Kampania Barbie walczy o ambicje małych dziewczynek

"Porozmawiajmy o Dream Gap. To przeświadczenie, które utrudnia dziewczynkom wykorzystanie ich potencjału." - tak rozpoczyna się spot firmy Mattel, producenta lalek Barbie. W kampanii społecznej, mała dziewczynka w roli naukowca wyjaśnia powody, dlaczego dziewczynki rzadziej niż chłopcy pełnią odpowiedzialne stanowiska. Wsłuchując się w dyskusję dzieci możemy dowiedzieć się, że dziewczynki już w wieku 5 lat przestają wierzyć, że mogą zostać prezydentami, naukowcami, astronautami, wynalazcami, inżynierami, czy prezesami. "Dlaczego?" - zadaje pytanie mała dziewczynka.

Kampania Barbie, którą powinien obejrzeć każdy rodzic, który ma córkę

Kampania Barbie idealnie pokazuje, dlaczego dziewczynki przestają wierzyć we własne ambicje i marzenia. "A jak mamy uwierzyć, skoro trzy razy rzadziej dostajemy zabawki związane z nauką?" - pyta dziewczynka w spocie Barbie. Jak pokazują badania, rodzice dwa razy częściej wpisują w wyszukiwarkę zapytania: "Czy mój syn jest utalentowany?", niż "Czy moja córka ma talent?" 

Ten spot daje do myślenia, zwłaszcza rodzicom córek. Zadajmy sobie pytania: Jakie głównie zabawki dostają nasze córki? Na jakie zajęcia je zapisujemy? W jaki sposób pokazujemy im świat? Jak je wychowujemy?

Odpowiedzi na te pytani dadzą nam do myślenia. Oczywiście większość z nas powie: wolę mieć słodką, wrażliwą księżniczkę niż córkę, która będzie latała po placu zabaw i biła się z chłopakami. Ale nie musimy patrzeć tylko czarno-biało.

Ostatnio moja 5-letnia córka przyszła z przedszkola i zachowywała się bardzo niegrzecznie, co było do niej niepodobne. Od razu wiedziałam, że coś się z nią dzieje, że może to być rodzaj buntu. Kiedy z nią szczerze porozmawiałam, ona wybuchnęła płaczem i powiedziała: "Dlaczego chłopcy mogą zachowywać się niegrzecznie, a dziewczynki nie? Ja też chcę czasami być niegrzeczna, ale nie mogę." - Te słowa wprawiły mnie w osłupienie: jak mądre spostrzeżenie ma pięcioletnia dziewczynka i jakie rzeczy zauważa w naszym społeczeństwie? Do końca dnia zrobiłyśmy sobie taką zabawę, że robiłyśmy wszystko, co "nie pasuje robić" dziewczynkom. Zarówno ja, jak i moja córka w tej zabawie zerwałyśmy ze wszystkimi stereotypami i od razu poczułyśmy się lepiej.

Jak możemy wspierać nasze córki? Jak budować ich świadomość? Odpowiedź daje nam nowa kampania Barbie: "Musimy zacząć zauważać, że wybitne kobiety są wybitne. Doceniać, jak do tego doszły. Wyobrażać sobie, że będziemy jak one. Ale nie zrobimy tego same. Mamy, ojcowie, bracia, szefowie. Potrzebujemy waszego wsparcia." - kończą wypowiedź dziewczynki w spocie.

Spójrzmy na dzieci naszymi oczami, a nie społeczeństwa

Nie wsadzajmy naszych dzieci, czy to chłopców, czy córek w pewne ramy. One nie muszą być tacy jak my, czy tacy jak inni tego oczekuję: babcie, ciocie, czy nauczyciele. Każde dziecko jest indywidualnością i my, rodzice musimy to zauważyć. Bądźmy ich przewodnikami po życiu, a nie treserami. Dajmy im dzieciństwo, a nie woźmy z jednych zajęć dodatkowych na drugie. Nasze dzieci mają prawo do zabawy i dajmy im ten czas, a przede wszystkim dajmy im siebie. Odłóżmy na bok telefon. Nic się nie stanie, jeśli nie sprawdzimy maila, newsów, czy, co się dzieje na Instagramie, czy Facebooku. Zamiast tego dowiemy się o swoich dzieciach więcej, niż byśmy przeczytali kilka poradników.

Firma Mattel już jakiś czas temu wypuściła niesamowitą kolekcję lalek Barbie Sheros, w której znalazły się wybitne kobiety z całego świata: Duvernay (reżyserka), Katherine Johnson (matematyczka), Gabby Douglas (gimnastyczka) czy Misty Copeland (tancerka), a także polska podróżniczka Martyna Wojciechowska. Producenci w ten sposób chcą pokazać młodemu pokoleniu silne i utalentowane kobiety, które mogą zainspirować młode dziewczynki i pokazać, ze warto w życiu szukać własnej drogi i spełniać marzenia.

Zobaczcie w naszej galerii lalki Barbie z tej wyjątkowej kolekcji.