych napojów. Podczas odchudzania nie należy bowiem popadać w skrajności, dlatego chwila przyjemności raz na jakiś czas jest wręcz wskazana. A już szczególnie w przypadku słodyczy w nieco zdrowszej wersji.

Sernik na zimno fit: składniki

Do stworzenia sernika na zimno fit używa się różnych składników, od wielu gatunków owoców, aż po bakalie i płatki owsiane. Najważniejszym elementem tego ciasta jest jednak twaróg, który można dostać w wersji zmielonej. Niekiedy do stworzenia sernika na zimno w zdrowszej formie można użyć także galaretki, ale są to dodatkowe kalorie, na które nie zdecyduje się wiele osób będących na diecie. Istnieją również przepisy na sernik na zimno fit w wersji wegańskiej. Wówczas konieczne jest zastosowanie zamienników twarogu i opcjonalnej galaretki.

Sernik na zimno: przepis

Przepisy na fit sernik na zimno różnią się od siebie w zależności od źródła. Najbardziej klasyczna opcja przewiduje jednak zamianę standardowego spodu ciasta na takie, które zostało wykonane z wykorzystaniem wartościowych bakalii i płatków owsianych. Jak przygotować taką mieszankę?

Do stworzenia fit spodu do sernika najczęściej wykorzystuje się płatki owsiane. Znacznie łatwiejsza w użyciu jest wersja błyskawiczna, ponieważ standardowe płatki wymagają uprzedniego namoczenia i odczekania nawet kilku godzin. Kolejnym składnikiem są różnego rodzaju bakalie, od orzechów, przez rodzynki, aż po słodkie daktyle, które stanowią doskonały zamiennik zwykłego cukru. Owoce te są wykorzystywane również w fit batonikach tworzonych przez znane trenerki. Im więcej daktyli lub rodzynek dodasz, tym bardziej lepka będzie cała masa. Jeśli chcesz, możesz zastosować także miód, który zwiąże mieszankę i pozwoli na jej łatwe rozprowadzenie po dnie blachy. Przed wykonaniem tego ostatniego kroku należy pamiętać również o zblendowaniu wszystkich składników na nieregularną masę z większymi fragmentami poszczególnych bakalii.

Jeśli chodzi o główną część całego sernika na zimno, czyli twaróg, również można wzbogacić go o kilka zdrowych elementów. Doskonałym pomysłem jest dodanie nasion chia, czyli szałwii hiszpańskiej, które uprzednio należy przygotować w odpowiedni sposób. Ziarna te pęcznieją pod wpływem wody, dlatego wystarczy zagotować odpowiednią jej ilość i umieścić w niej około pół szklanki nasion. Niekiedy przepisy na fit sernik na zimno przewidują także zastąpienie wody mlekiem, jednak jest to nieco bardziej kaloryczna opcja. Tak przygotowane nasiona chia można z powodzeniem dodać do twarogu.

Ostatnim krokiem jest dodanie nasion chia, czyli szałwii hiszpańskiej, które uprzednio należy przygotować w odpowiedni sposób. Ziarna te pęcznieją pod wpływem wody, dlatego wystarczy zagotować odpowiednią jej ilość i umieścić w niej około pół szklanki nasion. Niekiedy przepisy przewidują także zastąpienie wody mlekiem, jednak jest to nieco bardziej kaloryczna opcja. Tak przygotowane nasiona chia można z powodzeniem dodać do twarogu.

Sernik na zimno fit: owoce

Ostatnim krokiem jest dodanie owoców na samą górę sernika na zimno. Mogą to być zarówno truskawki, jak i maliny, morele z puszki, ananas, borówki i wiele innych owoców. Wszystko zależy wyłącznie od twoich preferencji i aktualnego sezonu. Jeśli zależy ci, aby stworzone ciasto było jak najbardziej dietetyczne, użyj owoców o najmniejszej kaloryczności. Istnieje także opcja zrezygnowania z tego składnika i zastąpienia go, na przykład, wiórkami kokosowymi lub posypką z kakao, jednak warto pamiętać, że owoce mają w sobie wiele cennych witamin korzystnych także podczas diety.

Sernik na zimno: wegański

Sernik fit na zimno może być wykonany również w wersji wegańskiej, czyli bez użycia jakichkolwiek produktów odzwierzęcych - w tym przypadku twarogu, miodu i ewentualnej galaretki. O ile dwa ostatnie składniki da się z łatwością wyeliminować, problem pojawia się w przypadku głównego elementu sernika na zimno. Istnieje jednak bardzo prosty sposób na zastąpienie twarogu jego wegańskim odpowiednikiem. W tym celu zazwyczaj używa się gotowanej kaszy jaglanej połączonej z mlekiem roślinnym (kokosowym, migdałowym, owsianym, sojowym lub ryżowym) i ewentualnymi dodatkami smakowymi, takimi, jak na przykład wanilia.

Galaretkę można natomiast zastąpić gotowanymi, zmiksowanymi malinami z dodatkiem agaru. Taka mieszanka zastygnie pod wpływem niskiej temperatury panującej w lodówce, przez co uzyska konsystencję podobna do puddingu. Maliny są zazwyczaj stosunkowo słodkie, dlatego do stworzenia takiej masy nie będziesz potrzebować dodatkowego cukru.

Pomysły na inne ciasta fit na zimno

Ciasta bez pieczenia w zdrowej formie zazwyczaj kojarzą się właśnie z sernikiem fit na zimno, jednak nie jest to jedyna opcja. W internecie i wielu książkach dostępnych w księgarniach znaleźć można również przepisy na inne ciasta, do których wykonania nie potrzebujesz piekarnika. Jednym z nich jest 3 Bit proteinowy stworzony z wykorzystaniem kakao, twarogu, jogurtu naturalnego, mleka, masła i herbatników. Istnieją również różnego rodzaju ciasta bazujące właśnie na herbatnikach, jednak wypełnienie pomiędzy poszczególnymi warstwami nie wymaga zastosowania twarogu. W przypadku takich przepisów, często jedynymi wymaganymi składnikami jest mleko, żółtka, masło, skrobia kukurydziana i ewentualne dodatki smakowe. Z odrobiną fantazji możesz stworzyć również inne ciasta na zimno w wersji fit.