Zabawki mają za zadanie wspierać rozwój od najmłodszych lat. Stają się narzędziem poznawania wszystkiego, co znajduje się w otoczeniu. Wspomagają nabywanie umiejętności społecznych. Wiążą się z nimi pozytywne emocje. Maluchy uczą się dzięki nim wykonywania codziennych czynności, opiekowania innymi, pomagania, działania w grupie, a nie tylko w pojedynkę. Zabawki dla dzieci sprawiają, że radzą sobie one lepiej w szkole, na studiach, w pracy, a wreszcie w życiu dorosłym. W końcu to właśnie od najmłodszych lat maluchy rozwijają swoją kreatywność, umiejętność logicznego myślenia, zdolności analityczne, wychodzenie poza utarte schematy, a przy tym rodzą się ich pierwsze zainteresowania. Jak dobierać zabawki dla dzieci, by przynosiły nie tylko frajdę?

Podstawowe zasady dobierania zabawek

Zabawki dla dzieci muszą być nie tylko frajdą. One nie mają spowodować, że maluchy przez długie godziny będą pozostawione same sobie, by rodzice mogli zająć się czymś innym. Chodzi o rozwój, edukację, poznawanie otaczającego świata, ale i niekiedy angażowanie najbliższych w zabawę. Dzięki temu budowane są pozytywne relacje z bliskimi. Zacieśniają się więzi z rodzicami czy rodzeństwem. Dzieci uczą się empatii, zrozumienia, pomagania, dzielenia z innymi. Jedna zabawka, a tyle możliwości!

Zarówno typowe zabawki edukacyjne, jak i zabawki wspierające rozwój dziecka, muszą być dopasowane do wieku, potrzeb i zainteresowań. Co innego przyniesie pożądane efekty w rozwoju roczniaka, a co innego u dziecka w wieku przedszkolnym, następnie szkolnym. Obserwacja pierwszych małych zainteresowań, jest z jednej strony wskazówką dla rodziców, co wybrać, z drugiej zaś wpływa na budowanie pasji, która w życiu dorosłym może przerodzić się w coś dużego, ważnego dla dziecka, niekoniecznie tylko okazjonalne hobby.

Zabawki dla dzieci bezwzględnie muszą być dla nich bezpieczne. Z tego względu poleca się kupowanie produktów pochodzących z Unii Europejskiej, ponieważ podlegają one zdecydowanie bardziej restrykcyjnym normom i wymogom, niż produkty z rynku azjatyckiego. O bezpieczeństwie zabawek informują posiadane atesty i certyfikaty. Ponadto liczy się rozsądny wybór rodziców. Na czym to polega? Na stosowaniu się do zaleceń producenta odnośnie wieku, dla jakiego przeznaczone są dane zabawki dla dzieci, ale i sposobu ich użytkowania.

Rolą rodziców jest również ocena wizualna. Jakiekolwiek uszkodzenia, obdrapania, ruchome elementy, które są słabo przymocowane, zbyt długie sznurki i linki, obce zapachy, schodząca farba – takie usterki wykluczają bezpieczną zabawę. Ponadto warto zwracać uwagę na materiały służące do wykonania. Najlepsze są te lekkie, pozbawione ostrych krawędzi – zapewniają zminimalizowane ryzyko uszkodzenia ciała podczas zabaw. Zabawki dla dzieci mogą być malowane czy zabezpieczane lakierami, ale tylko nietoksycznymi.

Czego dziecko uczy się poprzez zabawę?

Dzieci poprzez zabawę – samodzielną, ale i w grupie – nabywają umiejętności społecznych. Najmłodsze maluchy poznają dzięki zabawkom otoczenie. Uczą się rozróżniania kształtów, kolorów, struktur, faktur i dźwięków. Gdy jeszcze nie potrafią mówić, zaczynają się komunikować w ten sposób. Są w stanie pokazać coś rodzicom, przy tym wyrażają emocje.

