Primark wchodzi do Polski

Informacje o tym, że Primark otworzy swoje sklepy w Polsce od lat pojawiały się w polskich mediach. O sprawie zrobiło się głośno w ubiegłym roku, gdy na Facebooku pojawił się fanpage „Otwarcie Primark w Polsce”. Jednak większość z tych sensacyjnych doniesień okazywała się zwykłą plotką, a Primark konsekwentnie dementował pogłoski o swoim rzekomym wejściu na polski rynek. . Tym razem jednak jest inaczej. Jak poinformował dzisiejszy „Puls Biznesu”, odzieżowy gigant właśnie po cichu negocjuje pierwsze lokalizacje nad Wisłą.

Primark w Polsce: gdzie otworzy sklepy?

Na razie pojawiły się informacje o czterech lokalizacjach. Najprawdopodobniej będą to największe polskie miasta, z Warszawą i Krakowem na czele. Według nieoficjalnych doniesień jeden z pierwszych sklepów Primark w Polsce miałby się znaleźć w budowanej właśnie w Warszawie przez Echo Investment Galerii Młociny, której otwarcie jest planowane na wiosnę 2019 roku. Pojawiły się też przypuszczenia dotyczące drugiej lokalizacji, która miałaby znaleźć się w Krakowie, w jednym z budynków należących do ECE. Primark na razie nie komentuje tych doniesień. Firma zasłania się tym, że jako spółka notowana na giełdzie nie może komentować spekulacji na temat przyszłych otwarć. 

Primark w Polsce: czy marka odniesie sukces?

Na polskim rynku odzieżowym już dawno nie było tak dużego debiutu. Zdaniem ekspertów, irlandzki Primark jest jedną z najbardziej wyczekiwanych marek w Polsce. Popularna na wyspach brytyjskich sieciówka jest znana z bardzo niskich cen i szerokiego asortymentu, w skład którego oprócz odzieży i dodatków wchodzą też akcesoria do domu. O tym, jak silną i rozpoznawalną marką jest Primark świadczą chociażby nowe otwarcia sklepów, do których ustawiają się długie kolejki zainteresowanych. Sklepy irlandzkiego giganta przeżywają prawdziwe oblężenie w trakcie wyprzedaży, podczas których ruchem w sklepie kieruje ochrona. Eksperci zwracają jednak uwagę na to, że niskie ceny niekoniecznie muszą gwarantować sukces. Boleśnie przekonuje się o tym szwedzki H&M, który obecnie zmaga się z zalegającymi zapasami. Po latach obecności na polskich rynku, z kraju nad Wisłą wycofały się też inne brytyjskie marki, takie jak Marks & Spencer, River Island czy Topshop, których oferta okazała się niedopasowana do polskiego odbiorcy. Sporo zależy więc od tego, jaką strategię przyjmie Primark i czy detaliście uda się połączyć sprzedaż stacjonarną z e-commerce'm.

Primark na świecie

Primark jest jednym z największych odzieżowych detalistów na świecie. Posiada ponad ponad 350 sklepów w 11 krajach, z czego największy, bo liczący przeszło 14 tys. metrów kwadratowych powierzchni) znajduje się na Market Street w Manchesterze. Należąca do holdingu AB Foods spółka otworzyła swój pierwszy sklep w 1969 roku w Dublinie, pod nazwą "Penneys", pod którą zresztą w dalszym ciągu funkcjonuje w Irlandii. W 1971 pod nazwą "Primark" otworzyła pierwszy sklep w Anglii, dając tym samym początek brytyjskiej ekspansji. W 2006 roku Primark otworzył swój pierwszy sklep w Madrycie, a w 2008 roku przyspieszył ekspansję wchodząc na rynek holenderski, portugalski, niemiecki i belgijski (w 2009 roku). Kolejne na liście były Austria (2012), Francja (2013) i Włochy (2014). W 2015 roku irlandzki gigant po raz pierwszy wyszedł poza strefę Euro, debiutując w USA. Po otwarciu pierwszego sklepu w Bostonie, firma szybko rozwinęła sieć sprzedaży w całych Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie, spółka przekonała się o tym, że inna waluta nie musi być przeszkodą w dalszej ekspansji, co często  było wymieniane jako jedna jedną z przyczyn, dla których Primark nie zdecydował się dotąd na wejście do Polski. Teraz może się to zmienić.