Kultowe filmy sensacyjne

„Szklana pułapka” (1988), reż. John McTiernan

Wszyscy, którzy liczą na dobry film sensacyjny, powinni sięgnąć po pierwszą część kultowej już serii „Szklana pułapka”. Historia zaczyna się w Los Angeles, gdzie pracownicy Nakatomi Corporation świętują Gwiazdkę w siedzibie firmy. Niespodziewanie budynek zostaje przejęty przez zorganizowaną grupę terrorystyczną, którą dowodzi okrutny Hans Gruber (Alan Rickman). Sytuacja zakładników nie wygląda dobrze, jednak na miejscu przypadkiem znalazł się John McClane (Bruce Willis), detektyw, którego żona pracuje w Nakatomi. Przemęczony McClane nie jest przygotowany na spotkanie z groźnym przeciwnikiem, jednak podejmie wyzwanie, wiedząc, że w jego rękach są losy wielu ludzi uwięzionych w korporacyjnej twierdzy.

 „Bodyguard” (1992), reż. Mick Jackson

Filmy sensacyjne mogą również posiadać silnie zarysowany wątek miłosny, tak jak i w tym przypadku. Produkcja przedstawia losy popularnej piosenkarki i aktorki, Rachel Marron (Whitney Houston), która od pewnego czasu otrzymuje niepokojące wiadomości z pogróżkami. Dla zapewnienia jej bezpieczeństwa, prowadzone są poszukiwania ochroniarza, który byłby w stanie zatroszczyć się o gwiazdę. Propozycję współpracy otrzymuje Frank Farmer (Kevin Costner), były agent służb specjalnych, który potrafi zachować zimną krew i trzeźwość umysłu w najbardziej ekstremalnych sytuacjach. Choć z początku Rachel lekceważy Farmera, a on waha się, czy w ogóle podjąć pracę u rozkapryszonej divy, już wkrótce okazuje się, że groźby to dopiero początek.

„Speed: Niebezpieczna prędkość” (1994), reż. Jan De Bont

Przeglądając kino akcji, warto zatrzymać się dłużej przy tej propozycji. Widzowie poznają Jacka Travena (Keanu Reeves), policjanta należącego do brygady antyterrorystycznej, który jest chwalony za odwagę i spryt. Z ostatniej akcji ledwie uszedł z życiem, przy okazji niwecząc plany psychopaty, Howarda Payne’a (Dennis Hopper). Przestępca nie daje jednak za wygraną i podkłada bombę w autobusie. Jeśli pojazd zwolni, schodząc poniżej granicy 50 mil na godzinę, nastąpi wybuch. Co gorsza, wewnątrz dochodzi do strzelaniny, na skutek której ranny zostaje kierowca. Jego miejsce zajmuje jedna z wystraszonych pasażerek, Annie Porter (Sandra Bullock). Wkrótce, wspólnie z Jackiem, będą musieli zrobić wszystko, by autobus nie zwolnił, a ludzie w środku przeżyli.

„Plan doskonały” (2006), reż. Spike Lee

Zobacz także:

Każdy, kto wymienia najlepsze filmy sensacyjne, musi znać także tę produkcję. Przebiegły przestępca, Dalton Russell (Clive Owen), przeprowadza brawurowy napad na bank. Wraz ze swoimi ludźmi biorą pięćdziesięciu zakładników. Do rozmowy z Russellem, jako negocjator, zostaje wysłany detektyw z nowojorskiej policji, Keith Frazier (Denzel Washington). Choć wie, co robić w takich sytuacjach, żądania przestępcy są coraz śmielsze, a sytuacja wewnątrz banku praktycznie się nie zmienia. Kiedy na miejscu zjawia się Madeline White (Jodie Foster), konsultantka zajmująca się sprawami, w których zagrożone są interesy wpływowych osób, Frazier zaczyna podejrzewać, że w całym zamieszaniu chodzi o coś znacznie poważniejszego niż zwykły napad na bank.

„Uprowadzona” (2008), reż. Pierre Morel

Kolejny film, który trzeba obejrzeć niezależnie od tego, jak wielkim jest się fanem gatunku. Bryan (Liam Neeson) jest byłym agentem służb specjalnych, któremu bardzo zależy na naprawieniu relacji z nastoletnią córką, Kim (Maggie Grace). Między innymi właśnie dlatego ulega, gdy dziewczyna prosi go o zgodę na samodzielny wyjazd do Paryża, gdzie ta rzekomo ma zwiedzać muzea. Jak się wkrótce okazuje, Kim chce się tak naprawdę wybrać w trasę koncertową U2. Sprawy komplikują się, gdy dziewczyna zostaje porwana przez handlarzy żywym towarem. Kiedy Bryan dowiaduje się o wszystkim, rusza w pościg za grupą, która ma w posiadaniu jego córkę.

