Dieta samuraja - co to jest?

Dieta samuraja jest dietą typowo dla sportowców - czyli wszystkich osób, które często i intensywnie trenują. To odmiana diety paleo - jednak wzbogacona o produkty, które pomagają w budowie masy mięśniowej i szybszej regeneracji energii. Główne załozenie obu diet jest identyczne - jest nim spożywanie jak najmniej przetworzonych produktów.

Dieta samuraja została wymyślona przez trenera i dietetyka Nate'a Miykai. Została ona opracowana z myślą o ludziach, którzy chcą zminimalizować ilość tkanki tłuszczowej w organizmie i rozbudować masę mięśniową. Dieta ta może być stosowana nie dłużej niż 3 miesiące.

Według twórcy diety samuraj, oprócz odpowiedniego żywienia oraz intensywnych treningów, ważne jest stosowanie się do jej ogólnych zasad. Dokładniej - chodzi o wykonywanie treningu rano, na czczo - według Miykai'ego śniadanie należy spożywać dopiero po ukończeniu aktywności fizycznej. Ważne jest również rozłożenie składników w ciągu dnia - węglodowany powinny zostać dostarczone do organizmu około południa, czyli pod postacią drugiego śniadania.

Dieta samuraja musi być stosowana równolegle z intensywnymi treningami - najlepiej codziennymi - w innym przypadku może prowadzić do efektu odwrotnego od zamierzonego. W diecie tej zalecane jest spożycie sporej ilości węglowodanów, które w przypadku braku aktywności fizycznej zostaną przekute w tkankę tłuszczową i spowodują znaczący przyrost wagi.

Dieta samuraja - dla kogo?

Dieta samuraja została stworzona z myślą o ludziach, którzy często i intensywnie trenują - nie tylko na siłowni, ale również podczas uprawiania sportów. Głównym założeniem tej diety jest wsparcie w osiąganiu jak najlepszych wyników sportowych i personalnych, przy jednoczesnym zdrowym odżywianiu organizmu.

Dieta samuraja sprawdzi się również w przypadku osób, które ciężko pracują fizycznie - wystarczy dobre jej rozłożenie w czasie oraz planowane spożywanie posiłków. Jadłospis w diecie samuraja jest układany indywidualnie - w zależności od potrzeb organizmu, rodzaju aktywności fizycznej, wieku, wagi oraz aktualnego stanu zdrowia. Przed przejściem na dietę samuraja warto zatem skonsultować się z dietetykiem - pomoże on w ułożeniu jadłospisu, który będzie "szyty na miarę".

Dieta samuraja - co jeść?

Dieta samuraja nie różni się bardzo od diety paleo. Jest ona po prostu wersją tego planu żywieniowego - jednak rozszerzoną o bezglutenowe źródła węglowodanów. Dieta samuraja bazuje przede wszystkim na naturalnych produktach - nieprzetworzonych lub przetworzonych w stopniu minimalnym.

Dieta samuraja to przede wszystkim produkty takie jak:

  • świeże warzywa,
  • świeże owoce,
  • mięso,
  • jaja,
  • ryby,
  • ryż (biały lub basmati),
  • oliwa z oliwek,
  • olej z ryb (np. tran),
  • tłuszcze zwierzęce (np. smalec),
  • awokado,
  • kasza jaglana,
  • orzechy oraz nasiona,
  • ziemniaki,
  • kasza gryczana.

U ludzi stosujących dietę samuraja ważne jest również odpowiednie nawodnienie organizmu - zwłaszcza w trakcie oraz tuż po treningu. Woda źródlana oraz filtrowana, naturalne napoje izotoniczne czy herbaty ziołowe pomogą w utrzymaniu odpowiedniego poziomu nawodnienia. Na diecie samuraja powinnaś dostarczać do organizmu około 2.5-3 litrów wody dziennie - w innym przypadku grozi ci odwodnienie organizmu.

Dieta samuraja - czego nie jeść?

W diecie samuraja ważną zasadą jest spożywanie produktów jak najmniej przetworzonych. Tym samym wykluczone są wszelkie dania gotowe, fast foody oraz produkty, które zawierają utwardzony tłuszcz roślinny (np. margaryna, chipsy, krakersy, paluszki, słodycze, zupy w proszku i majonezy).

Jednak jadłospis w diecie samuraja nie wyklucza tylko niezdrowej żywności - zabronione jest również spożywanie mlekaoraznabiału (w każdej postaci). Również rafinowany(biały)cukier oraz produkty, które go zawierają muszą zostać wykluczone z posiłków - są to m.in. słodzone napoje, dosładzane soki, gotowe słodycze oraz wyroby cukiernicze.

