Szparagi - jak kupować?

Wydaje się to całkiem niezrozumiałe, ale są ludzie, którzy nie lubią szparagów. Ale tylko... myślą, że ich nie lubią, bo aby dobrze przygotować i ugotować szparagi, trzeba znać kilka kulinarnych zasad. Szparagi przyrządzone przez znawcę nie będą miały nieprzyjemnego zapachu ani nie będą twarde i łykowate. Zanim jednak ugotujesz szparagowe danie, sprawdź, jak kupić pełnowartościowe szparagi. Oto najczęstsze błędy w gotowaniu szparagów:

  • Kupujesz nieświeże szparagi. Kupuj tylko te dostępne w sezonie, od maja do czerwca. Główki szparagów powinny być domknięte. Jeśli ściśniesz końcówkę szparaga, ze świeżego będzie sączył się sok.
  • Nie patrzysz na kolor szparagów - powinny być żywozielone, a białe szparagi mieć jasny odcień bieli. Końce nie mogą być suche ani brązowe.
  • Przechowujesz szparagi jak inne warzywa. To błąd - potraktuj szparagi podobnie jak... żywe kwiaty. Wstaw je do wody i włóż do lodówki.

Szparagi - jak przygotować?

Twarde i włókniste części szparagów potrafią popsuć cały ich smak. Co zrobić, żeby szparagi były miękkie? Koniecznie odłam twarde końcówki szparagów - jeśli chwycisz ją dłońmi, twarda część odłamie się w odpowiednim miejscu. Potem obierz szparagi przed ugotowaniem. Skrob szparagi za pomocą obieraczki podobnie jak marchewkę, do czasu, aż zobaczysz miękką, jasną część warzywa.

Szparagi - jak zrobić?

Szparagi możesz przyrządzić al dente lub tak, aby rozpływały się w ustach. Al dente zdecydowanie są bardziej chrupiące, więc to akurat nasz redakcyjny wybór.

Gotowanie szparagów

Do gotowania szparagów najwygodniej użyć specjalnego, wysokiego garnka. Gotuj szparagi w pozycji pionowej, główki szparagów powinny pozostać nad powierzchnią wody, dzięki czemu nie rozgotują się. 

Pieczenie szparagów

Ułóż surowe szparagi na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, skrop je oliwą i posyp solą. Piecz przez 15 minut w temperaturze 200 stopni C - będą lekko chrupkie.

Gotowanie szparagów na parze

To szybki i zdrowy sposób na przygotowanie szparagów. Ułóż szparagi w garnku do gotowania na parze i gotuj maksymalnie 3-5 minut aż nabiorą jasnozielonego koloru i staną się chrupiące.

Duszenie szparagów

Włóż szparagi do niewielkiej ilości solonej wody i duś ok. 4 minuty.

Grillowanie szparagów

Osiągniesz podobny efekt jak podczas pieczenia szparagów. Grilluj szparagi maksymalnie 10 minut.

Szparagi - czy są zdrowe?

Szparagi to wyjątkowo lekkie warzywo - 100 g ma zaledwie 20 kalorii! Ponadto szparagi to bogate źródło witaminy K, kwasu foliowego, błonnika, witamin C, E, potasu i magnezu. Uwaga, szparagi to silny afrodyzjak!