Joga dla początkujących - dlaczego warto ćwiczyć?

Joga pozwala uwolnić się od negatywnych emocji i redukuje napięcia w naszym ciele. Czasy w jakich żyjemy niestety generują bardzo wysoki poziom stresu, tempo życia wymusza na nas szybkie myślenie, błyskawiczny poziom reakcji. Musimy z powodzeniem łączyć kilka ról społecznych, stale dawać z siebie maksimum i radzić sobie z przykrościami, które nas dotykają. Wiele osób nie wytrzymuje takiego napięcia i wtedy z pomocą przychodzi joga. Joga nie tylko redukuje stres, ale również pomaga osiągnąć równowagę emocjonalną i duchową. Nie jest jednak powiązana z żadną praktyką religijną, więc praktykować ją może każdy, bez względu na wyznanie. Joga również nie ma żadnych ograniczeń wiekowych ani kulturowych. To po prostu jeden z najlepszych sposobów na osiągnięcie równowagi, spokoju i poprawienie sprawności ciała.

ZOBACZ TEŻ: Pompki na brzuch i bicepsy. Podpowiadamy, jak robić pompki, aby szybko zobaczyć efekty

Wiele osób boi się, że nie poradzi sobie z jogą. Winę za to ponoszą stereotypy oraz obecne w sieci obrazy, na których osoby praktykujące jogę wyginają ciała w pozycjach często zaprzeczających regułom grawitacji. Pamiętajmy jednak o tym, że za takimi osobami stoją lata praktyki, nikt nie staje się mistrzem jogi z dnia na dzień, ani nikt nie wymaga, żeby od razu zabierać się za wielogodzinne trwanie w pozycji kwiatu lotosu. Joga to droga, którą zaczynamy spokojnie i dostosowujemy do swoich możliwości. Warto też znaleźć rodzaj jogi, który będzie nam odpowiadał. Ważna jest także dobra współpraca z mentorem. Nie musi być bezpośrednia, można zacząć od książki, artykułów albo filmików instruktażowych w serwisach społecznościowych. Oprócz korzyści "duchowych" joga wspiera ciało w odzyskaniu dobrej formy fizycznej, jednak robi to powoli i stopniowo, tak, żebyśmy mogli wsłuchać się w swoje ciało. Dokładnie w taki sposób praktykujemy jogę - wykonujemy pozycję, a kiedy poczujemy ból przerywamy i staramy się odnaleźć źródło bólu. Pomaga to lepiej pracować z własnym ciałem.

ZOBACZ TEŻ: Prezenty na święta, które pomogą zadbać o zdrowie

Joga dla początkujących - jak ćwiczyć w domu?

W domu na pewno dużo trudniej się zmobilizować niż podczas zorganizowanych zajęć. Joga w domu wymaga większej dyscypliny, ale za to nie musimy się martwić, że ktoś nas zobaczy podczas ćwiczeń - mamy całkowitą prywatność. Najlepiej zacząć od dwóch, maksymalnie trzech seansów w tygodniu. Trzeba liczyć się z tym, że początki mogą być trudne, ale przecież to, co wartościowe nie przychodzi do nas od razu.Zacznijmy od zakupu maty do jogi. Ćwicząc na podłodze szybko dorobimy się bolących kolan oraz łokci i będziemy się ślizgać. Poza tym, ciężko skupić się na oddechu i wykonywaniu poszczególnych pozycji jeśli z tyłu głowy ciągle będzie nam dzwoniła myśl, że jest nam niewygodnie. Praktykując jogę i wykonując kolejne asany, czyli pozycje jogi, wcale nie musimy medytować. Medytacja może być częścią jogi, ale nie musi. To od nas zależy czy się na to zdecydujemy, czy postawimy na jogę bez medytacji. Jednak medytacja może być bardzo dobrym uzupełnieniem jogi, jeśli się na nią zdecydujemy wtedy dużo łatwiej będzie nam uzyskać spokój ducha. Ćwicząc jogę musimy pamiętać o oddechu. Powinien być głęboki, spokojny i regularny.

Teoretycznie joga jest dobrą praktyką dla każdego, jeśli jednak czujemy, że nasze ciało może być nie do końca przygotowane na ćwiczenia wtedy warto poradzić się lekarza lub fizjoterapeuty. Również kobiety w ciąży powinny uważać, ponieważ nie każda asana będzie dla nich odpowiednia. Następnie ustalmy realny czas ćwiczeń, chociaż w przybliżeniu. Najlepiej ćwiczyć systematycznie, nawet jeśli krótko. Najważniejsza jest regularność. Powodzenia!

ZOBACZ TEŻ: Te ćwiczenia na biodra powinnaś wykonywać codziennie, jeśli pracujesz z domu 

Joga dla początkujących - 5 ćwiczeń.

Pozycja dziecka

Małe dzieci często śpią w pozycji "na żabę". Ta pozycja wygląda podobnie. klękamy na macie, siadamy na piętach, wyciągamy przed siebie tułów i ręce mocno do przodu. Czołem dotykamy maty. Przy wdechu unosimy ręce w górę, przy wydechu opuszczamy. Powtarzamy 10-15 razy. Ta pozycja działa rozluźniająco na mięśnie szyi, karku i likwiduje wszelkie wewnętrzne napięcia w okolicy brzucha, może więc pomóc w łagodzeniu takich dolegliwości jak bóle miesiączkowe.

Koci grzbiet

Klękamy na macie i opieramy się na rękach. Rozciągamy mięśnie wykonując tak zwany "koci grzbiet" czyli wyginamy kręgosłup do góry. Pamiętajmy o spokojnym oddechu i o tym, żeby zbytnio nie napinać mięśni, jeśli odczuwamy duży ból. Rozciągajmy ciało powoli, dokładnie, skupiając się na oddechu i uwalnianiu negatywnych emocji. Poczujmy się jak koty, przeciągające się po drzemce. Koci grzbiet to idealna pozycja dla tych, którzy cierpią z powodu bólu kręgosłupa.

Pies z głową w dół

Zaczynamy od przyjęcia pozycji kociego grzbietu. Następnie wypychamy pośladki do tyłu, a głowę pochylamy maksymalnie do dołu. Najważniejsze jest, aby całkowicie wyprostować nogi i plecy tak, żeby tworzyły jak najbardziej prostą linię

Pies z głową w górę

Kładziemy się na brzuchu, prostujemy ręce i zdecydowanie, ale i spokojnie unosimy tułów w górę jednocześnie napinając mięśnie. Odrywamy tułów od maty z wdechem, wracamy z wydechem. Pozycja psa z głową w dół rozluźnia kręgosłup oraz zwiększa powierzchnie płuc, przyczyniając się do poprawy krążenia i lepszej wydolności oddechowej.

Pozycja trupa

Nie sugerujmy się tą niewdzięczną nazwą. Pozycja trupa tylko w niektórych aspektach nawiązuje do martwego ciała. Chodzi o to, aby położyć się i...nie ruszać. Kładziemy się na macie, rozluźniamy ciało, pozwalamy mu ciężko opaść na macie, zamykamy oczy i oddychamy. Pozostajemy w tej pozycji tak długo jak tylko chcemy. Pamiętajmy, żeby później gwałtownie nie wstawać, tylko lekko przewrócić się na bok i dopiero wtedy podnieść się.Ta pozycja pozwala pozbyć się napięć, zarówno tych cielesnych, jak i duchowych. Rozluźnia ciało i daje nam czas na wyciszenie i zebranie myśli.

ZOBACZ TEŻ: Ćwiczenia na cellulit - 11-minutowy trening pośladków z Martą Gorącą