"Czy wiesz, że pracujesz za darmo przez 68 dni w roku?". Gwiazdy przeciwko dyskryminacji kobiet na rynku pracy
Czy zarabiasz mniej niż powinnaś? Czy mimo długiego stażu pracy nadal nie awansowałaś? Nie możesz podejmować samodzielnie ważnych decyzji? A może po prostu nie wierzysz w siebie? Te retoryczne pytania padają w spocie "Bez jaj" platformy OLX, w którym gwiazdy takie jak Olga Bołądź i Olga Kalicka sprzeciwiają się dyskryminacji kobiet na rynku pracy.

Jaja to gwarancja sukcesu w miejscu pracy. Szybki awans, koniec nierównych płac, szacunek kolegów i wyższe płace. Z jajami poczujesz że świat należy do Ciebie.
Takie stwierdzenie pada w 2-minutowym filmie opublikowanym przez serwis OLX Praca, który sprzeciwia się dyskryminacji kobiet na rynku pracy i wspiera równe szanse. W rolach głównych możemy w nim zobaczyć gwiazdy: Olgę Bołądź, Tamarę Arciuch, Olgę Kalicką i Katarzynę Pakosińską, byłą bokserkę Agnieszkę Rylik oraz vlogerkę Paulinę Mikułę.
W filmie padają mocne zarzuty:
Czy zarabiasz mniej niż powinnaś? Czy mimo długiego stażu pracy nadal nie awansowałaś? Nie możesz podejmować samodzielnie ważnych decyzji? A może po prostu nie wierzysz w siebie?
Bohaterki tego przewrotnego spotu znalazły na te bolączki rozwiązanie: "sztuczne jaja".
Od kiedy mam jaja moja pensja skoczyła o prawie 19%, ironicznie przekonuje bohaterka grana przez Olgę Bołądź.

Czy stwierdzenie, że "żeby dostać to, czego chcesz, musisz mieć jaja" jest rzeczywiście prawdziwe. Jak wynika z przeprowadzanego cyklicznie co dwa lata badania Głównego Urzędu Statystycznego „Struktura wynagrodzeń według zawodów”, przeciętne wynagrodzenia kobiet są niższe, niż mężczyzn na tym samym stanowisku. Czasem o kilkaset złotych, a czasem nawet o kwotę większą niż ustawowa płaca minimalna. Zarabiamy 18% mniej od mężczyzn. To jakbyśmy pracowały za darmo przez 68 dni w roku. Szokujące? Jest wiele więcej kontrowersyjnych tematów, z którymi przychodzi się mierzyć kobietom na rynku pracy. Na stronie bezjaj.org.pl dowiemy się czym jest aksamitne getto, tokenizm, autodyskryminacja czy szklany sufit.
Czym jest szklany sufit?
Szklany sufit to niewidzialna bariera oddzielająca kobiety od sięgania po wyższe stanowiska. Kobiety są statystycznie lepiej wykształcone i mają wyższe kompetencje, a jednak 85 proc. ankietowanych wskazuje, że w ich firmach najwyższe stanowiska zajmują mężczyźni - tak wynika z badania “Kobiety na rynku pracy 2019” Hays Poland. Na stronie bezjaj.org.pl przeczytamy, że:
Tylko 42 proc. kobiet i aż 70 proc. mężczyzn uznało, że pracownicy o podobnych kwalifikacjach mają równe szanse na awans, niezależnie od płci. Gorzej wygląda także poczucie sprawiedliwości wynagrodzenia u kobiet. Zdecydowanie częściej niż mężczyźni uważają one, że płeć determinuje wysokość płacy. Przekonanie o nierównych szansach jest w dużej mierze związane z barierami, jakich z powodu płci doznały w życiu zawodowym. W tym samym badaniu takich trudności na ścieżce kariery doświadczyło 53 proc. kobiet oraz 22 proc. mężczyzn. Z kolei brak możliwości rozwoju utrudnia poszerzanie sieci kontaktów i zmusza do dalszego trwania na gorszej pozycji w zdominowanym przez mężczyzn zawodowym świecie. Głównym powodem jest stereotypowe pojęcie roli kobiety w świecie i lekceważące podejście do ich predyspozycji do bycia liderkami.
Czym jest aksamitne getto?
Określenie to wprowadzono w latach siedemdziesiątych. Opisuje niedopuszczanie kobiet do kierowania wydziałami technicznymi, produkcyjnymi czy marketingowymi i pomijanie ich w procesie obsadzania wysokich, odpowiedzialnych stanowisk.
Czym jest tokenizm?
Tokenizm to powierzchowne ratowanie wizerunku firmy i generowanie sztucznych parytetów, czy przyznawanie kobietom na siłę pozornych stanowisk bez faktycznej możliwości podejmowania przez nie decyzji. Pozornie szybkie awanse lub dopuszczenie do władzy i niesprawiedliwość, która spotyka kobiety, to brak lub wydłużona droga do awansu, przy takich samych lub lepszych, niż u mężczyzn kwalifikacjach.
1 z 2

