Kampania FakeOver: tak się walczy z fake newsami. Gdzie wysyłać linki do stron lub materiałów wzbudzających podejrzenia?
FakeOver, kampania autorstwa BITECH ThinkTank to odpowiedź na to, z czym spotykamy się na co dzień, czyli falą fake newsów, deepfake'ów i innych manipulacji mających na celu dezinformację. Poznajcie szczegóły.

W tym artykule:
Niepotwierdzone informacje w cyfrowej przestrzeni publicznej już jakiś czas temu wymknęły nam się spod kontroli. Ich nośność kierowana jest społecznym uznaniem, wyrażanym w zasięgach i polubieniach, a nie weryfikacji w kategorii prawdy czy faktu. Dezinformacja to kolejny front cyfrowej wojny, wobec której nie można pozostać obojętnym.
FakeOver: walka z fake newsami i dezinformacją w praktyce
W obliczu inwazji na Ukrainę i bezprecedensowej fali migracji należy zachować społeczną gotowość. Gotowość nie tylko na niesienie pomocy humanitarnej, ale też zwalczanie fałszywych informacji. W konsekwencji toczącej się wojny, w społeczeństwa zachodnie uderzać będzie fala propagandy, której wszyscy możemy się przeciwstawić. Dlatego właśnie, niezwykle istotne w kontekście społecznym jest to, by zachęcać internautów do czujnej i aktywnej postawy wobec niepokojących treści, na które natrafiają.
Do tego mobilizować ma inicjatywa FakeOver, tworząc miejsce w sieci, gdzie można zgłaszać linki stron oraz materiałów internetowych, wzbudzających podejrzenia. FakeOver to kampania społeczna na rzecz wiarygodności informacji w sieci. Ma na celu regularne gromadzenie treści ocenianych przez obywateli za wątpliwe pod względem wiarygodności czy też jako propagujące dezinformację. Na podstawie zgłoszeń, których może dokonać każdy użytkownik przez szybki i nieskomplikowany formularz, będzie opracowywany algorytm umożliwiający coraz dokładniejsze rozpoznawanie fake newsów czy manipulacji narracyjnych zamieszczonych w internecie. W ten sposób społeczeństwo może przyczyniać się do rozwoju nauki i technologii, a tym samym bronić cyfrowego frontu informacyjnego.

FakeOver: jakie cele pozwoli osiągnąć?
Od kilku lat, liczne ośrodki badawcze starają się wspomóc walkę z dezinformacją za pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia, takie, jak sieci neuronowe pomagają w rozpoznawaniu manipulacji obrazem oraz treścią, ułatwiają również pracę analityków, oceniających podejrzane materiały. Jednak nawet najlepsze algorytmy nie będą w stanie pracować bez danych. Dzięki FakeOver możliwe będzie stworzenie zbioru treści dezinformacyjnych, służących jako ‘wzorce’, na podstawie których sztuczna inteligencja może nauczyć się rozpoznawać charakterystyczne cechy propagandy czy typowe dla niej hasła.
Kluczowym założeniem kampanii jest zachęcenie społeczeństwa do działania w duchu citizen science, czyli nauki obywatelskiej, w ramach której społeczne zaangażowanie jest podstawą osiągnięć naukowo-badawczych, a w tym przypadku - może w realny sposób zaważyć na przyszłości nas wszystkich.
Pomysłodawcą i realizatorem kampanii społecznej FakeOver jest organizacja pozarządowa BITECH ThinkTank (Fundacja Na Rzecz Wspierania Nauki i Rozwoju Edukacji BITECH), której główna misja to działania dotyczące interdyscyplinarnych kontekstów technologii oraz troska o sprawy młodych naukowców w Polsce.
Partnerem kampanii jest Instytut Dyskursu i Dialogu, wspierający dziennikarską rzetelność oraz jakość debaty publicznej w mediach.
