Ograniczenie cukru w diecie nie jest proste, ale bardzo ważne. Cukier bowiem - nazywany "białą śmiercią" - odpowiada za wiele chorób - rozwój nowotworów, choroby serca, nadwagę czy cukrzycę. W jednym z ostatnich badań naukowcy potwierdzili także, że cukier może znacząco wpływać na przyswajalność witamin!

 

Jak ograniczyć cukier? Czytaj więcej etykiet!

W 2016 niech to będzie twoja podstawowa lektura. Nie wkładaj do koszyka żadnych produktów, w których składzie cukier zajmuje jedno z pierwszych trzech miejsc. Kolejność składników oddaje ich proporcjonalną zawartość w produkcie. Jeśli cukier jest na samym początku, to znaczy, że jest go więcej niż innych składników.

Jak ograniczyć cukier? Policz się z cukrem

WHO zaleca ograniczenie dziennej dawki cukru do 25 g cukru dla osoby dorosłej, to 5 łyżeczek. Teraz policz, ile cukru spożywasz w ciągu jednego dnia. Nie kupuj produktów, które zawierając więcej niż 20 g cukru na 100 g produktu. Zwizualizuj sobie, że 1/5 całego opakowania to cukier!

Jak ograniczyć cukier? Rozpoznaj wroga

Rozpoznaj cukier. Chcąc ograniczyć cukier, naucz się pod jakimi nazwami występuje on w produktach: glukoza, fruktoza, syrop glukozowo-fruktozowy, maltodekstryna, dekstryna, maltoza. O kaloryczności i wysokim indeksie glikemicznym produktu świadczy również występowanie takich składników jak melasa, miód, syrop z agawy, syrop klonowy czy karmel.

Zobacz też: Jak przestać jeść cukier? Ta metoda daje spektakularne efekty!

Jak ograniczyć cukier? Szukaj zdrowych zamienników

Zdrowa kuchnia to nie kuchnia braków, ale kuchnia zamienników. Cukier można zastąpić naturalną i bezkaloryczną stewią. Innymi zamiennikami są erytrytol, ksylitol, maltitol.

Jak ograniczyć cukier? Skup się na tym, co zdrowe

Lepiej ci wyjdzie dodawanie, niż odejmowanie sobie od ust. Postaraj się każdego dnia dodawać do posiłków nowy element, który uważasz za zdrowy – owoc, warzywo, wyrób pełnoziarnisty. Zarówno jedzenie, jak i wyszukiwanie ciekawych produktów sprawi ci mnóstwo przyjemności!

Jak ograniczyć cukier? Oszczędzaj na ciepłych napojach

To do nich wsypujesz cukier łyżkami. Jeśli lubisz słodką herbatę, posłodź ją stewią. Żeby poprawić smak niesłodkiej kawy, możesz również dodać do niej cynamonu lub kardamonu. Używaj mniej cukru, a więcej przypraw, np. wanilii, imbiru, gałki muszkatołowej, goździków, kolendry.  Dzięki nim zyskasz zdrowy, dobry smak!

Zobacz też: Co się stanie, gdy ograniczysz cukier? 5 efektów, które widać niemal od razu!

Jak ograniczyć cukier? Myśl o tym, co zjesz w ciągu dnia

Zabierz jedzenie do pracy czy na zajęcia. Jeśli nie masz czasu na przygotowanie całego posiłku, weź to, co zostało z kolacji. Nie doprowadzaj się do napadu głodu – to wtedy nie myśląc racjonalnie, kupujesz słodką bułkę czy batonik, żeby szybko powstrzymać głód. Białko i zdrowe tłuszcze będą twoimi sprzymierzeńcami w walce z głodem.

Jak ograniczyć cukier? Sprytnie ograniczaj słodycze

To łatwiejsze niż zupełne odstawienie. I realne do zrobienia. Jeśli nie umiesz zrezygnować ze słodyczy, pozwól sobie na deser, ale taki poniżej 150 kcal. Niech to będzie owocowa przekąska, czekolada bez cukru, orzechy.  I pójdź tego dnia na spacer, chociaż na pół godzinny.

Jak ograniczyć cukier? Zredukuj ilość cukru w przepisach

Dodawaj o 1/3 lub o połowę cukru mniej niż podano w przepisie. Do pieczenia nadają się również naturalne słodziki, np. stewia, ksylitol, erytrytol.

Zobacz też:

Fit śniadanie - 10 pomysłów na to, jak zdrowo rozpocząć dzień

Dieta SIRT Adele - 10 top przepisów

Fit ciasto - 5 przepisów na pyszne i zdrowe desery

Jak ograniczyć cukier? Uważaj na pułapkę „zdrowej żywności”

Cukier dodawany do tzw. produktów „fit”, o niskiej zawartości tłuszczu, ma za zadanie poprawiać ich smak – wyjaśnia ekspertka ze Stewiarnia.pl. Uważaj na cukier m.in. w płatkach typu fitness czy granola oraz jogurtach. Pamiętaj też o kaloryczności napojów: soków, smakowej wody, napojów kawowych i alkoholu.

Jak ograniczyć cukier? Zainteresuj się zdrowym odżywianiem

Przynajmniej raz w miesiącu przeczytaj na ten temat książkę bądź artykuł, obejrzyj film w internecie. Szukaj zdrowych przepisów, ciekawych blogów. Zyskasz dzięki temu świadomość, jak istotny wpływ ma dieta na życie każdego z nas. Poza tym, to wciąga!

Jak ograniczyć cukier? Nie rezygnuj tak łatwo

Odpuściłaś i raz zjadłaś ciastko z kremem? Zabalowałaś i przesadziłaś z kalorycznymi drinkami? To nie koniec świata. Postanowienie podejmujesz na cały 2016 rok, niech jeden gorszy dzień nie przekreśla wielodniowych wysiłków. I pamiętaj, że ważniejsze dla zdrowia są dobre nawyki żywieniowe, niż ostra dieta i szybkie efekty.

Zobacz też:

Różowa sól nie taka zdrowa? Nowe badania

Syndrom TATT: czym się objawia syndrom, na który cierpi 11 mln Polaków

Niezdrowe jedzenie - na co tak naprawdę powinniśmy uważać?