Jak zdrowo schudnąć?

Dla tysięcy kobiet myśl o restrykcyjnych dietach i treningach na siłowni może zniechęcać do odchudzania. Na szczęście nie jest to jedyne rozwiązanie. Australijka Rhian Allen, matka dwójki dzieci, założyła firmę, dzięki której kobiety tracą kilogramy w zdrowy i... spektakularny sposób.

Kiedy Rhian była w ciąży z pierwszym dzieckiem, szybko zorientowała się, że nie ma krajowego systemu wsparcia dla kobiet po porodzie. Porzuciła więc pracę, sprzedała dom i zainwestowała we własny biznes. Teraz jej firma jest największą na świecie marką wspierającą młode mamy w powrocie do formy, a Allen ma na swoim koncie książkę zatytułowaną "The Busy Mum's Guide to Weight Loss" ("Jak schudnąć: przewodnik dla zapracowanych mam").

Jak schudnąć 5 kg w miesiąc?

Jej pomysł to 28-dniowe wyzwania związane z odchudzaniem, dzięki którym kobiety tracą średnio 5 kilogramów miesięcznie. Treningi w domu są polecane, ale nie obowiązkowe. Jej przepisy zawierają pożywne wersje popularnych dań, takich jak hamburgery, makarony, frytki i pizza. Warunek: trzeba zrezygnować z tradycyjnych fast foodów! Wyniki mówią same za siebie - klienci stracili łącznie 3 miliony kilogramów od czasu wprowadzenia diet na rynek!

23-letnia Cicily Goodwin, która po odstawieniu niezdrowego jedzenia straciła 51 kg, powiedziała serwisowi DailyMail:

Naprawdę dużo się nauczyłem o jedzeniu i o tym, jak może być przyjemne i zdrowe. Po prostu wybrałam zdrowe i łatwe przepisy, a kiedy chcę poćwiczyć, wyskakuję z dziećmi na spacer.

Czy to rzeczywiście jest tak proste i wystarczy zrezygnować z tłustego, przetworzonego jedzenia, hamburgerów i frytek, aby schudnąć? Rhian Allen przekonuje, że za odstawieniem niezdrowego jedzenia idą kolejne, rozsądne i zdrowe decyzje, które przynoszą efekty:

Ludzie myślą, że trzeba robić drastyczne rzeczy, żeby dużo schudnąć, ale uznałam, że racjonalna dieta jest o wiele bardziej realistyczna - powiedziała założycielka firmy. 

Jak schudnąć 5 kg bez ćwiczeń?

Co jeszcze możesz zrobić, żeby schudnąć 5 kg bez większego wysiłku? Zdaniem dietetyków, oprócz tego, co jemy, ważne jest też to, jak jemy. Wielkość porcji, częstotliwość posiłków i pory jedzenia mają ogromny wpływ na nasz metabolizm - a co za tym idzie, również skuteczność odchudzania. Kluczem do szczupłej sylwetki jest przede wszystkim przestrzeganie regularnych godzin posiłków. Między nimi nie powinnaś robić też zbyt dużych odstępów i nie dopuszczać do tzw. "wilczego głodu". Powoduje on, że później dosłownie "rzucamy się" na jedzenie i w efekcie jemy o wiele więcej niż rzeczywiście potrzebuje nasz organizm. Takie "wygłodzenie" organizmu często prowadzi też do podjadania niezdrowych przekąsek pomiędzy posiłkami. By tego uniknąć, stawiaj na mniejsze porcje, ale za to jedz częściej. Najlepiej przestrzegać zasady 3 głównych posiłków dziennie i 2 dodatkowych, mniejszych przekąsek (pomiędzy śniadaniem i obiadem oraz między obiadem i kolacją).

Jak schudnąć 5 kg bez efektu jo-jo?

Co jeszcze możesz zrobić, by skutecznie schudnąć 5 kg i uniknąć efektu jo-jo? Na szczupłą sylwetkę wpływ ma nie tylko dieta, ale również regularne wysypianie się. Jak się okazuje, odpowiednia ilość snu jest niezbędna, by twój metabolizm działał prawidłowo. Sen ma bowiem ogromny wpływ na równowagę hormonów odpowiedzialnych za uczucie sytości i głodu (leptynę i grelinę). Wystarczą dwie zarwane noce, by nasz metabolizm całkiem się rozregulował. Częstym błędem podczas odchudzania jest też niedopasowanie diety do stylu życia. Osoba aktywne fizycznie, która trenuje regularnie będzie mieć znacznie większe zapotrzebowanie na energię niż ktoś, kto prowadzi raczej siedzący tryb życia. Niedostosowanie ilości kalorii do naszej aktywności prowadzi często do niedoborów energetycznych, a to rozleniwia metabolizm i sprawia, że po powrocie do "normalnego" systemu odżywiania, organizm nie radzi sobie z przemianą materii. Podobne działanie mają bardzo restrykcyjne diety, na których nasz bilans energetyczny jest ujemny. Stąd po zakończeniu odchudzania dopada nas efekt jo-jo. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest więc stawianie na mądre, długofalowe nawyki żywieniowe. Być może efekty będą mniej spektakularne, ale za to trwałe.