Organizatorzy zapraszają do współpracy instytucje, inne organizacje, przedstawicieli sektora prywatnego oraz media zainteresowane upowszechnianiem wiedzy o dezinformacji, a także możliwościach jej przeciwdziałaniu.
TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:
"Cyfrowa partyzantka w czasach dezinformacyjnej zarazy". Dezinformacja, fake news, deepfake... Jak działa wojna informacyjna? Tłumaczy dr Anna Kalinowska-Balcerzak
Wojna informacyjna osiąga niewyobrażalne rozmiary, ale czy wszyscy zdajemy sobie sprawę, że w niej uczestniczymy? Czym właściwie jest dzisiejsze zagrożenie cyfrowe? Gdzie właściwie zgłaszać fake newsy? Specjalnie dla nas trudne zagadnienia wyjaśnia ekspertka, dr Anna Kalinowska-Balcerzak.
Nasz ekspert
dr Anna Kalinowska-Balcerzak
Współtwórczyni i prezeska Fundacji Wspierania Nauki i Rozwoju Edukacji BITECH ThinkTank
Kulturoznawczyni, badaczka społeczno-kulturowa. Należy do Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej i Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie badawcze w obszarach polityk kulturalnych i kultury cyfrowej, również w projektowaniu autorskich badań użytkowników. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z socjologią sieci, tożsamością użytkownika. Współtwórczyni i prezeska BITECH ThinkTank - niezależnej organizacji dążącej do wypracowania interdyscyplinarnego języka technologii oraz wspierającej młodych naukowców w Polsce.
Polecane
Jak rozmawiać z dzieckiem o wojnie? "Głównym celem rozmowy jest zadbanie o redukcję stresu u dziecka" - tłumaczy ekspert
Rzuć wszystko i… idź na swoje. Kobiety, które zawodowe spełnienie dostrzegły dopiero na własnych zasadach
„Pogodziłam się z tym, że nigdy nie będę matką i zdarzył się cud. Gdy nasionko kiełkowało, podobnie jak podejrzenia męża”
„Wygrałem fortunę, ale kasa błyskawicznie zniknęła z mojego konta. Do tej pory się zastanawiam, gdzie popełniłem błąd”
Zrób 1 rzecz do 13 kwietnia 2025. Tylko tak przygotujesz się do tego, co nadchodzi
„Teściowa wpadła do mojego mieszkania i wywróciła je do góry nogami. Tak wszystko pozmieniała, że nie wiedziałam, gdzie mam podpaski”
„W ogrodowej altance urządzałem schadzki z sąsiadką. Zdradziłem jej złotą proporcję na nawóz do róż i tak się zaczęło”
„Uciekłam sprzed ołtarza i to z kimś, kto nie powinien nawet patrzeć w moją stronę. Rodzice do dziś mi nie wybaczyli”
Zrób 1 rzecz do 10 listopada 2024. Tak ochronisz się przed kłopotami w kolejnych dniach
„Chciałam się dorobić, ale nie narobić. Coś poszło nie tak, bo po ślubie zamiast do BMW wsiadam do Ursusa”
„Matka zrujnowała mi ślub i małżeństwo. Nie sądziłam, że własna rodzicielka posunie się do czegoś tak obrzydliwego”
Promocja
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 8
Wakacje nad morzem w Grano Hotel Solmarina – relaks, natura i słońce!
Współpraca reklamowa
Neuropeptydy w kosmetyczce. Technologia, która zatrzymuje czas
Współpraca reklamowa
Zaproś sztukę do swojego wnętrza z nową linią Velvet ART
Współpraca reklamowa
Jak dobrać damskie buty zimowe do swojego stylu i sylwetki?
Współpraca reklamowa
Wybierz się do Suntago i wypocznij w tropikalnym stylu
Współpraca reklamowa
„Woda opadła, psy zostały” – rusza kampania pomocowa dla bezdomnych zwierząt
Współpraca reklamowa