Aby zbadać zachowania konsumentów w powyższych sytuacjach, przeprowadzono doświadczenie. Wyniki badań zostały zamieszczone w Journal of Consumer Research.  

Naukowcy stwierdzili, że wybór produktu zależy od tego czy informacja o nim jest dla niego pozytywna czy negatywna. Doświadczeniu poddana została czekolada. Poproszono w tym celu o degustację grupę studentów, której podano tą samą czekoladę. Jednej części osób jednak powiedziano, iż została ona wytworzona w Szwajcarii, drugiej, że w Chinach. Niektórzy z badanych otrzymali tą informacje przed jedzeniem, inni po degustacji. Tym osobom, które przed konsumpcją dowiedziały się, iż czekolada pochodzi ze Szwajcarii smakowała ona bardziej. W przypadku osób, które po spróbowaniu deseru dowiedziały się o jego pochodzeniu, czekolada ze Szwajcarii smakowała mniej, niż ta z Chin.  

Podobne wyniki otrzymano, gdy części uczestników powiedziano, że czekolada była droga, innej, że tania. Jeśli informacja o wyrobie ekskluzywnym była przekazana po degustacji, studenci byli zadowoleni z jej smaku mniej, niż gdy byli poinformowani przed zjedzeniem czekolady. Tak samo zareagowali konsumenci w sklepie monopolowym, gdzie przeprowadzono degustację win. Gdy myśleli, że piją wino włoskie smakowało im bardziej, niż tym osobom, którym powiedziano, że wino pochodzi z Indii. Jeśli o pochodzeniu dowiedzieli się po konsumpcji wino z Włoch nie wydawało im się już tak dobre.