Na diecie samuraja należy także wykluczyć z jadłospisu produkty takie jak:

  • suszone owoce,
  • rośliny strączkowe,
  • zboża zawierające gluten oraz produkty, które z nich powstają (pszenica, żyto, jęczmień, orkisz, pszenżyto),
  • brązowy ryż,
  • olej słonecznikowy, arachidowy oraz sojowy,
  • soda oczyszczona (w każdej postaci),
  • napoje energetyczne oraz gotowe izotoniki,
  • alkohol.

Dieta samuraja - zalety

Dieta samuraja jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które często i intensywnie uprawiają sport lub są aktywne fizyczne. Dzięki jej stosowaniu możliwe jest wykluczenie z diety produktów takich jak cukier, gluten, alkohol czy fast foody - czyli powszechnie uważanych za szkodliwe lub powodujących alergie pokarmowe. Dzięki temu osoba stosująca dietę samuraja ma więcej energii, cieszy się dobrym zdrowiem oraz szczupłą sylwetką.

Dieta samuraja pozwala również na zdrowe odchudzanie - redukcja wagi na tej diecie to średnio od jednego do dwóch kilogramów tygodniowo (oczywiście, jeśli jest ona łączona z aktywnością fizyczną). Przy stosowaniu tej diety nie występuje efekt jo-jo - mimo, że nie występuje deficyt kaloryczny, energia dostarczana w postaci węglowodanów jest w całości pożytkowana przez organizm na regenerację po treningu.

Trwałość efektów objawia się również w przypadku budowania masy mięśniowej. Dieta samuraja ułatwia skuteczne modelowanie sylwetki, dostarczając do organizmu prawidłową ilość tłuszczu, białka oraz węglowodanów. Dieta ta ułatwia również spalanie zgromadzonego do tej pory tłuszczu - w połączeniu z odpowiednimi ćwiczeniami (np. HIIT), nawet podczas odpoczynku oraz snu.

Na diecie samuraja organizm otrzymuje również dużą ilość witamin, minerałów oraz składników odżywczych. Są one suplementowane za pomocą pożywienia, co sprawia, że są nawet o 50% lepiej przyswajalne niż w formie sztucznej (np. tabletek). Głównym źródłem witamin oraz minerałów w diecie samuraja są owoce i warzywa - czyli podstawa jadłospisu.

Dieta samuraja - przeciwwskazania

Dieta samuraja nie jest dla każdego - warunkiem jej stosowania jest przede wszystkim częsta aktywność fizyczna, jednak nie jest to jedyne obwarowanie. Jakie są przeciwwskazania do stosowania diety samuraja?

  • alergie pokarmowe (warto skonsultować z lekarzem w przypadku alergii na gluten),
  • dolegliwości układu pokarmowego,
  • choroby autoimmunologiczne,
  • depresja oraz choroby wpływające na psychikę w sposób negatywny,
  • choroby jelita cienkiego,
  • refluks,
  • wrzody żołądka i dwunastnicy,
  • brak energii.

Ważne jest również, by dieta samuraja została ułożona indywidualnie, przez profesjonalistę - najlepiej dietetyka specjalizującego się w dietach dla sportowców. Dzięki temu jadłospis zostanie dostosowany do twoich indywidualnych potrzeb - aktywności w ciągu dnia, trybu życia, wagi, wieku oraz płci. Możesz również zasięgnąć pomocy trenera personalnego, który przygotuje zestaw ćwiczeń dostosowany do opracowanej diety.

Przy układaniu diety warto również wziąć pod uwagę przechodzone w przeszłości choroby - zwłaszcza, jeśli dotyczyły one układu pokarmowego, immunologicznego czy też miały podłoże psychiczne.

Dieta samuraja - przykładowy jadłospis na 1 dzień

Dieta samuraja opiera się na spożywaniu jak najmniej przetworzonych produktów dobrej jakości - szczególnie zasada ta dotyczy mięsa oraz jajek. Oprócz tego, jadłospis oparty jest głównie na warzywach i owocach - dostarczają one najwięcej witamin, minerałów i składników odżywczych, są także źródłem cukrów prostych (przerabianych w organizmie na energię). Jak wyglądają przykładowe posiłki w diecie samuraja? Jakie przepisy można wdrożyć, będąc na diecie samuraja?

Śniadanie

Omlet jajeczny z boczkiem i sałatką z pomidorów

II śniadanie

Owsianka na mleku kokosowym z bananem, malinami i orzechami laskowymi

Obiad

Grillowana pierś z kurczaka z ryżem i grillowanymi warzywami (papryką oraz cukinią)

Kolacja

Ryba gotowana na parze, sałatka z kapusty kiszonej, ryż