Jak się szybko odstresować? 

To pytanie zadaje sobie chyba każda z osób, która boryka się z nadmiernym stresem. Wiele zależy od tego, co wywołuje taki stan. Strach przed szefem, który stosuje mobbing, projekt dla dużego klienta, od którego rezultatu zależy twój awans, a może zbliżające się egzaminy, do których nie czujesz się przygotowana? Za twój stres odpowiada oczekiwanie na rozwiązanie jakiegoś problemu bądź napięta sytuacja, na której finał czekasz z niecierpliwością? 

Ilu ludzi, tyle różnych problemów i zmartwień. Każdy ma także inną odporność na stres i to, co dla jednego może być błahostką, innego zupełnie przytłoczy. 

Wydaje się, ze najbardziej skutecznym sposobem na to, jak się odstresować,  jest unikanie czynnika, który ten stres wywołuje. Jednak na wiele sytuacji nie mamy wpływu, dlatego nie sposób zawsze zastosować się do tej rady. 

W takim przypadku pozostaje stosowanie technik relaksacyjnych, które mogą w znacznym stopniu zredukować i okiełznać stres na tyle, by nie dominował codzienności. 

Najpopularniejsze sposoby na odstresowanie to:

  • spacer
  • zabawa z pupilem 
  • aktywność fizyczna
  • rozmowa z zaufaną i bliską osobą
  • głębokie wdechy i wydechy
  • wyprawa na łono natury
  • gorąca kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych
  • znalezienie sobie jakiegoś zajęcia, które pochłonie myśli
  • picie herbaty z melisy
  • zastosowanie ziołowych preparatów o działaniu uspokajającym. 

Odstresowanie  przychodzi najczęściej wówczas, gdy oddajemy się czynnościom, które sprawiają radość. "Nakręcanie się" negatywnymi myślami jeszcze nigdy nikomu w niczym nie pomogło, dlatego, aby odstresować się, należy zadbać o higienę umysłu. W jaki sposób? To zależy od konkretnej sytuacji. 

Jak sie szybko odstresować w oczekiwaniu na coś?

Oczekiwanie na wyniki badań, egzaminów, informacje o bliskiej osobie, wynik rekrutacji - na żadną z tych sytuacji nie masz wpływu, dlatego też nie jesteś w stanie przyspieszyć rezultatów. 

Pozostaje czekanie i stresowanie się. Spirala negatywnych myśli krążąca wokół trapiącego cię problemu tylko potęguje strach i niepewność. Powoduje to, że nie możesz się skupić na pracy, posiłki jesz ze ściśniętym żołądkiem, a sen przerywa ci nerwowe wiercenie się w łóżku? Po jakimś czasie skutki stresu odczujesz także fizycznie. 

Co zrobić, żeby się odstresować w takich sytuacjach? Przede wszystkim postaraj się wyciszyć myśli. Jeśli siedzisz w domu - ubierz się i wyjdź na spacer. Nawet jeśli ma to być tylko przejście się dookoła osiedla, odświeżysz i przewietrzysz umysł. Usiądź na ławce w parku i przyjrzyj się otoczeniu - znajdź w nim coś, co choć na chwilę skupi Twoje myśli. Biegający szczeniak, dziecko uczące się chodzić, ptaki wijące gniazdo na drzewie, a może leniwie płynąca chmurka, przybierająca ciekawe kształty?

Wszystko, co choć na chwilę odciągnie twoje myśli od problemu, zadziała korzystnie. Czujesz narastającą złość, frustrację, a nawet furię i masz ochotę to wykrzyczeć? Zrób to! Niekoniecznie w parku czy na środku chodnika, ale rozładowanie negatywnych emocji w ten sposób przynosi o wiele więcej korzyści, niż można się spodziewać. 

Jeśli masz dostęp do sali treningowej, załóż rękawice bokserskie i uderzaj w worek treningowy tak długo, aż poczujesz ulgę. Nie masz? Wykorzystaj poduszkę, kanapę, drzewo w lesie. Fizyczne rozładowanie napięcia działa lepiej niż jakiekolwiek inne sposoby! 

Jak szybko się odstresować, nie wychodząc z domu?

Nie zawsze jednak mamy możliwość wyjścia z domu, żeby rozładować napięcie. Jednak pozostając w nim, również masz sporo możliwości do tego, jak się uspokoić i odstresować. 

