Co to jest semiwegetarianizm?

Semiwegetarianizm to dieta polegająca na ograniczeniu spożywania mięsa. W przeciwieństwie do wegetarianizmu, semiwegetarianie nie rezygnują całkowicie z potraw mięsnych. Semiwegetariański jadłospis zawiera między innymi mięso białe (drób i ryby), ale całkowicie wyłącza mięso czerwone (wołowina, wieprzowina).

Warto podkreślić, że dieta semiwegetariańska obfituje również w inne produkty i przetwory zwierzęce, takie jak jajka, mleko, ser czy miód. Innymi słowy, semiwegetarianizm jest dietą pośrednią między wegetarianizmem a dietą obfitującą w mięso.

Semiwegetarianizm - wady i zalety

Wielu specjalistów od żywienia zwraca uwagę na zalety diety semiwegetariańskiej. Całkowita rezygnacja ze spożywania mięsa czerwonego bywa oceniana pozytywnie, zwłaszcza w kontekście naszej wiedzy o szkodliwym wpływie jedzenia np. wieprzowiny na układ sercowo-naczyniowy. Pozytywnie ocenia się również regularne spożywanie mięsa białego, które dostarcza organizmowi m.in. niezbędnej witaminy B12. Podkreśla się, że odpowiednio skomponowany semiwegetariański jadłospis może mieć bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. 

Krytycznie do semiwegetarianizmu podchodzą natomiast wegetarianie. Według nich semiwegetarianizm jest połowicznym rozwiązaniem problemu spożywania mięsa: utrwala nieetyczne nawyki żywieniowe i sprzyja dalszemu ubojowi zwierząt. Podkreśla się jednak, że semiwegetarianie ograniczają spożywanie mięsa, a przez to mogą przyczyniać się do utrwalania wzorców żywieniowych, w których potrawy mięsne nie ogrywają dominującej roli.

Zobacz też: Ten owoc zastąpi mięso - udowodnione naukowo!

Dieta semiwegetariańska - przykładowy jadłospis

Lista potraw, które spożywają semiwegetarianie, jest bardzo długa. Jadłospis semiwegetariański zawiera - oprócz potraw z drobiu i ryb - owoce, warzywa, nabiał czy orzechy.

W jadłospisie semiwegetarian nie znajdziesz - zgodnie z powyższymi zasadami - kotletów schabowych, hamburgerów czy tradycyjnego gulaszu.  Nie znaczy to jednak, że dieta ta jest mało urozmaicona. Przeciwnie!

Przykładowy jadłospis diety semiwegetariańskiej może wyglądać następująco:

  • śniadanie: płatki owsiane z mlekiem, porcja owoców,
  • obiad: kurczak gotowany z ryżem i warzywami, zupa (np. warzywna, rosół z kury),
  • podwieczorek: owoce, garść orzechów,
  • kolacja: kanapki z jajkiem, serem i kiełbasą drobiową.

Jak widać, jadłospis semiwegetariański nie musi składać się ze specjalnych, rzadko spotykanych dań, a przygotowanie codziennego menu nie jest trudne.

Zobacz też: Dieta Adele - 10 pysznych przepisów z diety SIRT

Dieta semiwegetariańska - przykładowe przepisy

Ponieważ semiwegetarianizm nie zakłada zbyt wielu obostrzeń żywieniowych, skomponowanie smacznych i pożywnych dań nie powinno być dla zwolenników tej diety wymagające. 

Za przykład bardzo smacznego, a zarazem nieskomplikowanego semiwegetariańskiego dania, może posłużyć szpinak z jajkiem i ziemniakami. Do przygotowania tego obiadowego dania potrzebujemy przede wszystkim:

  • szpinaku, gotowanego z drobno posiekanym czosnkiem i odrobiną mleka oraz łyżką masła,
  • jajek, smażonych na patelni z niewielką ilością oleju,
  • gotowanych, osolonych ziemniaków, doprawionych przyprawami (według uznania) i szczypiorkiem lub koperkiem.

Jeśli natomiast mamy ochotę na danie mięsne, to możemy przygotować np. kurczaka z ryżem i warzywami. Do przygotowania tej potrawy potrzebujemy:

  • porcję gotowanego, osolonego ryżu, doprawionego np. przyprawą curry,
  • gotowaną i doprawioną pierś z kurczaka,
  • porcję gotowanych warzyw.

Taki posiłek będzie nie tylko smaczny, ale także lekkostrawny i bardzo odżywczy.

Zobacz też: Reduktarianizm to jedna z najzdrowszych diet. Na czym polega?