Dieta jajeczna - na czym polega?

Dieta jajeczna polega na spożywaniu 3 posiłków dziennie, przy czym każdy z nich powinien składać się z:

  • 2 jajek ugotowanych na twardo
  • "dobrych" tłuszczów, np. oliwy z oliwek lub majonezu, ewentualnie masła (ale nie margaryny!)
  • warzyw i owoców.

W trakcie stosowania diety należy również pić dużo płynów, najlepiej zwykłej wody. Zaleca się, by było to minimum 1,5-2 litry dziennie. Dozwolone są również niesłodzone herbaty ziołowe, które dodatkowo wspomogą oczyszczanie organizmu i wydalanie toksyn oraz usprawnią trawienie. 

Uzupełnieniem codziennego jadłospisu powinny być także grapefruity. Zaleca się spożywanie przynajmniej 1 owocu dziennie.

W czasie stosowania diety należy bezwzględnie unikać za to:

  • cukru
  • soli
  • skrobi i węglowodanów (także z owoców)
  • warzyw strączkowych
  • chleba
  • makaronu
  • ryżu.

Przed przystąpieniem do diety opartej na spożywaniu jajek warto udać się na wizytę do lekarza i wykonać przynajmniej podstawowe badania. 

Uwaga - dieta jest restrykcyjna i wymagająca wiele samozaparcia. Po kilku dniach dość monotonnego menu może się znudzić. 

Dieta jajeczna 14-dniowa: ile konkretnie powinna trwać dieta na bazie jajek?  

Przeciętne jajko ma około 75 kcal. Zawiera również witaminy: 

  • A
  • D
  • E
  • K
  • z grupy B.

Jajka są również bogate w potas, magnez, wapń i luteinę. Jednak, choć jajka są zdrowe, niskokaloryczne i sycące, dieta bazująca na tak dużym ich spożyciu nie powinna trwać zbyt długo.

Dieta jajeczna, zakładająca spożywanie 6 gotowanych na twardo jajek dziennie powinna trwać maksymalnie 14 dni - nie dłużej. 

Dietetycy i lekarze ostrzegają jednak, że dwutygodniowe odżywianie się w zasadzie samymi jajkami może przynieść więcej szkód niż pożytku. Dlatego według nich dieta jajeczna powinna trwać maksymalnie 5 dni. 

W przypadku wystąpienia skutków ubocznych w postaci złego samopoczucia czy problemów z trawieniem dietę należy przerwać. 

Ile można schudnąć na diecie jajecznej?

Dieta jajeczna 14-dniowa pozwala na utratę nawet 5- 10 kg w tym czasie. 

Jakie korzyści przynosi dieta jajeczna? Ile można schudnąć? Efekt zależy od indywidualnych predyspozycji, dlatego wynik u każdego może być inny. Dieta na bazie jajek przyspiesza jednak metabolizm i spalanie tłuszczu, dlatego w ciągu dwóch tygodni można zrzucić nawet kilka kilogramów. 

Dla porównania - zdrowe tempo spalania tłuszczu podczas stosowania diet będących bardziej zdrowym żywieniem niż dietą stricte odchudzającą, to przeważnie około 0,5 - 1 kg tygodniowo.

Aby jednak osiągnąć oczekiwane rezultaty, trzeba bezwzględnie przestrzegać zasad diety i nie dać się skusić żadnym pokusom. 

Dieta jajeczna a proces utraty masy ciała

Ponieważ jajka są bogate w witaminy, minerały i białko, sprzyjają procesom utraty tkanki tłuszczowej. W dodatku są sycące, dlatego stanowią rewelacyjny dodatek do wielu dań i są głównym składnikiem wielu diet. 

Podobnie jak na każdej innej diecie odchudzającej, w przypadku radykalnego ograniczenia spożywanych kalorii na diecie jajecznej, w pierwszej kolejności organizm pozbywa się nadmiaru wody. 

Dlatego pierwsze 2-3 kilogramy gubi się w imponującym wręcz tempie. Kolejne dni to przede wszystkim działanie białka, które odżywia mięśnie i zapobiega "zjadaniu" ich przez organizm postawiony w sytuacji znacznego ograniczenia źródeł energii z pożywienia. 

Dzięki temu efekty diety jajecznej są z założenia trwalsze - efekt jo-jo nie występuje tak często, jak w przypadku większości diet niedoborowych, przynoszących szybkie, lecz tylko tymczasowe efekty. 

