Ogłoszenie stanu pandemii skutkuje nagłym i silnym wzrostem lęku. Jego przejawy są widoczne zarówno w codziennym życiu, jak i w naszym wewnętrznym przeżywaniu. Jest to niestety nieunikniony i uboczny skutek tego, z czym się obecnie zmagamy. Można się spodziewać, że poziom lęku, będzie się zmieniał w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej. Praca nad obniżeniem jego poziomu jest więc kluczowa, ponieważ to on wpływa na naszą odporność. A więc zmniejsza zagrożenie zarażeniem się wirusem. Wprowadzone epidemiologiczne ograniczenia względnie szybko spowodują wzrost frustracji i emocji, jakie są oczywistym następstwem tej frustracji.

Poniżej przedstawiamy wskazówki dotyczące tego, jak stabilnie przejść przez obecny kryzys obniżając skutecznie swój poziom lęku.

Szczególnym wyzwaniem dla nas wydaje się być psychologiczne wsparcie dla tych osób, które są w grupie większego ryzyka oraz takich, którzy nie najlepiej radzą sobie właśnie z narastającym lękiem. Osobom szczególnie narażonym na psychologiczne, obciążające konsekwencje tego co ma miejsce. Takie osoby mogą mieć objawy takiego emocjonalnego przeciążenia w postaci: bólów głowy, szyi, żołądka, czasem stany lękowe i depresyjne.

Niektóre osoby mogą zmagać się z objawami zaburzeń lękowych tkj. ataki paniki, myśli natrętne lub kompulsywne czynności. W takich wypadkach warto zwrócić się o pomoc do psychoterapeuty. To ważne, aby była to osoba posiadająca kompetencje w zakresie psychoterapii (psychoterapeuta), a nie wyłącznie pomocy psychologicznej (psycholog). Psychoterapeuci to osoby mające wiedzę i umiejętności i mogą pomóc w przepracowaniu mechanizmów i tendencji, które utrudniają wielu osobom w radzeniu sobie z wyjątkowymi sytuacjami jak ta. W tym trudnym czasie mogą pracować więc z długoterminowym efektem, a nie jedynie "na tu i teraz". Aktualnie możliwa jest przede wszystkim praca ONLINE, ale można ją później kontynuować w gabinecie. Dlatego wybierając specjalistę teraz, zachęcamy do sprawdzenia informacji na jego temat oraz tego gdzie przyjmuje stacjonarnie, aby bez problemu móc ten proces kontynuować.

Sprawdź jednak ze sobą czego teraz potrzebujesz najbardziej. Przeczytaj wskazówki zalecane do postępowania. W sytuacjach napięcia - "nie biegnij, zatrzymaj się". Nie rozpędzaj się i nie nakręcaj. Zaopiekuj się swoim lękiem. Daj sobie zrozumienie dla i tak trudnej sytuacji. Porozmawiaj z bliską osobą, poćwicz, zrób sobie herbatę albo weź gorącą kąpiel. Pamiętaj, że Ty najlepiej wiesz czego potrzebujesz i nikt nie zadba o Twoje "zlęknione wewnętrzne dziecko" lepiej niż Ty sam. Bądź przy sobie - to Twój największy kapitał na życie :)

Autor: Karolina Jarmołowicz - psychoterapeuta i socjolog z Ośrodka CENTRUM, ekspert portalu znanylekarz.pl

Dla osób, które nie radzą sobie sami w obecnej sytuacji, uruchomiliśmy bezpłatne konsultacje ONLINE. Zapraszamy: www.osrodek-centrum.pl