Czym grozi podwyższony cholesterol i skąd się bierze?

Nieodpowiednia (przede wszystkim zbyt tłusta) dieta, brak aktywności fizycznej, a także indywidualne predyspozycje - wszystko to może być przyczyną podwyższonego poziomu cholesterolu w organizmie.

To może z kolei prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, przede wszystkim zaś do schorzeń układu krążenia. Stąd do zawału czy wylewu już krótka droga. 

Podstawą jest więc unikanie spożywania produktów prowadzących do jego podwyższenia i oczyszczanie organizmu. Warto jednak wiedzieć, że cholesterol jest związkiem produkowanym przez ludzką wątrobę. Sam w sobie nie jest więc niczym złym, a w przypadku, gdy spożywasz produkty zawierające cholesterol, wątroba produkuje go automatycznie o wiele mniej. 

Nie oznacza to jednak, że jedzenie takich produktów jest zdrowe czy zalecane. Jeśli po takie sięgasz, zwróć uwagę na to, by były one przy tym bogate w inne, cenne dla organizmu składniki.

Podstawą obniżenia poziomu cholesterolu jest więc kontrola ilości spożywania produktów zawierających ten związek. Jeśli jemy ich za dużo, a do tego prowadzimy siedzący tryb życia, ryzyko konsekwencji jego nadmiaru staje się coraz bardziej realne. 

Skutki zbyt wysokiego cholesterolu

Schorzenia układu sercowo - naczyniowego to jedno z najpoważniejszych i najbardziej znanych zagrożeń wynikających z nadmiaru cholesterolu w organizmie.

Najpoważniejszą chorobą, do której prowadzi zbyt wysoki poziom cholesterolu, jest miażdżyca naczyń. Może ona z kolei powodować: 

  • zawał 
  • udar
  • chorobę niedokrwienną serca. 

Na tym jednak powikłania wynikające z zawyżonego cholesterolu się nie kończą. Pozostałe to:

  • zaburzenia widzenia
  • problemy ze słuchem
  • problemy z erekcją
  • obniżenie płodności
  • uszkodzenie wątroby i nerek.

Jeśli zauważysz u siebie objawy, takie jak:

  • problemy z koncentracją 
  • luki w pamięci
  • utrudnione zapamiętywanie nowych faktów,

a przy tym Twoja dieta jest bogata w produkty smażone i tłuste, do tego prowadzisz siedzący tryb życia - reaguj. Choć objawy nie są bardzo charakterystyczne dla problemów z nadmiarem cholesterolu, to mogą o nim świadczyć. 

Zmiana trybu życia na tym etapie może uchronić cię przed poważnymi konsekwencjami wpływu "złego" cholesterolu na cały organizm. 

Dieta na cholersterol - podstawy

Jeśli stwierdzono u ciebie za wysoki cholesterol, dieta będzie podstawą do odzyskania zdrowia. Jeśli masz nadwagę, czas ją zwalczyć. 

Zanim sięgniesz po leki obniżające cholesterol, zawalcz o swoje zdrowie w mniej ingerujący sposób. Dieta na cholesterol to właśnie jeden z nich. Może być przyjemna i niewymagająca - wystarczy, że zapamiętasz kilka zasad. 

Po pierwsze - dieta powinna być ułożona w taki sposób, by organizmowi dostarczać składników odżywczych w odpowiednich proporcjach:

  • węglowodany (50-55%)
  • tłuszcze (nie więcej niż 30 %)
  • białko (ok. 20 %).

Oprócz tego dieta na obniżenie cholesterolu powinna być bogata w:

  • błonnik - naturalnie pomaga schudnąć, dając uczucie sytości i "czyszcząc" złogi z jelit. Dodatkowo błonnik wiąże się z cholesterolem, dzięki czemu jest szybciej wydalany z organizmu;
  • kwasy omega-3 (tłuste ryby, olej lniany, tran);
  • zioła chroniące wątrobę i oczyszczające (karczoch, wiesiołek, mniszek lekarski).

Cholesterol i dieta, czyli jak odżywiać się, gdy mamy podniesiony poziom cholesterolu? 

Jeśli masz wysoki cholesterol, dieta  jest punktem wyjścia do tego, by odzyskać zdrowie. Jak powinna wyglądać dieta obniżająca cholesterol? 

Przede wszystkim warto unikać produktów, które zawierają go sporo, przede wszystkim z tłuszczów zwierzęcych. Są to między innymi: 

  • margaryny i inne "mixy" tłuszczów
  • masło
  • czerwone mięso
  • sery pleśniowe (są tłuste)
  • żółtka jajek
  • wieprzowe podroby. 

W pierwszej kolejności warto znacznie ograniczyć spożywanie tego typu produktów. W niektórych przypadkach lekarz może zalecić całkowitą ich eliminację z jadłospisu. 

Uwaga - produkty bogate w cholesterol warto spożywać rozsądnie także w ramach profilaktyki schorzeń układu sercowo-naczyniowego i otyłości. 

Podwyższony cholesterol - dieta powinna być bogata w te produkty!

