Problemy ze snem: przyczyny

Nasz organizm potrzebuje ok. 7-8 godzin nieprzerwanego snu na dobę. Jest to optymalny czas, który umożliwia biologiczny wypoczynek naszemu ciału i umysłowi. Nie zawsze jednak jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę regeneracji. Jeśli sytuacja regularnie się powtarza, a problemy ze snem stają się chroniczne, to wówczas możemy mieć do czynienia z bezsennością.

Można wskazać wiele przyczyn problemów ze snem w nocy. Do najczęstszych należą: 

  • stres, który może mieć istotny wpływ na powstawanie trudności z zasypianiem i częste wybudzanie się w nocy,
  • współistniejące choroby i zaburzenia, takie jak nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca, refluks czy zespół niespokojnych nóg,
  • różnego rodzaju zaburzenia psychiczne (depresja, nerwice, zaburzenia lękowe),
  • używki, takie jak papierosy, alkohol, kawa czy napoje energetyczne, które mogą utrudniać zasypianie i sprzyjać rozwojowi bezsenności,
  • niewłaściwe nawyki żywieniowe, zwłaszcza spożywanie obfitych i ciężkostrawnych posiłków w godzinach wieczornych.

Przewlekłe problemy ze snem wymagają leczenia. Oprócz stosowania środków farmakologicznych (głównie leki nasenne i uspokajające) czy podjęcia psychoterapii, można spróbować pozbyć się trudności ze snem domowymi sposobami. Kluczowe jest w tym przede wszystkim odpowiednie reagowanie na czynniki sprzyjające powstawaniu bezsenności.

Problemy ze snem: domowe sposoby

Jeśli kłopoty ze snem stają się coraz bardziej uciążliwe, warto zastanowić się, jak im przeciwdziałać. Wszelkie wątpliwości dotyczące kłopotów z zasypianiem - zwłaszcza jeśli jest to problem ze snem w ciąży lub poważne problemy ze snem po odstawieniu alkoholu  - należy konsultować z lekarzem, który zaleci właściwą metodę leczenia. 

Co pomaga na problemy ze snem? Przede wszystkim eliminowanie przyczyn sprzyjających rozwojowi bezsenności. Przykładowo: jeśli prowadzimy stresujący tryb życia, to warto zastanowić się, jak zredukować poziom napięcia. Wprowadzanie zdrowych nawyków do naszej codzienności może okazać się pomocne w eliminowaniu bezsenności. 

Zobacz też: Świetny sposób na uspokojenie się przed snem

Problemy ze snem: zadbaj o komfort wypoczynku w sypialni

Osoby zmagające się z trudnościami ze snem powinny w pierwszej kolejności zadbać o komfortowe warunki odpoczynku. Trudności ze snem mogą być np. skutkiem zbyt wysokiej temperatury pomieszczenia, w którym śpimy. Należy pamiętać, że odpowiednia temperatura do spania wynosi ok. 18-20 stopni Celsjusza.

Warto również zadbać o wygodne łóżko, pościel i poszewki. Przed pójściem spać należy także ograniczyć korzystanie z komputera, telewizora czy smartfonu, które emitują szkodliwe niebieskie światło. Postarajmy kłaść się spać w totalnej ciemności. Pamiętajmy, że sypialnia powinna kojarzyć się nam przede wszystkim z odpoczynkiem i relaksem.

Problemy ze snem: zrezygnuj z używek

Korzystny wpływ na sen może mieć rezygnacja z używek. Spożywanie kawy, herbaty, a zwłaszcza alkoholu i palenie papierosów nie jest zalecane osobom, które skarżą się na kłopoty ze snem. Używki działają pobudzająco na organizm i mogą skutecznie uniemożliwić spokojne zasypianie. 