Kilkulatkowie sięgają już po bardziej złożone zabawki dla dzieci, które wspierają ich rozwój fizyczny oraz psychiczny. Rozmaite produkty dają im szansę na nabywanie i doskonalenie umiejętności manualnych. Wymuszają konieczność kreatywnego podejścia, logicznego myślenia, szukania rozwiązań, które nie zawsze muszą być zgodne z ogólnie przyjętymi schematami. Rodzice niejednokrotnie dziwią się, co ze zwyczajnych klocków są w stanie stworzyć ich pociechy. Jak wiele radości, a przede wszystkim pomysłów kryje się w małym człowieku, który jeszcze nie zna schematów, stąd szuka własnych dróg. Drewniane klocki dla dzieci mogą służyć nie tylko do budowy, stają się elementami najróżniejszych, czasem dziwnych, ale wciąż fascynujących zabaw.

Zobacz także:

Zabawki dla dzieci kształtują małą i dużą motorykę. Uczą samodzielności. Pozwalają na rozwijanie sprawności ciała oraz jego koordynowanie. Dzieci uczą się prawidłowo chwytać w dłonie, chociażby podczas pisania, rysowania czy malowania. Nie można w takich przypadkach zapominać o odpowiednim napięciu mięśniowym. Kolejny ważny element to rozwój pamięci mięśniowej.

Wykorzystywanie zabawek na różne sposoby, pozostawiona dowolność dzieciom, rozwija je pod względem emocjonalnym. Dzieci poznają pierwsze porażki i sukcesy, gdy zabawa idzie w tym kierunku, jakiego chcą jej nadać bądź wręcz przeciwnie. Gdy w zabawie uczestniczą rówieśnicy, najmłodsi mają okazję do budowania relacji społecznych. Muszą się dzielić, wykazywać cierpliwością. Wspólnie budują, gdy mają do dyspozycji klocki konstrukcyjne, a tym samym mogą dostrzec, jak wiele zalet daje praca w grupie, że w ten sposób można osiągać jeszcze więcej. Zabawki edukacyjne o tak wielu atutach, można znaleźć pod adresem https://pepco.pl/produkty/zabawki-i-edukacja/.

Kolejny aspekt ważny dla dzieci, to rozpoznawanie kolorów, kształtów i dźwięków. Ich kojarzenie, znajomość świata zewnętrznego, w którym są zwierzęta, pojazdy, ludzie i mnóstwo dźwięków. Zabawki wspierające rozwój dziecka dają mu szanse na eksperymentowanie. Maluchy chłoną wiedzę poprzez zabawę, uczą się, choć nie jest ich zadaniem konieczność wkuwania na pamięć regułek, definicji i niezrozumiałych jeszcze rzeczy.

Zabawki dopasowane do wieku dziecka

Wiemy już, jak ważną rolę spełniają zabawki dla dzieci. Rynek jest jednak obfity, jeśli chodzi o różnego rodzaju produkty. Różnice dostrzegamy nie tylko w cenach, ale i funkcjach, detalach, dodatkowych akcesoriach. Co lepiej sprawdzi się u dziecka do 12. miesiąca życia, a co przyda się kilkulatkowi?

Maluch, który nie ma jeszcze roku, największą uwagę skupia na swojej mamie. Resztę czasu poświęca na spanie i jedzenie. To nie oznacza, że nie należy dawać mu szansy na rozwój poprzez zabawę. Jednak zabawki dla dziecka w tym wieku nie mogą być zbyt skomplikowane i złożone, bo do niczego się nie przydadzą. Kupowanie na wyrost także nie jest polecane, bo nigdy nie wiadomo, co przypadnie do gustu kilkulatkowi. W tym okresie najlepiej sprawdzą się zabawki-akcesoria, które mają wyraziste kolory i kształty, są lekkie, miękkie w dotyku, a do tego wydają subtelne dźwięki. Zainteresują, pobudzą, ale nie będą powodować powstawania uczucia lęku.

Roczniak ma już inne potrzeby. Zmienia się jego sprawność ruchowa. Poznaje cały świat, ale jeszcze nie wie, co jest bezpieczne, a co nie. Wszystkiego dotyka, chce posmakować, spróbować, zobaczyć na własne oczy, więc pełno go w każdym kącie domu. W tym wieku najbardziej przydają się zabawki dla dzieci, które zachęcają do ruchu, na przykład pchacze.

