Jak Polki dogadują się ze swoimi teściowymi?

Okazuje się, że znacznie lepiej, niż przedstawiają to kabaretowe skecze czy żarciki opowiadane sobie przy obiedzie. Według badań przeprowadzonych przez Salony Agata, nie taka teściowa zła, jak ją malują – a jak pokazują wyniki, znaczna część popularnych stereotypów ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Na przykład przekonanie, że mamy naszych partnerów często nas krytykują i oceniają. Według badania, większość teściowych ma o swoich synowych bardzo dobre zdanie. Ponad 53 proc. badanych uważa, że ich synowe są pracowite, miłe (52 proc.), inteligentne (51 proc.) i zaradne (49 proc.). Oprócz tego, ponad 40 proc. uczestniczących w badaniu teściowych przyznaje, że ich synowe są oddanymi matkami i ambitnymi kobietami. Okazuje się więc, że najczęściej obawa o ocenianie i krytykę jest nieuzasadniona, a większość mam naszych partnerów postrzega nas w bardzo pozytywnym świetle.

Badanie podważa też inny stereotyp, zgodnie z którym synowe i teściowe mają zazwyczaj chłodne relacje. Jak wynika z ankiet, aż 76 proc. teściowych deklaruje, że ich synowa jest dla nich bardzo ważną osobą w życiu. 64 proc. badanych ma wręcz poczucie, że żona ich syna jest dla nich jak córka. 20% synowych i teściowych przyznało też, że lubią swoje towarzystwo i często spędzają wspólnie czas.

Czy teściowe wtrącają się w życie swoich synowych?

Narzucająca swoje zdanie i kontrolująca każdą decyzję teściowa to chyba jeden z najpopularniejszych i najgłębiej zakorzenionych stereotypów dotyczących tej relacji. I niestety, również jeden z najbardziej krzywdzących. Jak wynika z badań, aż 48 proc. teściowych szanuje i akceptuje to, że żony ich synów mają swoje zdanie. Dotyczy to różnych sfer życia: od decyzji związanych z wychowywaniem dzieci, po urządzanie wnętrz. Co ciekawe, wśród wszystkich badanych, to właśnie teściowe silniej niż synowe mają poczucie, że nie należy narzucać innym swojego gustu i nie powinno się kupować bliskim rzeczy do domu, bo można zwyczajnie nie trafić. Aż 78 proc. synowych potwierdza z kolei, że mamy ich mężów w ogóle nie ingerują w aranżację domu – a jeśli już to robią, to podpowiadają ciekawe rozwiązania.

Zdjęcie: Salony Agata

Jak wynika z badań, ich preferencje w zakresie wnętrz również nie są tak odległe, jak mogłoby się wydawać. Obydwie grupy badanych wskazały jako swoje ulubione styl nowoczesny i loftowy, jako trzeciego faworyta wymieniając styl klasyczny (teściowe) i skandynawski (synowe). Co ciekawe, teściowe często zakładają, że żony ich synów zdecydowanie preferują styl nowoczesny, a synowe są przekonane, że pokolenie teściowych lubi styl klasyczny. Jak pokazują badania, rzeczywisty gust obydwu grup badanych jest znacznie bardziej zróżnicowany. Okazuje się też, że większość teściowych ceni styl urządzania wybrany przez ich synowe, a 40% przyznaje się nawet do wspólnych zakupów. Poza tym, obydwie grupy zgodnie przyznają, że liczy się nie tylko styl, a najważniejsza w wyborze mebli jest dla nich funkcjonalność.

Jak budować zdrowe relacje z teściową?

Relacja pomiędzy synową i teściową, tak jak każda inna relacja międzyludzka, wymaga zaangażowania obydwu stron, otwartości na drugą osobę i empatii. Jak podkreśla Justyna Świerzyńska, psycholog i psychoterapeutka z Ośrodka CENTRUM, z początku matkom może być trudno przyzwyczaić się do tego, że w życiu syna będzie teraz inna, ważniejsza dla niego kobieta.

Zobacz także:

-  W budowaniu relacji z teściową, ważne jest zapewnienie poczucia, że nikogo jej nie odbieramy, a wręcz dajemy szansę na zyskanie córki. Warto znaleźć dla teściowej miejsce w naszym nowym życiu, angażować ją w nasze sprawy i otwierać się na jej kontakty z ewentualnymi wnukami – podkreśla ekspertka.

Zdaniem psychoterapeutki, nasze relacje z teściową są najczęściej pochodną jej relacji z synem.

- Jeżeli pokażemy naszej teściowej, że nie chcemy jej zastąpić, tylko zadbać o jej syna najlepiej jak potrafimy, że kochamy go inaczej, a jednak równie mocno, nie odsuwając jej jednocześnie na boczny tor – to jest bardzo duża szansa, że nasze relacje będą ciepłe i pełne wzajemnej pomocy – dodaje Justyna Świerzyńska, psycholog i psychoterapeutka z Ośrodka CENTRUM.

--

Materiał powstał we współpracy z Salonami Agata, które przeprowadziły badanie opinii na Ogólnopolskim Panelu Badawczym „Ariadna” w lipcu 2020 r. Badanie pt. „Synowe i Teściowe – o relacji dwóch światów i ich preferencjach w urządzaniu wnętrz” zostało zrealizowane z pomocą metody CAWI (ankiety elektroniczne). Grupa ponad 1000 osób odpowiedziała na pytania dotyczące relacji pomiędzy dwoma grupami synowych i teściowych, odnosząc się do wielu popularnych stereotypów na temat tej relacji, a także podejścia do urządzania wnętrz. Projekt został zrealizowany w związku z nową kampanią marki z udziałem dwóch Ambasadorek – Małgorzaty Sochy i Ewy Kasprzyk, które w reklamach Salonów Agata wcielają się właśnie w role synowej i teściowej.