Najnowsze filmy sensacyjne

„Skok stulecia” (2018), reż. Christian Gudegast

Jeden z filmów z ostatnich trzech lat, który powinien przypaść do gustu każdemu miłośnikowi kina akcji i nie tylko. Widz ma okazję śledzić poczynania bezwzględnego agenta Nicka Flanagana (Gerard Butler), dowodzącego grupą odpowiadającą za rozbicie najgroźniejszych gangów. Ich wysoka skuteczność wiąże się przede wszystkim z brutalnymi metodami prowadzenia śledztwa i kolejnych działań, na jakie decyduje się Flanagan. Tym razem jednak wyjątkowo zuchwałego skoku dokonuje Ray Merriman (Pablo Schreiber), który dopiero co wyszedł z więzienia. Zespół Flanagana jak zwykle bierze się do roboty, jednak Nick nie przewidział, że tym razem będzie miał do czynienia z naprawdę przebiegłym graczem, który ułożył bardzo misterny plan.

„Życzenie śmierci” (2018), reż. Eli Roth

Kino sensacyjne na najwyższym poziomie, które zdumiewa i zapiera dech w najmniej oczekiwanych momentach. Głównym bohaterem jest tutaj chirurg, doktor Paul Kersey (Bruce Willis), na co dzień wiodącym całkiem spokojne życie. Oczywiście, ma świadomość tego, jak wielkie zbrodnie wstrząsają najbliższą okolicą, ponieważ niejednokrotnie ratował ofiary bestialskich zachowań i różnego rodzaju przemocy. Kiedy jednak dochodzi do brutalnego napadu na jego własną rodzinę, wszystko mu się wali, a on sam zwraca się o pomoc do policji. Nikt jednak nie kwapi się do tego, by rozpocząć śledztwo z prawdziwego zdarzenia. Rozgoryczony Paul postanawia wziąć sprawy w swoje ręce i samodzielnie rozprawić się z bandytami. Kiedy w okolicy giną kolejni gangsterzy, zaczyna się prawdziwa nagonka na tajemniczego mściciela.

„Aniołki Charliego” (2019), reż. Elizabeth Banks

Wybierając nowości filmowe z kina sensacyjnego, nie sposób przejść obojętnie obok tej propozycji. Jane Kano (Ella Balinska) i Sabina Wilson (Kristen Stewart) to dwie zabójczo piękne kobiety należące do elitarnego grona świetnie wyszkolonych agentek zwanych Aniołkami Charliego. Choć dotychczas pracowały osobno, zostają przydzielone do tego samego zlecenia – mają chronić Elenę Houghlin (Naomi Scott), która znalazła się w niebezpieczeństwie. Wszystko przez projekt, którym się zajmowała, a który stał się obiektem zainteresowania wielu niebezpiecznych ludzi. Film można obecnie obejrzeć na platformie HBO GO.

 „Shaft” (2019), reż. Tim Story

Film kryminalno-sensacyjny, który zwróci uwagę każdego, kto lubi zagadki i szybką akcję. John Shaft Junior (Jessie T. Usher) pracuje jako analityk w FBI. Jest ekspertem od cyberbezpieczeństwa, jednak ta zdolność nie pomaga mu w ustaleniu, co dokładnie stało się z jego najlepszym przyjacielem, który umarł zdecydowanie za wcześnie. Aby przeprowadzić prywatne śledztwo, zwraca się o pomoc do swojego ojca, legendarnego Johna Shafta (Samuel L. Jackson). Choć Junior ma dobre chęci, trudno mu się dogadać z ojcem, który wyznaje na co dzień zupełnie inne zasady, a Shaft nie jest przygotowany na brak doświadczenia w akcji, jakim wykazuje się jego syn. Film można zobaczyć na platformie Netflix.

„Bad Boys for Life” (2020), reż. Adil El Arbi

Film akcji w doskonałym wydaniu, które widzowie znają z poprzednich części serii – „Bad Boys” oraz „Bad Boys 2”. Niezawodni partnerzy, Mike (Will Smith) i Marcus (Martin Lawrence) wciąż stoją na straży prawa, nie wahając się przed podejmowaniem kolejnych wyzwań. Tym razem przyjdzie im się jednak zmierzyć z rozwścieczoną i żądną zemsty królową narkotykowego kartelu, która właśnie zbiegła z więzienia. Do pomocy będą mieli młodych ludzi z doskonale wyszkolonej jednostki policyjnej AMMO.