Dieta zbijająca cholesterol powinna za to zawierać produkty bogate w błonnik i kwasy omega -3. Należą do nich przede wszystkim: 

  • ryby morskie (najlepiej świeże, a nie mrożone);
  • oleje roślinne (oliwa z oliwek, olej lniany);
  • owoce ze skórką (szczególnie jabłka i gruszki - są bogate w błonnik);
  • rośliny strączkowe;
  • płatki owsiane;
  • warzywa (w szczególności marchewki);
  • pieczywo wieloziarniste;
  • kasze;
  • makarony razowe;
  • ryż (najlepiej nieoczyszczony - będzie mieć więcej korzystnych właściwości). 

Rozsądnie dobrana dieta, oparta o wartościowe składniki, które dostarczą jednocześnie witamin i minerałów, to podwójna korzyść dla zdrowia:

  • pomogą oczyścić go z cholesterolu, jednocześnie zapobiegając niedoborom;
  • chronią przed otyłością, pomagając przy tym zredukować wagę. 

Innym sposobem na obniżenie szkodliwego cholesterolu są leki dobrane przez lekarza prowadzącego. Lepiej jednak potraktować to rozwiązanie jako ostateczność. 

Dieta na obniżenie cholesterolu może być łatwym i przyjemnym sposobem na zadbanie o swoje zdrowie. Nie wymaga wielu zmian w trybie życia, a już po kilkunastu dniach odczujesz wyraźną różnicę w samopoczuciu. 

Uwaga - jeśli palisz papierosy, postaraj się ograniczyć, a najlepiej zupełnie zrezygnować z palenia. Jeżeli prowadzisz siedzący tryb życia, postaraj się to zmienić. Wystarczy minimum pół godziny ruchu dziennie, by poprawić komfort swojego życia. 

Dieta i jej wpływ na obniżenie cholesterolu - fakty i mity

Podchodzisz sceptycznie do działania diet na problemy zdrowotne i uważasz, że bez pomocy lekarstw obniżenie cholesterolu nie będzie możliwe? 

Poznaj najpopularniejsze mity związane z dietą obniżającą cholesterol. 

Mit 1 - dieta na cholesterol jest uboga

To nieprawda! Samo pojęcie "diety" kojarzy się zwykle z odchudzaniem. A jak utrata wagi, to głód i niedobory. Tymczasem nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością. Dieta jest po prostu sposobem odżywiania i nie powinna wiązać się z uczuciem głodu ani złym samopoczuciem.  Dobrze skomponowana dieta na cholesterol zakłada po prostu ograniczenie lub wyeliminowanie z jadłospisu produktów zawierających jego duże ilości, a nie wnoszące przy tym wiele wartości. 

Efekt będzie więc korzystny na wielu płaszczyznach: obniżysz cholesterol, oczyścisz organizm, wzmocnisz wątrobę i układ trawienny, a przy okazji zgubisz kilka kilogramów. Same zalety!

Mit 2 - sama dieta nie pomoże, potrzebne są leki

To akurat kwestia dyskusyjna, jednak w zdecydowanej większości przypadków sama dieta zbijająca cholesterol wystarczy. Zdarzają się jednak skrajne przypadki, w których stan zdrowia spowodowany nadmiarem cholesterolu jest na tyle poważny, że nie ma czasu czekać na efekty diety. W takim przypadku faktycznie niezbędne będzie włączenie leków, które zadziałają szybciej i bardziej radykalnie. 

Mit 3- tłuszcze zwierzęce są potrzebne, nie powinno się ich eliminować z diety

Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego zawierają dużo kwasów nasyconych, a te nie tylko nie są niezbędne w diecie, ale spożywane w nadmiarze mogą szkodzić. 

Dlatego nic nie stoi na przeszkodzie do znacznego ograniczeniach ich spożywania na rzecz tłuszczów roślinnych. 

Mit 4 - nie można jeść jajek, bo mają za dużo cholesterolu

Prawdą jest, że jajka zawierają całkiem sporo cholesterolu. Poza tym mają jednak także mnóstwo witamin i minerałów, które są niezwykle korzystne dla zdrowia. 

Jajka może nie są niezbędne w diecie, ale są jej cennym składnikiem, dlatego nie warto z nich całkowicie rezygnować. Staraj się jednak wybierać jajka z chowu wolnowybiegowego, ściółkowego i ekologicznego, a także spożywać je gotowane na miękko. 

W takiej postaci mają właściwości obniżające "zły" cholesterol! 

Czy można spożywać alkohol podczas diety obniżającej cholesterol?

Obiad lubisz zakończyć lampką wina? Co jednak z alkoholem na diecie obniżającej cholesterol - można sobie od czasu do czasu pozwolić na procentowy łyk, czy jednak nie? 

Podobnie, jak w przypadku różnych innych kwestii, alkohol stosowany z umiarem może przynieść korzystne efekty, a spożywany w nadmiarze - negatywne. 

Tak więc alkohol w niewielkich ilościach może podnieść poziom "dobrego" cholesterolu. Jednak dotyczy to sytuacji, w których spożywany jest sporadycznie i w rozsądnych ilościach. 

Regularnie sięganie po procentowe napoje zwiększa poziom trójglicerydów, a te są tak samo niekorzystne dla zdrowia jak cholesterol.