Trening HIIT - co to jest?

Możliwe, że po raz pierwszy w życiu widzisz to wyrażenie. Jednak kiedy pierwszy raz go spróbujesz na pewno nie będziesz chciała przestać. Ćwiczenia HIIT to po angielsku High Intensity Interval Training, czyli trening interwałowy o wysokiej intensywności. Trening typu HIIT skierowany jest do osób chcących w stosunkowo krótkim czasie pozbyć się tkanki tłuszczowej. Od klasycznego cardio różni się przede wszystkim intensywnością, a co za tym idzie także skutecznością. Nie musisz poświęcać na niego wiele czasu - bez problemu powinnaś znaleźć kilka minut po pracy lub między domowymi obowiązkami.

Przykładowe ćwiczenia z treningu HIIT

Jeśli już wiemy, że istnieje trening HIIT, co to jest i w czym jest lepszy od cardio, dobrze wiedzieć jak w ogóle on wygląda. Na szczęście charakteryzuje się dużą dowolnością, dzięki której każda z nas bez problemu znajdzie coś dla siebie i dostosuje ćwiczenia do własnych preferencji i możliwości. Chcąc wykonać trening HIIT, ćwiczenia powinny być różnej intensywności. Jest on bowiem połączeniem treningu aerobowego i cardio. Oznacza to, że okresy większego wysiłku przeplatamy tymi, w których nie odpoczywamy do końca, ale mamy nieco wytchnienia dzięki zmniejszonej intensywności. Trening może więc bazować na niemal dowolnych ćwiczeniach, takich jak: skakanie na skakance, przysiady, jazda na rowerze, bieganie, pajacyki czy pompki.

Trening HIIT w domu

Czy trening HIIT w domu to dobry pomysł? Oczywiście! To świetny sposób na wprowadzenie do swojego życia aktywności, nawet kiedy twoje życie składa się z masy obowiązków. W końcu to czas jest ogromną przeszkodą dla wielu z nas - nadmiar pracy albo brak możliwości zostawienia dzieci pod opieką kogoś innego mogą zniweczyć nawet najbardziej ambitne plany. Chcąc wykonywać trening typu HIIT należy dostosować go do swojej kondycji. Nie powinien on trwać dłużej niż 30 minut, a okresy intensywnego wysiłku oraz mniejszej intensywności najlepiej dobierać sobie indywidualnie. Osoby, które nigdy wcześniej nie uprawiały sportu powinny zacząć od treningów cardio, ze względu na dużą intensywność treningu HIIT. Oczywiście wówczas umiarkowanie zwiększamy moc i po jakimś czasie przechodzimy na ćwiczenia HIIT, dołączając do ćwiczeń cardio intensywniejsze aeroby.

Trening HIIT w domu - plan

Decydując się na trening HIIT w domu, plan należy ustalić indywidualnie, gdyż każdy ma inną wydolność oraz kondycję. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sportem wypróbuj plan o niższej intensywności. Możesz np. przez minutę biec nieco szybciej, a przez kolejną minutę truchtać, wykonując 8 powtórzeń całej sekwencji. Innym sposobem jest robinie przez minutę pajacyków i przysiady przez kolejną minutę. Jeśli masz rowerek stacjonarny możesz wykorzystać go do treningów, przez minutę jadąc pod górkę i przez kolejną minutę z mniejszym obciążeniem. Takie sekwencje powtarzamy w miarę możliwości 8 - 10 razy, ale wraz z poprawą kondycji należy zwiększyć stosunek okresów zwiększonego wysiłku do ćwiczeń kardio.

Ile razy w tygodniu wykonywać trening HIIT?

Trening hiit - ile razy w tygodniu powinnaś go wykonywać? Wystarczy, że zrobisz go trzy razy w tygodniu, np. w poniedziałek, środę i piątek. To ćwiczenia o dużej intensywności, więc należy dać mięśniom czas na regenerację, która jest kluczowa do osiągnięcia wymarzonej sylwetki. 

Wciąż zastanawiasz się czy w domu da się skutecznie ćwiczyć? Odłóż na chwilę obowiązki i poświęć sobie kilkanaście minut. Kiedy już się zmobilizujesz i zobaczysz pierwsze efekty, na pewno nie będziesz chciała zrezygnować! Endorfiny dadzą radość po treningu, a coraz piękniejsza sylwetka - motywację.