Choć brzmi to prawie niewiarygodnie – w Polsce wskaźnik aktywności zawodowej kobiet od lat jest niezmienny i według danych GUS wynosi zaledwie 50%. To oznacza, że prawie połowa Polek nie wykonuje żadnej pracy zarobkowej. Pozostała część kobiet za swoją pracę według statystyk otrzymuje wynagrodzenie o 19,9% niższe niż mężczyźni. Przy takich danych nie ma mowy o równości i równouprawnieniu. Co gorsza, pandemia koronawirusa tylko tę sytuację pogłębiła.

Pokłosie „korony”

Raport Komisji Europejskiej z marca 2021 roku pokazuje, że w czasie lockdownu i pracy zdalnej obowiązki domowe częściej wykonywały kobiety. Pandemia wzmocniła tradycyjny podział obowiązków i przyczyniła się do osłabienia pozycji kobiet na rynku pracy. Ciężko być efektywną, jeśli trzeba pracować, a jednocześnie podołać domowym i rodzicielskim obowiązkom. Na skutki nie trzeba było długo czekać. Tegoroczne dane Międzynarodowej Organizacji Pracy pokazują, że zdecydowanie więcej kobiet niż mężczyzn straciło pracę z powodu pandemii. Stało się tak na skutek zwolnień, ale też ich własnych decyzji, często wymuszonych koniecznością opieki nad dziećmi w okresie zamknięcia szkół i przedszkoli. Kobiety straciły wiarę w swoje zawodowe kompetencje i możliwości oraz poczuły się mniej wartościowe jako uczestniczki rynku pracy.

Gotowe na zmiany

Najgorsze, co w takiej sytuacji można zrobić, to pogodzić się z sytuacją. Za to zdecydowanie warto szukać wsparcia – profesjonalnego. Bo ono jest w zasięgu ręki! Kobietom, które po przerwie pragną wrócić na rynek pracy, przychodzi z pomocą np. program „W drodze do pracy” – wspólne przedsięwzięcie firmy Henkel Polska oraz Fundacji Miejsce Kobiet. Dzięki tej inicjatywie kobiety w trakcie blisko trzymiesięcznego programu zdobywają nowe umiejętności praktyczne, ale także wspierają się wzajemnie w stawianiu pierwszych kroków na drodze ku wymarzonej pracy. Korzystają też z pomocy i wiedzy doświadczonych psychologów oraz coachów, którzy pomagają uczestniczkom znaleźć wewnętrzną siłę i odbudowywać poczucie własnej wartości. W ramach zajęć organizowane są także spotkania networkingowe z pracowniczkami firmy Henkel. Szereg różnorodnych warsztatów uzupełnia kurs aktywizacji zawodowej „Spadochron”, podczas którego uczestniczki odkrywają na nowo swoje zainteresowania i predyspozycje do wykonywania określonej pracy.

Stawiamy na kobiety – mówi Anna Kobierska z Henkel Polska. – Chcemy ułatwić im powrót na rynek pracy po dłuższej przerwie, wesprzeć je w tym, także psychologicznie. Zależy nam na wyrównaniu płac i stanowisk kobiet i mężczyzn. To nasza misja – podkreśla. Warto sięgnąć po taką pomoc i… znów stać się kobietą pracującą!

Projekt jest realizowany od 2013 roku.

W 10 edycjach udział wzięło 200 uczestniczek, z których 75% z sukcesem odnalazło się na rynku pracy. Wyniki badania społecznego wpływu programu z 2019 roku pokazują, że w sposób znaczący wpłynął on na poczucie wartości uczestniczących w nim kobiet. Wzmocnienie psychiczne odczuło ponad 83% badanych, a ponad 74% kobiet zyskało świadomość posiadania różnych wartościowych kompetencji oraz wiedzy. Obecnie trwa 11. edycja. Tym ważniejsza i cenna, że odbywa się w czasie pełnym wyzwań dla wielu kobiet.