Czym jest stres?

Stres jest naturalnym zjawiskiem, który towarzyszy człowiekowi od początków jego istnienia. To szereg reakcji zachodzących w organizmie, które są odpowiedzią na zbliżające się zagrożenie. Dawno, dawno temu, stres pozwalał człowiekowi na ucieczkę przed drapieżnikiem, czyli krótko mówiąc - ratował mu życie. W jaki sposób? Pod wpływem stresora w organizmie zwiększa się poziom hormonów adrenaliny, noradrenaliny i kortyzolu. To one odpowiadają za przyspieszenie akcji serca, napięcie mięśni i zwiększoną podaż tlenu do komórek ciała. Przez chwilę działamy na wyższych obrotach, ale następnie potrzebujemy regeneracji, bo przewlekłe napięcie i „gotowość do ucieczki” ma swoją słabą stronę: obniża odpornośc i nie wpływa pozytywnie na pracę narządów. 

Stres a skóra: trądzik

Przewlekły stres wpływa również negatywnie na skórę, która jest największym organem naszego ciała. Podczas nerwowych okresów w życiu możemy zauważyć np. pogorszenie się trądziku, albo przetłuszczanie cery. To drugie związane jest z wydzielaniem kortyzolu, który pobudza gruczoły łojowe do zwiększonej produkcji sebum. Stres powoduje też spadek odporności i osłabienie bariery hydrolipidowej skóry, a co za tym idzie, czyni ją podatną na infekcje. W żadnym wypadku nie należy wtedy gorączkowo wysuszać skóry produktami z zawartością alkoholu! Tu przyda się krem, który delikatnie zmatowi cerę i pomoże wyregulować ilość wydzielanego sebum, a jednocześnie ją nawilży:

Stres a skóra: ziemista cera

Stres zaburza pracę hormonu odpowiedzialnego za efektywny sen, czyli melatoniny. Sen jest niezbędny do prawidłowej regeneracji organizmu, w tym skóry, dlatego blada, ziemista cera i „worki pod oczami” to jedne z najczęstszych sygnałów o tym, że pora zwolnić. Długie napięcie nerwowe może prowadzić też do odwodnienia cery: osłabiony płaszcz hydrolipidowy nie zapewnia odpowiedniej ochrony przed transepidermalną utratą wilgoci ze skóry. Aby poprawić jakość snu, zadbaj o odpowiednie warunki w sypialni. Produkcji melatoniny sprzyja całkowita ciemność, dlatego oprócz zasłon zainwestuj w opaskę na oczy. Nie powinnaś też korzystać z komputera, lub smartfona na godzinę przed pójściem do łóżka: niebieskie światło, emitowane przez ekrany, również zaburza produkcję hormonu snu.

Stres a skóra: pogłębienie zmarszczek

Stres jest wrogiem młodego wyglądu skóry. Powoduje pogłębienie się zmarszczek mimicznych, nie tylko za sprawą grymasów, które pojawiają się na twarzy podczas przeżywania silnych emocji. Hormony stresu hamują produkcję kolagenu w skórze właściwej, który jest swoistym „stelażem” utrzymującym ją jędrną i napiętą. Spięte mięśnie twarzy potrafią zaowocować nie tylko nieprzyjemnym bruksizmem (zaciśniętą żuchwą i zgrzytaniem zębami), ale mogą też doprowadzić do zmiany jej obrysu. W takim przypadku może pomóc regularny, rozluźniający masaż twarzy popularnym, kamiennym rollerem: 

Jak radzić sobie ze stresem?

Łagodzenie napięcia nerwowego jest kluczowe dla zdrowia i wyglądu. Najłatwiejszymi sposobami na rozładowanie stresu jest sport, lub inny wysiłek fizyczny, na przykład bieganie, czy jazda na rolkach. Pomocne bywają też ćwiczenia oddechowe, joga, a nawet zwykłe rozciąganie połączone z kontrolowaniem oddechu. Jeśli napięcie towarzyszy nam stale i ciężko nam się go pozbyć - warto udać się do specjalisty, lekarza psychiatry, lub psychologa, który zaleci odpowiednią terapię.