Zamiast mocnej kawy czy herbaty warto sięgnąć po napary ziołowe. Korzeń mniszka lekarskiego, melisa czy rumianek mają bardzo korzystny wpływ na organizm i pomagają w walce z bezsennością. Przede wszystkim wykazują właściwości rozkurczające i obniżają napięcie. Z tego powodu są zalecane osobom, które prowadzą stresujący tryb życia. Spożywanie naparu ziołowego w godzinach wieczornych może tym samym pomagać w utrzymaniu spokojnego snu.

Problemy ze snem: zwiększ aktywność fizyczną

Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, to może warto zwiększyć aktywność fizyczną? Regularne ćwiczenia - zwłaszcza na świeżym powietrzu - sprzyjają dotlenianiu organizmu, a co za tym idzie: pozwalają utrzymać spokojny sen w trakcie nocnego wypoczynku. Ćwiczenia fizyczne mają zresztą pozytywny wpływ na cały organizm i mogą okazać się pomocne w zwalczaniu skutków innych współistniejących chorób, np. nadciśnienia tętniczego, które w niektórych przypadkach również powoduje problemy ze snem. 

Jakość snu po treningu powinna znacząco się poprawić. Należy jednak pamiętać, aby dostosować ćwiczenia do naszych potrzeb i zdrowotnych możliwości. Przeciążenie organizmu może bowiem niekorzystnie odbić się na naszym samopoczuciu i nawet pogłębić problemy z zasypianiem. Ważne jest jednak zachowanie regularności: aktywność fizyczna powinna stać się częścią naszego codziennego życia.

Problemy ze snem: zadbaj o relaks

Częstą przyczyną rozwoju bezsenności jest stresujący tryb życia. Problemy w życiu osobistym czy w pracy nierzadko przekładają się na jakość snu. Warto więc zadbać o zapewnienie sobie codziennej dawki relaksu.

Rozwijanie hobby i różnych pasji może sprzyjać rozładowywaniu codziennego napięcia. Jeśli relaksuje nas muzyka albo czytanie książek, to warto każdego dnia przeznaczyć chociaż chwilę na przyjemną lekturę lub słuchanie naszych ulubionych wykonawców.

Przed pójściem spać można rozważyć także ciepłą kąpiel lub ćwiczenia relaksacyjne. Najważniejsze jest, aby poznać swój organizm i wiedzieć, co nas uspokaja oraz wycisza i stosować te rytuały każdego dnia przed pójściem spać.

Problemy z wybudzeniem się ze snu

Trudności z wybudzeniem się ze snu mogą przybierać dwie postaci:

  • przerywany sen w nocy,
  • nadmierna senność i trudność ze wstawaniem.

Jeśli chodzi o pierwszy przypadek, to częste wybudzanie się w nocy towarzyszy zwłaszcza bezsenności. Sprzyjają mu nadmierny stres oraz różne zaburzenia psychiczne, a także zmiany gospodarki hormonalnej. Problemy z wybudzaniem się z nocnego snu mogą manifestować się wieloma niekorzystnymi skutkami, m.in. nadmiernym zmęczeniem w ciągu dnia, nerwowością, kłopotami z koncentracją czy bólem głowy. Wszystkie te czynniki mogą z kolei mieć wpływ na trudności związane z zasypianiem i przyczyniać się do dalszego pogłębiania problemów ze snem.

Z kolei kłopoty z porannym wstawaniem i nadmierna senność również mogą być skutkiem poważniejszych problemów zdrowotnych, zwłaszcza zaburzeń psychicznych. Trudności ze wstawaniem występują również przy okazji przyjmowania niektórych leków, stosowanych zwłaszcza w zaburzeniach lękowych. 

Zobacz też: Social jet jag - dlaczego tak trudno wstać nam do pracy po weekendzie?

Problemy ze snem: gdy domowe sposoby nie pomagają

Jeśli domowe sposoby na problemy ze snem okazują się mało skuteczne, warto skonsultować się z lekarzem. Być może konieczne będzie wdrożenie tymczasowego leczenia farmakologicznego lub podjęcie psychoterapii.

Zobacz też: Nie lekceważ tych sygnałów skóry. To objaw silnego stresu