Kampania OLX - gwiazdy w akcji przeciw dyskryminacji kobiet na rynku pracy
2 z 2

Kampania OLX - gwiazdy w akcji przeciw dyskryminacji kobiet na rynku pracy
Polecane
"Przestańmy rywalizować, zacznijmy się wspierać" - przed nami 9. edycja Global Mentoring Walk [WYWIAD]
Kobieta, która rodzi dziecko, nigdy nie dorówna swoimi zarobkami kobietom bezdzietnym: te statystyki zasmucają
"Przestańmy rywalizować, zacznijmy się wspierać" - przed nami 9. edycja Global Mentoring Walk [WYWIAD]
Kobieta, która rodzi dziecko, nigdy nie dorówna swoimi zarobkami kobietom bezdzietnym: te statystyki zasmucają
Paulina Splechta: polska fotografka, której praca została okrzyknięta najlepszym zdjęciem porodowym
„Ania myślała, że będę ją wszędzie woził za darmo. Gdy dostałem rachunek od mechanika, wiedziałem, kto go ureguluje”
„Teściowa strzeliła focha za krem z drogerii na Dzień Kobiet. A czy kobieta 60+ nie potrzebuje kolagenu na zmarszczki?”
„Przyszli na wesele najeść się za darmo. Zamiast jak księżniczka, czułam się jak kelnerka w jadłodajni”
„Narzeczony mógłby wygrać konkurs na zdrajcę roku. Dziękuję bardzo za taki prezent na Dzień Kobiet”
„Wyjechałem sam na majówkę, bo żona miała zostać w pracy. Czułem, że za tą wymówką coś się kryje”
„Cały rok ciułaliśmy na wakacje w Chorwacji, żeby przeżyć koszmar. Nie wierzę, że zapłaciliśmy majątek za takie coś”
„Przez lata byłam przekonana, że teściowa ma mnie za wroga. Wystarczył 1 wieczór, by uznała mnie za córkę”
„Pokochałam bogatego przystojniaka tak mocno jak jego pieniądze. Za późno zrozumiałam, że w życiu nie ma nic za darmo”
„Siostra się obraziła, bo na komunię przyszłam bez pełnej koperty i jadłam za darmo. Według niej byłam pasożytem”
Promocja
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 8
Wakacje nad morzem w Grano Hotel Solmarina – relaks, natura i słońce!
Współpraca reklamowa
Neuropeptydy w kosmetyczce. Technologia, która zatrzymuje czas
Współpraca reklamowa
Zaproś sztukę do swojego wnętrza z nową linią Velvet ART
Współpraca reklamowa
Jak dobrać damskie buty zimowe do swojego stylu i sylwetki?
Współpraca reklamowa
Wybierz się do Suntago i wypocznij w tropikalnym stylu
Współpraca reklamowa
„Woda opadła, psy zostały” – rusza kampania pomocowa dla bezdomnych zwierząt
Współpraca reklamowa