Pozostawienie roweru bez ruchu na kilka miesięcy powoduje jego psucie się. Niestety często miejscem przechowywania jest piwnica czy balkon, gdzie dodatkowo narażony jest on na wilgoć czy zmiany temperatur. Przed rozpoczęciem sezonu jazdy należy więc sprawdzić kilka elementów, aby jazda była bezpieczna i przyjemna.

  • Opony – a konkretnie ciśnienie w dętkach. Jazda na zbyt małym ciśnieniu powoduje większe opory, przez co będzie mniej przyjemna. Dodatkowo narażamy na uszkodzenie obręczy koła np. przy wjeździe na krawężnik oraz przebicie opony która zostaje dobita do obręczy. Mając rower koniecznie trzeba zaopatrzyć się w małą pompkę rowerową. Najlepiej mieć ją zawsze przy sobie!

    Zwróć też uwagę czy twoje opony nie są już zbyt starte od jazdy. Ciągłe jeżdżenie po asfalcie powoduje szybkie zużywanie się opon. W momencie kiedy zaczynają się przecierać na wylot jazda jest bardzo niebezpieczna. Jeśli jeździsz też w terenie to ryzykujesz jeszcze więcej, łyse opony mają bardzo małą przyczepność!
  • Hamulce – to jeden z najważniejszych elementów naszego roweru! Sprawdź ich stan i w razie potrzeby zmień klocki hamulcowe. Jeśli jest to skomplikowane udaj się do najbliższego serwisu. Szczególnie posiadacze hamulców hydraulicznych powinni zwrócić uwagę na wymianę płynu hamulcowego.
  • Łańcuch – słyszysz nieprzyjemny dźwięk podczas jazdy po zimie? Zazwyczaj jest to wina skorodowanego łańcucha. Oliwka do łańcucha kosztuje naprawdę niewiele (kilkanaście złotych), a smarowanie powinniśmy powtarzać po każdym myciu roweru lub jeździe po wodzie czy w czasie deszczu.
  • Przerzutki i linki – to elementy bardziej skomplikowane. Można podjąć się ich regulacji samodzielnie, ale jeśli nie masz do tego ręki powierz je serwisantowi. Idealnie działające przerzutki to ogromna przyjemność z jazdy.
  • Amortyzator – jeśli jeździsz na rowerze wyposażonym w amortyzator z przodu koniecznie oddaj go do serwisu przynajmniej raz w roku. Urządzenie to wymaga bowiem wymiany oleju oraz czyszczenia. Jest wbrew pozorom bardzo delikatne i nie serwisowane szybko się zepsuje.
  • Obowiązkowe wyposażenie – pamiętaj, że oświetlenie roweru po zmroku jest obowiązkowe. Z przodu wymagane jest co najmniej jedno światło  białe lub żółte świecące ciągłym, lub migającym. Z tyłu wymagane są za to dwa światła – czerwone odblaskowe oraz świecące światłem ciągłym lub migającym. Odblask musi być zamontowany przez całą dobę! Dodatkowo rower powinien być wyposażony w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy. Mimo, że kaski nie są w Polsce obowiązkowe to warto w nich jeździć, nasza głowa jest bowiem bardzo cenna.