Reklama Benetton z uchodźcami na tratwie

Włoska marka Benetton od lat kreuje kampanie modowe, które mają być osadzone w wątkach społeczno-politycznych. Związany z marką Oliviero Toscani stworzył dzięki takiemu podejściu kultowe zdjęcia, które są częścią nie tylko samej mody, ale również światowej popkultury. Ciemnoskóra matka karmiąca piersią białe niemowlę, trzy organy sercowe wyglądające identycznie, a jednak należące do ludzi różnego pochodzenia etnicznego czy para kobiet o różnym kolorze skóry trzymająca dziecko o azjatyckich rysach to tylko kilka przykładów kampanii, w których Benetton walczył z rasizmem w latach 80. i 90. tych. Podobnie rzecz się miała z zakonnicą całującą księdza, czy światowymi przywódcami nie szczędzącymi sobie czułości na zdjęciu Benettona.

Tym razem marka postanowiła podpiąć się pod ogromny społeczny, światowy problem imigracji z krajów uboższych do zachodniej Europy. Na swoim Twitterze Benetton opublikował autentyczne zdjęcia wykonane podczas dramatycznej akcji ratowniczej uchodźców przez francusko-niemiecką organizację SOS Méditerranée. Zdjęcia reporterskie wykonano w połowie miesiąca, 9.czerwca. Jedno ze zdjęć przedstawia walczących o życie imigrantów na przepełnionej tratwie u wybrzeży Libii, którym ktoś ze służb ratunkowych rozdaje kamizelki ratunkowe. Druga fotografia to zdjęcie kobiet i dzieci czekających w kolejce w stacji ratowniczej we Włoszech. Oba zdjęcia uchodźców marka kupiła od agencji, umieściła w swoich mediach społecznościowych i dodała do nich swojego logo.

Taka kampania na autentycznych zdjęciach ludzi, którzy potrzebowali pomocy, wzbudziła olbrzymie kontrowersje. Organizacja SOS Méditerranée mocno odcięła się od kampanii Benettona we wpisie na Twitterze:

"SOS Méditerranée całkowicie odcina się od tej kampanii, która pokazuje zdjęcie zrobione, gdy nasze zespoły ratowały ludzi w niebezpieczeństwie na morzu. Tragedia ludzka w basenie Morza Śródziemnego nie może być nigdy wykorzystywana do jakichkolwiek celów komercyjnych”

Kampanię skrytykował także szef włoskiego MSW Matteo Salvini, który znany jest z antyimigranckich poglądów. Autor zdjęć, który sprzedał je marce Benetton rozpoczął współpracę z ratującą uchodźców organizacją SOS Méditerranée zaledwie miesiąc temu. 

Po fali negatywnych komentarzy marka usunęła jedno ze zdjęć z komunikacji, to z ludźmi na przepełnionej tratwie. Dla przypomnienia na Morzu Śródziemnym w wyniku nielegalnych podróży do Europy takimi łódkami tonie ok. 6 tysięcy ludzi.