Polskie filmy sensacyjne

„Psy” (1992), reż. Władysław Pasikowski

Świetny polski film sensacyjny na wieczór, który na pewno pozostawi po sobie dobre wrażenie. Produkcja ukazuje rzeczywistość tuż po tym, jak doszło do upadku systemu komunistycznego. Franciszek Maurer (Bogusław Linda), którego wszyscy znają jako Franza, wstępuje do policji, podobnie jak kilku mu podobnych mężczyzn. Wszyscy mają problem z przystosowaniem się do nowej sytuacji. Kiedy na jednej z pierwszych akcji ginie sporo funkcjonariuszy, a bandytom jak gdyby nigdy nic udaje się uciec, Franz poprzysięga im zemstę.

„Sara” (1997), reż. Maciej Ślesicki

Tytułowa Sara (Agnieszka Włodarczyk) to szesnastoletnia córka niebezpiecznego i bardzo wpływowego gangstera, Józefa (Marek Perepeczko). Mężczyzna, nie chcąc stracić swojej pozycji w przestępczym półświatku, a jednocześnie bojąc się, że ktoś z konkurencji postanowi zrobić krzywdę jego dziecku, postanawia zapewnić dziewczynie ochronę. Nie chce jednak sięgać po nikogo ze środowiska, choć ma zaufanych ludzi, takich jak chociażby Cezary (Cezary Pazura). Z polecenia zwraca się do byłego komandosa, Leona (Bogusław Linda). Mężczyzna ma pilnować, by w drodze do szkoły i z powrotem Sarze nie spadł nawet włos z głowy. Jednocześnie pracodawca zaznacza, że jeśli Leon zbliży się do dziewczyny, będzie martwy. Film można odszukać na platformie Netflix.

„Kiler” (1997), reż. Juliusz Machulski

Jedyna w swoim rodzaju komedia sensacyjna, która rozbawi, jednocześnie wzbudzając dreszczyk emocji. Jurek Kiler (Cezary Pazura) jest zwykłym taksówkarzem. Niestety, w bagażniku jego samochodu zostaje znaleziona broń, z której dokonano morderstwa. Policja bierze go za świetnie wyszkolonego zabójcę i umieszcza w więzieniu. Jurek stara się tłumaczyć komisarzowi Rybie (Jerzy Stuhr), że nie ma nic wspólnego z niebezpiecznym mordercą, ale ten nie chce wierzyć. Wkrótce jednak Kiler zostaje odbity przez ludzi Siary (Janusz Rewiński), mafijnego bossa, który chce mu dać kolejne zlecenie. Jurek dochodzi do wniosku, że nie ma sensu obstawać przy prawdzie i podejmuje niebezpieczną grę w świecie gangsterów.

„Sfora: Bez litości” (2000), reż. Wojciech Wójcik

Produkcja skupia się na trzech bohaterach: Stanisławie Olbrychtcie (Olaf Lubaszenko), Walerianie Duchu (Paweł Wilczak) i Grzegorzu Nowickim (Radosław Pazura). Wszystko rozpoczyna się, gdy zostaje przeprowadzony zamach na ich przyjaciela, komendanta policji. Dwaj pierwsi to policjanci, którzy zrobią wszystko, by zemścić się na zabójcach i zaprowadzić porządek. Grzegorz natomiast jest prokuratorem, więc może im pomóc tam, gdzie sami nie zdołają sięgnąć.

„Pitbull. Niebezpieczne kobiety” (2016), reż. Patryk Vega

Kolejna odsłona jednej z bardziej znanych polskich filmowych serii sensacyjnych, dostępna na platformie Netflix. Do policji zostają przyjęte dwie nowe dziewczyny, Zuza (Joanna Kulig) i Jadźka (Anna Dereszowska). W pracy mają im pomagać bardziej doświadczeni funkcjonariusze, Jacek Goc (Andrzej Grabowski), znany jako Gebels i Dariusz Wolkowski (Piotr Stramowski), pseudonim Majami. Wspólnie będą walczyć z mafią paliwową, z którą powiązania ma także mąż Jadźki, Szelka (Artur Żmijewski). Z kolei Zuza rozpoczyna znajomość z niebezpiecznym gangsterem, Remigiuszem Puchalskim pseudonim Cukier (Sebastian Fabijański), którego dziewczyna (Anna Bachleda-Curuś) właśnie wychodzi z więzienia.