Jesz dużo cukru? Na te choroby jesteś szczególnie narażony

Cukier to biała śmierć – zapewniają naukowcy i wciąż wydłużają listę skutków ubocznych jedzenia cukru, wśród najbardziej groźnych jest rak, choroby serca, cukrzyca, częste infekcje, problemy ze skórą, a nawet depresja. Do tej listy dołączyła właśnie mała przyswajalność witamin i składników odżywczych.

Cukier a przyswajalność witamin i minerałów - ciekawe badanie szwedzkich naukowców

Naukowcy ze szwedzkiego Lund University przeprowadzili szczegółowe badania, w których podzielili uczestników na dwie grupy. Pierwsza grupa składała się z 1.797 osób w wieku od 18 do 80 lat. Badacze analizowali, co jej uczestnicy jedli przez cztery dni w tygodniu.

Druga grupa składała się z 12.238 członków w wieku od 45 do 68 roku życia, a naukowcy szczegółowo odtwarzali listę spożywanych produktów przez siedem dni w tygodniu.

Na podstawie tych danych badacze mogli szczegółowo odtworzyć dziennik żywnościowy poszczególnych osób, a także ich dzienne spożycie cukru (z pokarmów stałych i napojów), a także średnie dziennie spożycie dziewięciu najważniejszych mikroelementów: wapnia, kwasu foliowego, żelaza, magnezu, potasu, selenu, witaminy C, witaminy D oraz cynku.

Wyniki badań, które opublikowano na łamach magazynu „Nutrition & Metabolism”, jasno pokazały, że im większe spożycie cukru, tym mniejsza przyswajalność mikroelementów.

Zobacz także: Cukier a zmarszczki

Maksymalne dzienne spożycie cukru w diecie

Naukowcy zwrócili również uwagę na to, że chociaż spożycie zbyt dużej ilości cukru wiąże się z tak wieloma chorobami i problemami zdrowotnymi, zalecane maksymalne dzienne spożycie cukru nadal różni się w zależności od kraju.

W magazynie podano przykład zaleceń Nordic Nutrition, które są wytycznymi dietetycznymi dla mieszkańców krajów skandynawskich. W tym przypadku dodatek cukru do produktów żywnościowych nie powinien przekraczać 10 proc. całkowitego spożycia energii.

Zobacz też: Dieta dr Dąbrowskiej. Efekty widoczne już po dwóch tygodniach? 

Ile powinniśmy jeść cukru, by nie chorować? 

Tymczasem Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności nie podaje takiej jednoznacznej granicy, twierdząc że nie ma wystarczających danych naukowych, które potwierdzałyby potrzebę ustalenia takiej twardej granicy.

- Cukier znajdujący się żywności czy napojów najczęściej nie jest naturalną jej częścią – wyjaśnia badaczka Esther González-Padilla. – Dodawany jest w procesie przetwarzania lub już na stole, gdy dosładzamy jedzenie. Nie jest więc absolutnie niezbędny w naszej diecie – podsumowuje. Jednocześnie dodaje, że aby ustalić jednoznaczną granicę dodawanego cukru do produktów, przez którą zmniejsza się spożycie mikroelementów, szwedzkie badania muszą zostać rozszerzone.

Dodajmy, że WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) określiła, że w zdrowej diecie cukier nie powinien stanowić więcej niż 10 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego, a zmniejszenie ilości wolnych cukrów w diecie do poziomu poniżej 5 proc. może przynieść dodatkowe korzyści zdrowotne.

To co? Przechodzisz na dietę #nosugar? Pomyśl, zanim dodasz kolejną łyżeczkę cukru do herbaty! 

Zobacz też: Zdrowe desery Anny Lewandowskiej. Niektóre przepisy na słodkości bez grama dodatkowego cukru!