Najlepsze sposoby na odstresowanie się  to:

  • drzemka - choć może być trudno zasnąć, kiedy ciało przeszywa dreszcz stresu, połóż się i przynajmniej poleż. Zasłoń rolety, zgaś światło, wycisz telefon i wyłącz komputer. Nawet,jeśli sen nie przyjdzie od razu, to przebywanie w ciszy i bez bodźców zewnętrznych pozwoli ukoić system nerwowy;
  • gorąca kąpiel lub prysznic - najlepiej z dodatkiem aromatycznych kosmetyków do kąpieli. Aromaterapia to jeden z najstarszych i najskuteczniejszych sposobów na to, jak się szybko odstresować.  Wpływ zapachów na samopoczucie psychiczne i fizyczne jest ogromny, dlatego wykorzystaj go. Ciepła woda przyspieszy krążenie krwi i zredukuje napięcie mięśniowe, a zapachy ukoją zmysły;
  • słuchanie muzyki - jeśli lubisz ciężkie brzmienia, to najlepsza droga do rozładowania napięcia. Słuchanie rockowych lub heavy metalowych dźwięków doskonale pomaga okiełznać agresję i stres!
  • zrób coś, co sprawi ci przyjemność - obejrzyj film, posiedź w fotelu w miękkim szlafroku, śpiewaj, tańcz, sprzątaj - rób to, na co masz ochotę i co podpowiada ci umysł. On najlepiej wie, czego właśnie teraz potrzebuje!
  • porozmawiaj z kimś - zadzwoń do mamy, kolegi, partnera, przyjaciółki - kogokolwiek, przed kim możesz się po prostu wygadać. Nie bój się, że obarczysz kogoś obowiązkiem odpowiadania ci czy próbą znalezienia rozwiązania. Często sama możliwość powiedzenia na głos o swoich obawach i niepewności sprawia, że poczujesz się o niebo lepiej.

Inne sposoby na odstresowanie się - o tym też pamiętaj!

Jakkolwiek banalnie to zabrzmi, to jednak pozytywne myślenie to połowa sukcesu. Zamiast zastanawiać się nad tym, "co będzie, jeśli...", spróbuj wyobrazić sobie finał w kolorach! 

Jedną z metod na to, jak się odstresować przed egzaminem,  jest wyobrażenie sobie odbierania indeksu czy sprawdzianu z pozytywnym wynikiem. Spróbuj przywołać uczucie ulgi, jakie towarzyszy ci w sytuacji pozytywnego wyniku. 

Skierowanie myślenia na te tory uspokoi cię wewnętrznie. Pamiętaj również, że im bardziej denerwujesz się przed egzaminem, tym bardziej osłabiasz swoją produktywność i, nawet jeśli jesteś doskonale do niego przygotowana, przez stres możesz zapomnieć połowy materiału. 

Dlatego jeśli szukasz sposobu na to, jak się odstresować szybko przed egzaminem - po prostu się nie stresuj. To niczego nie zmieni, a może tylko pogorszyć sytuację. 

Jak jeszcze się uspokoić i odstresować?  Spisz na kartce wszystkie swoje negatywne myśli, które krążą ci uparcie po głowie, Może to być tabelka, może być to list do osoby, z którą owe uczucia są związane. Nie pokazuj tych notatek nikomu ani nie wysyłaj listu. 

Przeczytaj zapiski na głos, po czym zniszcz kartkę - porwij na kawałki, pognieć, spal. Pozwoli to na symboliczne oczyszczenie umysłu, które jednak przynosi rezultaty. 

Jak się uspokoić i odstresować - 5 kluczowych zasad 

Reasumując powyższe rady, można zebrać je do listy 5 kluczowych:

  • odpocznij
  • porozmawiaj
  • wyrzuć z siebie złość
  • kreuj pozytywne myśli
  • zrób coś, co sprawi ci radość. 

Stres powoduje, że nie możesz spać? Nieprzespane i nerwowe noce przekładają się niestety na jakość całego kolejnego dnia. Nigdy nie zasypiaj w pełnym napięciu.

Jak się odstresować przed snem?

Jak więc się odstresować przed snem?  Wywietrz pokój, załóż czystą pościel, weź relaksującą kąpiel lub prysznic, wypij napar z melisy, dziurawca, kozłka lekarskiego lub innego zioła o działaniu kojącym nerwy. 

Jeśli mieszkasz z kimś bliskim - przytul się! Udowodniono, że przytulanie się do drugiej osoby podnosi poziom endorfin, czyli hormonów szczęścia. Jeśli więc szukasz sposobu na to, jak się odstresować w 5 minut, przytulaj się jak najwięcej! 

Na koniec - wystrzegaj się sposobu, który wielu wydaje się najszybszy i najskuteczniejszy, jednak w rzeczywistości jest bardzo zdradliwy. Nie sięgaj po alkohol! Owszem, lampka wina, kieliszek czystej czy kufel piwa chwilowo relaksują, jednak niosą za sobą ryzyko uzależnienia. 

Choć wydaje się, że od spożywania niewielkich ilości alkoholu do uzależnienia jest długa droga, to jednak sięganie po kieliszek przed snem wyrabia pewien nawyk i uczy, że ukojenie znajduje się w procentach.