Dieta jajeczna - efekty

Jajka mają wielu zwolenników i entuzjastów. Są smaczne, sycące i uniwersalne - pasują do wielu dań. W dodatku dzięki dużej zawartości białka wspomagają odchudzanie

Szybka i w miarę trwała utrata wagi, brak uczucia głodu, względnie dobre samopoczucie - takie rezultaty w założeniu przynosi dieta jajeczna. Efekty w rzeczywistości mogą być zupełnie inne od wyobrażeń. 

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że to dieta monotonna, bardzo niskokaloryczna (dostarcza około 800 kcal dziennie), a także obciążająca organizm ze względu na spore ilości białka, tłuszczu i cholesterolu (ucierpieć mogą przede wszystkim nerki i wątroba). 

Efekty odchudzania tym sposobem mogą być jednak satysfakcjonujące - już w ciągu pierwszych kilku dni waga pokaże o wiele mniejszą wartość. 

Zakładając nawet, że efekt będzie bliższy niższej granicy, czyli utraty 5 kg w ciągu dwóch tygodni, nadal jest to proces kilkukrotnie szybszy niż w przypadku tylko ograniczenia dziennego spożycia kalorii. 

Dieta jajeczna - przykładowy jadłospis na jeden dzień

Nie masz pomysłu na to, jak powinno wyglądać menu na diecie jajecznej? Jadłospis nie jest skomplikowany, a posiłki są bardzo łatwe do przygotowania. 

Przykładowe menu może wyglądać następująco: 

Śniadanie: 2 jajka ugotowane na półtwardo lub na twardo, grejpfrut, kilka rzodkiewek, herbata

Obiad:  2 jajka na twardo, surówka jarzynowa z oliwą z oliwek

Kolacja: 2 jajka na twardo, pomarańcza.

Ważne, by nie gotować jajek dłużej niż 10 minut - mogą stracić część swoich cennych właściwości. 

Dieta jajeczna - opinie . Więcej wad niż zalet?

Wiele osób jest zadowolonych z efektów, jakie przyniosła im dieta jajeczna. Opinie innych wskazują jednak na to, że absolutnie nie jest to sposób żywienia pozbawiony wad.

Wśród zalet użytkownicy wymieniają:

  • szybką utratę wagi 
  • brak uczucia głodu - jajka w towarzystwie warzyw i owoców sycą raczej na dłużej 
  • względnie dobre samopoczucie. 

"Dieta jajeczna? Schudłam, ale dość dużym kosztem" - tak można z kolei podsumować opinie osób, które nie były do końca zadowolone z efektów diety bazującej na spożywaniu 6 jajek dziennie. 

Wśród negatywnych opinii powtarza się przede wszystkim kilka:

  • osłabienie i rozdrażnienie - menu jest przecież pozbawione w zasadzie całkowicie węglowodanów, które są głównym źródłem energii;
  • bardzo monotonne menu - codziennie zjadasz aż 6 jajek! Niektórzy już po nawet 2-3 dniach takiej diety odczuwali niechęć do nich;
  • obciążenie nerek i wątroby - jajka są bogate w białko i tłuszcz, a obydwa składniki stosowane w nadmiarze obciążają organizm;
  • problemy trawienne - biegunki lub wręcz przeciwnie - zaparcia;
  • efekt jo-jo - u niektórych powrót do wagi wyjściowej był o wiele szybszy, niż można było się spodziewać. Wynika to przede wszystkim z faktu, że to dieta bardzo niskokaloryczna. Organizm, zamiast spalać tłuszcz, "magazynuje" energię w obliczu drastycznego ograniczenia źródeł energii. 

Dieta jajeczna - przeciwwskazania

Ponieważ menu na diecie jajecznej opiera się na jajkach, które są bogate w tłuszcz i białko, a także dostarczają spore ilości cholesterolu, takiego sposobu żywienia bezwzględnie powinny unikać osoby:

  • z chorobami nerek i wątroby
  • borykające się z nadmiarem cholesterolu
  • cierpiące z powodu kłopotów trawiennych. 

Dieta jest również absolutnie przeciwwskazana kobietom w ciąży i karmiącym, a także osobom w młodym wieku. Również wszelkie choroby przewlekłe są ograniczeniem w stosowaniu tej diety.