Zerotype: co to znaczy?

Idea bycia zerotype polega na pożegnaniu nieaktualnych i przestarzałych stereotypów i zapełnieniu ich miejsca nowymi, pozytywnymi sformułowaniami. To filozofia życia polegająca na dawaniu nowej szansy starym komunałom i frazesom oraz zjawiskom, które walczą z doklejonymi od dekad łatkami. Wszyscy je znamy. Taki sposób życia automatyzuje nasze myślenie i nie pozwala na swobodę twórczą. Zamyka nasz umysł w swoistym więzieniu konwencji. Bycie zerotypowym otwiera nas na ludzi, nowe doświadczenia i rozwój. Przynosi radość i przygodę z odkrywania na nowo starych pojęć. Nadaje rzeczywistości nasz własny filtr. 

Zerotype: skąd wzięło się to pojęcie?

Pojęcie zerotype wprowadziła razem z nową kampanią marka Zalando, która jak nikt czuje ducha nowych społecznych zmian. W poprzednich kampaniach podkreślała jak ważna jest wolność wyrażania siebie poprzez styl ubierania się. Jako jedna z pierwszych platform zobowiązała się do tego, by do 2020 całkowicie wymienić materiały opakowaniowe na ekologiczne, w 100% pochodzące z recyklingu. A teraz stworzyła nowe pojęcie, któremu wróżymy wielką popularność. Celem Zalando jest przedstawienie zerotypów oraz rozpoczęcie dyskusji na temat przestarzałych, ale wciąż obecnych stereotypów kulturowych. Badanie przeprowadzone przez Zalando we współpracy z YouGov na sześciu europejskich rynkach (Polsce, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Francji i Szwecji), wykazało, że według 89% ankietowanych w dzisiejszym świecie nadal obecne są stereotypy, a według 47% z nich, jest ich więcej niż kiedyś. Większość badanych twierdzi, że w głównej mierze wpływ na ten stan rzeczy mają media, w 57% filmy i programy telewizyjne, a w 60% reklamy. Biorąc to pod uwagę, Zalando stawia sobie za cel zmianę sposobu, w który moda i reklama ograniczają ludzi oraz umożliwienie im cieszenia się swoją zerotypową osobowością i stylem.

"Dziś nie ma już miejsca na stereotypy"

„W dzisiejszym społeczeństwie nie ma już miejsca na stereotypy” – mówi Dawid Pożoga, Market Lead na Polskę w Zalando. „Badania wykazały, że w Polsce ponad 93% uważa, że stereotypy są wciąż obecne w społeczeństwie, a zaledwie 2% respondentów twierdzi, że nie istnieją. Dodatkowo ponad ⅓ badanych odpowiedziała, że doświadczyła traktowania w sposób stereotypowy. Nasza wiosenna kampania budzi do życia Zerotypy i przekonanie, że każdy może być kim chce, bez wyznaczania swojego typu, stylu, oczekiwań czy ograniczeń, które go definiują.”

Przyznajcie, że przekaz Zalando jest niezwykle uniwersalny i pozytywny. Chyba czas spojrzec na świat zerotypowo? Z resztą zobaczcie sami nowy spot, by lepiej zrozumieć ideę Zalando.

Spot reklamowy, stworzony we współpracy z londyńską agencją Mother i wyreżyserowany przez duet Leila & Damien de Blinkk, to zapętlona podróż przez wesołe miasteczko. Ta zakręcona wizyta przedstawia dzisiejszą różnorodność i unikatowość, do świata w którym wszystkie style są mile widziane i każdy może być kim chce, w myśl idei: "Goodbye stereotypes. Hello Zerotypes".