Nowa cena Coca-Coli szokuje. To efekt podatku cukrowego
Z 4,35 na 6,29 zł - tak zmieniła się cena Coca-Coli zaledwie kilka dni temu. W Internecie zawrzało, a Polacy z oburzeniem publikują cenówki kolejnych produktów objętych nowym podatkiem cukrowym.

Czym jest podatek cukrowy?
Podatek cukrowy to opłata, która wbrew pozorom nie dotyczy słodyczy, a napojów. Objęte nim zostały produkty, które zawierają cukier i inne substancje słodzące, a jej wysokość zależy od ich ilości. Skąd taka zmiana? Ma to związek z promowaniem prozdrowotnych wyborów konsumentów - 96,5% opłaty ma stanowić przychód Narodowego Funduszu Zdrowia, który przeznaczy je na "działania o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym oraz na świadczenia opieki zdrowotnej związane z utrzymaniem i poprawą stanu zdrowia świadczeniobiorców z chorobami rozwiniętymi na tle niewłaściwych wyborów i zachowań zdrowotnych, w szczególności z nadwagą i otyłością." Podatek obejmie też stosowanie substancji aktywnych, jak tauryna, czy kofeina, co może przełożyć się na znaczny wzrost cen napojów energetycznych. Najwięcej kontrowersji wzbudza jednak nowa cena popularnej Coca-Coli - nie jest tajemnicą, że w butelce ciemnej cieczy znajduje się masa cukru (ma to być nawet 7 łyżeczek w małej puszce).
Zobacz też: 12 sposobów, JAK OGRANICZYĆ CUKIER?
Wiele osób publikuje w swoich mediach społecznościowych zdjęcia cenówek z zakupów w nowym roku, jedną z nich jest poseł Konfederacji Artur Dziambor - na swoim Twitterze zamieścił grafikę z porównaniem cen Coca-Coli, Pepsi, Fanty i Mountain Dew. Za tę pierwszą od 1 stycznia zapłacimy nawet 40% więcej (około 2 zł podwyżki przy pojemności 1,75 l, co daje cenę 6,29 zł za butelkę). podobnie ma się sprawa z pozostałymi napojami.
Tak drastyczne podwyżki cen nie umknęły uwadze internautów, którzy zalali sieć memami, wyśmiewającymi nową cenę Coca-Coli. Jedni proponują zamianę zgrzewki coli na mieszkanie w centrum Warszawy, inni przyrównują napój do sztabek złota.
Zobacz też: Czy odczujesz zmiany w VAT w swoim portfelu? Będziesz zaskoczona...
Jakie produkty podrożeją?
Podatek cukrowy dotyczy napojów słodzonych cukrem lub jego zamiennikami. Opłata składa się z dwóch części: stałej, która wynosi 50 gr za litr napoju, oraz 5 groszy za każdy gram cukru (lub innej substancji słodzącej) w przeliczeniu na litr napoju jeśli zawiera go więcej niż 5 g na 100 ml. Dodatkowo, doliczane jest 10 groszy za każdy litr napoju, jeśli zawiera on taurynę lub kofeinę. Oprócz tego, ustawa wprowadza też "opłatę od małpek", czyli alkoholu w butelkach o pojemności do 300 ml, która przykładowo wynosi 1 zł od 100 ml wódki. O podatek cukrowy nie muszą natomiast martwić się producenci soków owocowych - opłacie nie podlegają napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
Polecane
Coca - cola to nie wszystko. Które produkty dla dzieci mają masę cukru, a nie zdrożały? Nie daj się oszukać
Nowa kolekcja CCC Back to School to światowe marki, ulubieńcy z bajek i najlepsze ceny!
Współpraca reklamowa
„Wspólne składanie PIT-ów przeniosło się z urzędu do hotelu. Skomplikowałam sobie życie bardziej niż robią podatki”
„Pomagałam sąsiadowi rozliczyć PIT, a skończyło się na porachunkach w sypialni. Zapłaciłam słony podatek od rozkoszy”
„Zadłużyliśmy się na małą kawalerkę na warszawskim Ursynowie. Żałuję, bo kredyt i podatki spędzają nam sen z powiek”
„Żona zdradziła mnie z sąsiadem, a potem kazała płacić alimenty. Prawda o moim małżeństwie szokuje wszystkich”
Promocja
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 8
Wakacje nad morzem w Grano Hotel Solmarina – relaks, natura i słońce!
Współpraca reklamowa
Neuropeptydy w kosmetyczce. Technologia, która zatrzymuje czas
Współpraca reklamowa
Zaproś sztukę do swojego wnętrza z nową linią Velvet ART
Współpraca reklamowa
Jak dobrać damskie buty zimowe do swojego stylu i sylwetki?
Współpraca reklamowa
Wybierz się do Suntago i wypocznij w tropikalnym stylu
Współpraca reklamowa
„Woda opadła, psy zostały” – rusza kampania pomocowa dla bezdomnych zwierząt
Współpraca reklamowa