Jak się pozbyć nadmiaru wody z organizmu – dieta

Jedną z podstawowych przyczyn gromadzenia nadmiaru wody w organizmie jest nieprawidłowo zbilansowana codzienna dieta. Ważne jest, aby w posiłkach nie zabrakło produktów moczopędnych, które wpływają na wypłukanie toksyn i zalegających w organizmie płynów, na przykład pietruszki, selera, bakłażana czy arbuza.
Nadmiar wody można zwalczać zwiększając ilość produktów bogatych w potas, który zapobiega obrzękom, a dodatkowo zawiera duże ilości witamin, błonnika i składników mineralnych. Bogate w potas warzywa i owoce to między innymi: ziemniaki, pomidory, banany, awokado, suszone figi i morele.
Warto ograniczyć spożycie soli, która sprzyja zatrzymywaniu płynów i powstawaniu obrzęków – dotyczy to zarówno samej przyprawy, jak i wszelkich produktów z dużą zawartością tego składnika takich jak krakersy, paluszki, solone orzeszki, chipsy, wędliny i żółte sery oraz różnego rodzaju produkty wędzone, marynowane i konserwowe. Sól można zastąpić innymi przyprawami lub ziołami. Powinno się unikać również produktów wysoko przetworzonych, czyli na przykład zupek w proszku i fast foodów.

Jak się pozbyć nadmiaru wody z organizmu: zioła niezbędne do walki z zatrzymywaniem się wody w organizmie?

Zatrzymywaniu się wody w organizmie można przeciwdziałać pamiętając o odpowiednim nawodnieniu – dorosły człowiek powinien wypijać dziennie około 2,5 litra płynów w tym głównie niegazowaną wodę mineralną, jednak można stawiać również na zieloną lub białą herbatę oraz oczyszczające zioła, które działają moczopędnie. Aby skutecznie usuwać nadwyżkę wody z organizmu, należy wypijać przynajmniej 2-3 szklanki naparów ziołowych dziennie.
W walce z nadmiarem wody w organizmie warto stosować napary ziołowe, które dzięki działaniu moczopędnemu wspomagają usuwanie toksyn. Oczyszczające zioła ułatwiające pozbycie się obrzęków i uczucia ciężkości to między innymi: pokrzywa zwyczajna, perz właściwy, skrzyp polny, żurawina, korzeń mniszka lekarskiego, korzeń pietruszki, karczoch oraz krwawnik.
Na gospodarkę elektrolitową i układ moczowy dobrze wpływają także herbatki ziołowe i suplementy diety z dodatkiem powyższych ziół.

Jak pozbyć się wody z organizmu - aktywność fizyczna

Regularne ćwiczenia fizyczne mogą pomóc usunąć nagromadzoną w organizmie wodę dzięki przyspieszeniu krążenia i procesów metabolicznych oraz wydalaniu wody z potem, co wpływa na sprawniejsze odprowadzanie płynów z organizmu.
Aerobik, fitness, basen, bieganie, długie spacery – ćwiczyć można na siłowni albo samodzielnie w domu. Dobrym pomysłem jest cotygodniowa wizyta w saunie, która pozwala wypocić nadmiar wody z tkanki podskórnej i pozbyć się zalegających toksyn. Korzystanie z sauny poprawia przemianę materii i pobudza układ krążenia.
Ćwiczenia i treningi umożliwiają pozbycie się wody z organizmu, jednak zwiększając poziom aktywności fizycznej należy zwrócić uwagę na właściwe nawadnianie się.
Osoby prowadzące siedzący tryb życia powinny też pamiętać o częstych zmianach pozycji i w miarę możliwości trzymaniu nóg wyżej – dzięki temu można zapobiec gromadzeniu się wody i dokuczliwej opuchliźnie nóg i stóp.

Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu – leczenie

Istnieje wiele domowych sposobów, które mogą wspomóc walkę z nadmiarem wody w organizmie albo wręcz zapobiegać gromadzeniu płynów. Jednak jeśli prawidłowo zbilansowana dieta, wzmożona aktywność fizyczna, regularne masaże czy ziołowe herbatki i suplementy diety nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a opuchlizna, wahania wagi, ociężałość i problemy z koncentracją nie mijają, konieczna może być wizyta u lekarza rodzinnego.
Zatrzymywanie płynów może być spowodowane przez wiele czynników, więc wykluczenie nawyków i trybu życia jako jego przyczyny, może świadczyć o problemach hormonalnych, obecności choroby lub skutkach ubocznych przyjmowanych leków.
Uporczywa opuchlizna może być objawem: żylaków (przewlekłej niewydolności żylnej), zakrzepicy żył głębokich (nagły obrzęk nogi z towarzyszącym silnym bólem), niedoczynności tarczycy (obrzęk twarzy w okolicy powiek i policzków, czasem dłoni), choroby nerek (zespół nerczycowy, kłębuszkowe zapalenie nerek), niewydolności serca (obrzęki kostek, duszności), choroby wątroby. Gdy podejrzewamy, że nasze dolegliwości mogą być objawem poważniejszego schorzenia, wizyta u specjalisty jest koniecznością.

Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu - masaże

Jednym z nieprzyjemnych objawów nadmiaru wody w organizmie jest opuchlizna twarzy, stóp i łydek. Skuteczne w walce z opuchlizną są masaże, które można wykonywać samodzielnie albo korzystając z pomocy wyspecjalizowanego masażysty.
Masując opuchnięte miejsca najlepiej zaczynać od stóp i kierować się w górę nóg. Aby wzmocnić efekty i przynieść nogom ulgę, warto stosować także balsam lub krem dedykowany opuchniętym nogom – nakładając go kolistymi ruchami i jednocześnie delikatnie uciskając napuchniętą skórę. Taki masaż powinien być wykonywany kilka razy w tygodniu przez co najmniej piętnaście minut. Systematyczność zabiegów wpływa na usprawnienie krążenia limfy i przyspieszenie usuwania nagromadzonych płynów, dzięki czemu poprawie ulega również wygląd samej skóry.
Problemy z zatrzymywaniem wody można rozwiązać także poprzez profesjonalny lipomasaż, który oddziałuje na tkankę łączną, a dokładniej część tego typu zabiegu, jaką stanowi drenaż limfatyczny. Jest to masaż uciskowy stosowany w terapii przeciwobrzękowej, który stymuluje krążenie i pobudza metabolizm. Drenaż limfatyczny pomaga przeciwdziałać powstawaniu żylaków i rozluźnia mięśnie nóg.

Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu - sen i regeneracja

Na problemy z nadmiarem wody w organizmie mogą wpływać wahania hormonalne spowodowane chorobami albo miesiączką. Warto zadbać o odpowiednią długość snu i odpoczynku, ponieważ brak snu również zaburza naszą gospodarkę hormonalną.
Hormony, które wpływają na gospodarkę wodną organizmu to kortyzon, czyli hormon stresu, aldosteron, który kontroluje gospodarkę wodną oraz estrogen i testosteron – rozregulowane hormony sprzyjają nagromadzaniu wody, dlatego poza dbaniem o optymalną ilość wypoczynku, można sięgać także po produkty i suplementy diety zawierające magnez i kwasy omega-3, które redukują poziom kortyzolu we krwi. Aby lepiej kontrolować poziom kortyzolu, najlepiej unikać stresujących sytuacji, wykonywać relaksujące ćwiczenia, na przykład jogę i regularnie ćwiczyć techniki oddechowe.