Żyjemy w dobie stale zwiększającej się świadomości ekologicznej. Jednocześnie, coraz więcej z nas przywiązuje uwagę nie tylko do zgodnego z rytmem natury, ale i do zdrowego stylu życia. Normalne jest więc, że w polskich miastach przybywa rowerów. Jeżeli także ty planujesz przesiadkę z czterech na dwa kółka, zapoznaj się z naszymi wskazówkami, które pozwolą ci dobrać model "uszyty" na miarę, twoją i twoich potrzeb.

Jak dobrać rower do stylu życia?

Jak dobrać rower? W pierwszej kolejności musisz zadbać o to, żeby jednoślad odpowiadał prowadzonemu przez ciebie stylowi życia. Zakładając, że będziesz przemieszczać się głównie po mieście, masz do wyboru dwa typy rowerów - holenderkę i klasyczną damkę. Oba pozwalają na wygodną jazdę w pozycji wyprostowanej i odpowiadają potrzebom kobiet. Różnice są jednak spore i warto je poznać przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Rower holenderski charakteryzuje się dość masywną budową. Standardowo, jest wyposażony w błotniki, osłonę łańcucha, oświetlenie i bagażnik. Wiele egzemplarzy ma też na wyposażeniu osłonę tylnego koła. To taki ukłon w stronę pań - ten praktyczny dodatek zapobiega wkręceniu odzieży w szprychy, a że damskie kreacje są najczęściej dłuższe od męskich, każda z nas z pewnością doceni jego zalety. Taki jednoślad można też wyposażyć w praktyczny koszyk na ładunki.

Kolejna charakterystyczna cecha roweru holenderskiego, to dość krótka rama i kierownica typu baranek, czyli wygięta. Jej rączki są zwrócone w stronę rowerzystki, dzięki czemu chwyt jest bardziej komfortowy. 

Dla kogo przeznaczony jest rower holenderski. To prawdziwy wielozadaniowiec, który równie dobrze co na gładkim asfalcie sprawdzi się na dziurawych chodnikach, a nawet na leśnych duktach. Cechuje się ponadprzeciętną wytrzymałością, więc jest najlepszym wyborem dla osób, które swój rower zamierzają używać codziennie i na długich dystansach.

Konstrukcja damki jest bardzo podobna, z kilkoma zasadniczymi różnicami - górna część ramy jest poprowadzona niżej niż w rowerach holenderskich, co znacząco ułatwia wsiadania, zwłaszcza tym z nas, które na co dzień nie chcą zamieniać sukienki lub spódnicy na spodnie. Taka konstrukcja ramy ułatwia też postój, bo nawet drobna kobieta nie będzie musiała zsiadać z roweru. Węższa jest też kierownica, co docenią kobiety o niezbyt szerokich ramionach, a sama konstrukcja roweru jest nieco bardziej filigranowa.

Rower damski doskonale sprawdzi się w eksploatacji w niezbyt trudnym terenie i do krótkich przejażdżek, ale nie znaczy to, że nie będzie właściwym wyborem do codziennych dojazdów do pracy. 

Który wybrać? To kwestia indywidualnych preferencji. Najlepiej przymierzyć się do obu modeli i sprawdzić, który odpowiada nam bardziej.

Zobacz też: Para, która zrewolucjonizowała rowerową modę

Jak dobrać rower do wzrostu?

Kwestią, której nie można pominąć, jest dobór rozmiaru ramy. Jazda musi być maksymalnie komfortowa i bezpieczna, więc rozmiar roweru musi być dobrany do wzrostu.  Oznacza to, że nie obejdzie się bez pomiarów, w tym przypadku - długości twoich nóg. Nogę mierzysz od krocza do śródstopia, stojąc prosto i na boso. Uzyskany wynik stanowi punkt wyjścia do dalszych obliczeń.

W przypadku rowerów miejskich (dotyczy to rowerów holenderskich i damskich) należy zastosować następujący wzór:

długość nogi x 0,67 = rozmiar ramy

Takie działanie pozwoli uzyskać wynik wyrażony w cm. Rozmiar ramy podawany jest w calach, więc uzyskaną liczbę należy dodatkowo podzielić przez 2,54. Na tej podstawie, dobierzesz w przybliżeniu rozmiar roweru odpowiedni dla twojego wzrostu. W przybliżeniu, bo każda z nas zbudowana jest inaczej. Przed zakupem, warto więc przynajmniej usiąść na rowerze, który cię interesuje.

Zobacz też: Jak przygotować rower do sezonu?

Jak dobrać rower dla dziecka?

Wiesz już, jak dobrać rower dla siebie, zastanówmy się teraz nad wyborem odpowiedniego modelu dla twojej pociechy, bo przecież rodzinne wycieczki rowerowe to jeden z najlepszych sposobów spędzania wolnego czasu. 

Najmłodsi zwracają szczególną uwagę na to, co powiedzą ich rówieśnicy. Naturalne jest więc, że dziewczynki przepadają za pastelowymi damkami, najlepiej w kwieciste wzory, a chłopcy - za "góralami do zadań specjalnych". 

W pierwszej kolejności, określ obszar, po którym będzie jeździć twoja pociecha. Jeżeli rower ma służyć do rodzinnych wycieczek na terenie miasta i okazjonalnie - poza miastem, modele miejskie będą najodpowiedniejsze. Jeżeli jednak dziecko jest już na tyle duże, że jeździ samo i preferuje podróże poza miejskimi szlakami, dziecięcy model górski sprawdzi się bardzo dobrze.

Warzna zasada - nie kupuj roweru "na zapas". Średnica kół i rozmiar ramy trzeba dobrać pod kątem wieku dziecka, zależy od tego nie tylko jego wygoda, ale i bezpieczeństwo i prawidłowa pozycja ciała podczas jazdy. Dla maluchów w wieku od 7 do 14 lat (choć ci drudzy to już prawie "mali dorośli"), odpowiednie będą modele z kołami 20-24 cale. Dolny próg tego zakresu jest dedykowany dla dzieci o wzroście n nieprzekraczającym 120 cm.

Jak dobrać siodełko do roweru?

Kolejną ważną kwestią jest dobór siodełka. Zarówno modele holenderskie, jak i damskie, wyposażone są w dość szerokie siedziska, dobrze dopasowane do kobiecej anatomii. Rozwiązania uniwersalne mają jednak to do siebie, że celują w maksymalnie szeroki target, więc jest bardzo prawdopodobne, że seryjne siodełko nie będzie dla ciebie wystarczająco komfortowe. 

O wygodzie decyduje grubość siedziska, system amortyzacji i przede wszystkim - szerokość. Aby dobrać model idealny do swojej anatomii, trzeba zmierzyć rozstaw kości kulszowych.  Pamiętaj też o odpowiednim doborze twardości siedziska. Na krótkich trasach, doskonale sprawdzą się modele miękkie, ale jeżeli zamierzasz pokonywać na rowerze wiele kilometrów, zdecyduj się na model twardy.

Zobacz też: Z kapsułki po kawie zrobisz rower