Gdy zmieniają się plany podróży
Bilet masz już w kieszeni, gdy nieprzewidziane okoliczności zatrzymują cię w domu. Czy można go zwrócić albo zmienić datę wyjazdu? Czy za tę operację trzeba będzie dodatkowo zapłacić?

Kupując bilet na pociąg, autobus czy samolot, zawierasz umowę przewozu. Jeśli postanowisz przełożyć termin wyjazdu, trasę podróży albo środek transportu (np. z pociągu pospiesznego na ekspresowy), oznacza to konieczność dokonania zmian w umowie. Zwrot biletu to z kolei odstąpienie od umowy, co zazwyczaj wiąże się z opłatą manipulacyjną. Nie ma jednolitych zasad dotyczących zwrotu i przebukowania biletu. Każdy przewoźnik ustala je sam i zapisuje w regulaminie. Jeśli więc podejrzewasz, że będziesz musiała zrezygnować z podróży, zawczasu zajrzyj do regulaminu lub zapytaj w kasie o możliwość zwrotu. Zwróć uwagę także, w jakim terminie można dokonać zwrotu i jakich formalności trzeba dopełnić.
REZERWACJA LOTU – może być odwołana lub zmieniona, jeśli dopuszcza to taryfa linii lotniczej. Zwrot biletu zawsze się wiąże z potrąceniem polskiej opłaty skarbowej oraz dodatkowej opłaty, której wysokość ustala przewoźnik. Opłata dodatkowa może wynosić nawet 100 proc. ceny. Oznacza to, że pasażer, rezygnując z lotu, odzyska tylko tę kwotę, która obejmowała opłaty lotniskowe (w przypadku tanich linii stanowi to ok. 50 proc. ceny). Takie same zasady dotyczą zarówno zakupu biletów w tradycyjnej kasie, jak i przelotów rezerwowanych za pośrednictwem internetu.