Fitball – gumowa piłka gimnastyczna wypełniona powietrzem wykonana z tworzywa sztucznego z powierzchnią antypoślizgową o bardzo dużej wytrzymałości.

Ruch z wykorzystaniem kuli gumowej staje się w dzisiejszych czasach coraz bardziej popularny (ludzie wprost nie cierpią rutyny), a ćwiczenia z nią można określić trzema słowami: efektywność, przyjemność i wyzwanie.

Efektywność: świetnie wpływa na napięcie i siłę mięśniową docierając do grup mięśniowych głęboko położonych poprzez nieustanne utrzymywanie równowagi.

Przyjemność: ruch z wykorzystaniem fitball dostarcza dużo radości, uśmiechu i pozytywnych doznań przypominając dziecięce gry.

Wyzwanie: związane jest z kulistym kształtem, a co za tym idzie niestabilnością, a początki ćwiczeń na niej są pozytywnie uciążliwe.

Ćwiczenia z piłka wpływają na:

  • poprawę napięcia mięśniowego
  • poprawę mięśni posturalnych (lepsza kontrola postawy)
  • poprawę koordynacji ruchowej (równowaga)
  • poprawę wytrzymałości mięśniowej
  • poprawę kondycji układu krążenia
  • zmniejszenie bólów pleców
  • zwiększenie ruchomości w stawach


Ćwiczenia z gumową kulą można podzielić na dwa rodzaje:

  • ćwiczenia równoważne siedząc lub leżąc na piłce:
  • ćwiczenia w pozycji stabilnej:


Pierwsza grupa to ćwiczenia na piłce wymuszające potrzebę zachowania równowagi. Właśnie podczas ćwiczeń równoważnych angażują się nieświadomie istotne i znaczące partie mięśniowe. Dodatkowo wykonując ćwiczenia na piłce śmiało można wprowadzić inny sprzęt np. sztangielki, co zwiększy liczbę ćwiczeń.

Druga grupa to ćwiczenia, gdzie gumowa piłka zmienia swoją rolę. Staję się obciążeniem jak sztanga, czy hantle. Przy tych ćwiczeniach siłowych ważne jest stabilna pozycja np. siad prostu lub stanie w małym rozkroku.

Dlaczego gumowa piłka?

  • Skuteczność:

Za pomocą gumowej piłki można wykonać ćwiczenia na większość grup mięśniowych. Dodatkowo przy większości ćwiczeń angażują się mięśnie brzucha w celu utrzymanie równowagi i odpowiedniej pozycji do ćwiczeń. Właśnie owy fakt (oddziaływanie na mięśnie brzucha) skutkuję tym, ze ćwiczenia z piłką dwukrotnie efektywniej oddziałują na mięśnie proste brzucha oraz czterokrotnie skuteczniej na mięśnie skośne brzucha w porównaniu z zwykłymi ćwiczeniami. (badania z Uniwersytetu Waterloo w Ontario, Kanada).

  • Mobilność:

Za pomocą piłki można wykonać szeroki wachlarz ćwiczeń bez względu na miejsce przebywania. Ćwiczenia można wykonać w domu, w parku, w ogrodzie (można zabrać piłkę na wakacje czy pojechać na weekend do rodziców). Nie ma znaczenia, piłka jest bardzo mobilna (przenośna), co eliminuję pretekst by pominąć ćwiczenia. Nie trzeba schodzić do ciemnej piwnicy, w piękny dzień, można wytoczyć piłkę poza cztery ściany, wyjść na zewnątrz i cieszyć się ruchem oddychając świeżym powietrzem.

  • Brak ograniczeń:

Niezależnie od wieku (nie ma znaczenia, czy ma się 60 lat, czy 15 lat), niezależnie od płci (nie ma znaczenia, czy jest się mężczyzną, czy kobietą, nawet w ciąży lub po niej) – każdy może wykonywać zestaw ćwiczeń z piłką. Fitball jest po prostu bezpiecznym sportem, a po drugie zalecany jest wszystkim, którzy zrazili się do siłowni i mają awersję do podnoszenia ciężkich sztang i hantli.

  • Zabawa:

Piłki fitness pomogą sięgnąć do wspomnień z dzieciństwa. Prawie każdy ćwiczący z piłką odczuwa radość i czuję się świetnie balansując na piłce. Uśmiech na twarzy podczas wysiłku z fitballem jest gwarantowany.

Fitball może się stać dla wielu wymarzonym sportem, idealnym narzędziem do poprawy zdrowia, figury i siły mięśniowej. Ćwiczenia z piłka to przyjemność z pożytecznym, a przez zabawę z piłką na pewno radość na twarzy będzie pojawiać się częściej niż do tej pory. /box_srodktekstowy>