Dwulatek chodzi, biega, ale i testuje. W jego buzi znajdzie się piasek z piaskownicy, woda z kałuży, plastelina i mydło. Dziecko w tym wieku będzie się brudzić, dlatego sprawdzą się proste, lekkie i duże zabawki, które nie wyrządzą krzywy, gdy upadną. Poza tym łatwość niszczenia nie sprzyja nabywaniu drogich, luksusowych produktów. Trzylatek potrzebuje za to zabawek, które będą odzwierciedlały rzeczywistość. Łyżka to dla niego łyżka, a samochód to samochód. Abstrakcję i fantastyczne kształty, lepiej zostawić na później. Zabawki wspierające rozwój dziecka w tym wieku, powinny angażować całe jego ciało, zachęcać do ruchu, ale i uczyć samodzielności. Przydają się ponadto zabawki plastyczne i rytmiczne.

Czterolatek będzie eksperymentował, ze wszystkim i wszędzie, sprawdzając granice cierpliwości i możliwości rodziców, rówieśników i opiekunów. Na tym etapie zaczyna poznawać pierwsze literki, cyferki, sylaby. Mówi coraz lepiej. Wykorzystuje swoje ręce, by coś stworzyć, narysować lub napisać. Z tego względu zabawki dla dzieci w wieku czterech lat, powinny przygotowywać do nauki pisania w szkole. Przydają się akcesoria plastyczne, ale i inicjowanie zabaw w dom, kucharza, kierowcę, pielęgniarkę – pełna dowolność.

Pięciolatek to wyjątkowo emocjonalny mały człowiek, który może reagować nieadekwatnie do sytuacji. Trudno mu skupić uwagę na jednej czynności i szybko traci cierpliwość, dlatego klocki konstrukcyjne będą w sam raz, ale raczej proste, łatwe do złożenia. Takie, którymi można szybko coś zbudować, zburzyć i przejść do następnej zabawy. Pięciolatkowie zaczynają również bawić się w swoich grupach, następuje podział na chłopców i dziewczynki, więc można wybierać zabawki dla dzieci wedle ich płci, a nie tylko zainteresowań.

Sześciolatek czuje się niemalże dorosły. Uczy się liter, cyfr, pisania, czytania. Jego ruchy nie są jeszcze skoordynowane i napotyka na pierwsze wyzwania. To dlatego zabawki dla dzieci sześcioletnich, powinny wiązać się z wykonywaniem codziennych czynności. Zabawki wspierające rozwój dziecka w tym wieku, będą uczyć emocji, empatii i odpowiedzialności.

Siedmiolatek musi się liczyć z tym, że jego czas na zabawę mocno się uszczupli. Ma przed sobą szkołę, a jest ona pełna wyzwań, bo to nie tylko nauka, ale również poznawanie rówieśników, nabywanie nowych umiejętności społecznych. Dziecko w tym wieku może już mieć swoje pierwsze sekrety, ale z drugiej strony potrzebuje móc odkrywać, poznawać, badać. Propozycja zabawek detektywistycznych i pozwalających właśnie na badania, będzie odpowiednia.

Ośmiolatek zdążył polubić szkołę. Na tym etapie rozwoju chłopcy bawią się z chłopcami, a dziewczynki z dziewczynkami. Są pierwsze gry zespołowe, ale i wymagające prace techniczne czy plastyczne. Warto zatem dzieciom podsuwać zabawki, które zadbają o ich zdolności manualne, ale i dadzą szansę na wspólne tworzenie.

Dziewczynki i chłopcy to często odmienne zainteresowania i potrzeby, niezależnie od wieku. Nie oznacza to jednak, że lalki są tylko dla dziewczynek, a samochody wyłącznie dla chłopców. Zabawki dla dzieci muszą być dobrane przede wszystkim do wieku, a do tego bezpieczne i pozwalające na wspieranie prawidłowego rozwoju. Reszta to kwestie umowne.