Dzień Higieny Menstruacyjnej 2020: okres z poczuciem wstydu
Szacuje się, że w ciągu całego życia kobieta ma okres od 350 do 480 razy. Dlaczego więc w XXI w. temat menstruacji nadal wiąże się ze wstydem i upokorzeniem? Określenie "mam te dni", sekretnie przekazywane podpaski, wykluczenie wynikające z izolacji w czasie menstruacji, żarciki kolegów na temat kapryśnego humoru - znamy to wszystkie. Temat okazuje się znacznie poważniejszy niż był do tej pory przedstawiany - wagę problemu podkreślają szokujące dane na temat miesiączki zostały ujawnione w raporcie Kulczyk Foundation.
Dzień Higieny Menstruacyjnej 2020: raport Kulczyk Foundation
Najważniejszą informacją z raportu Kulczyk Foundation na temat ubóstwa menstruacyjnego jest to, że ten problem dotyczy kobiet na całym świecie, nawet tych, które mieszkają w krajach najbardziej rozwiniętych. Pojawia się on również w Polsce.
"W Polsce nadal funkcjonuje wiele mitów i stereotypów na temat menstruacji, które utwierdzają zarówno kobiety, jak i mężczyzn w błędnych przekonaniach, a tym samym utrwalają ich niewłaściwe postawy względem miesiączki. Jak pokazały nasze badania, prawie 30% kobiet myśli, że podczas okresu nie można zajść w ciążę, a co piąta wierzy, że w jego trakcie nie powinno się piec ciast czy kisić ogórków".
Jak pokazują badania na temat postrzegania okresu w Polsce, co piątej kobiecie zdarza się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek. Raport zbadał też temat postrzegania okresu przez pryzmat tabu i stygmatyzacji. Wynika z niego, że 42% badanych kobiet przyznało, że w ich rodzinnym domu o miesiączce się nie mówi lub nie mówiło wcale.
"Okres wciąż stanowi temat tabu. Publikacje ukazujące miesiączkę w prawdziwy i realistyczny sposób, budzą kontrowersje i niesmak, nawet wśród samych kobiet. Przez lata spoty reklamowe, które mówiły o menstruacji, na pierwszym miejscu stawiały dyskrecję, potęgując potrzebę ukrywania tego zjawiska przed światem. Ja nie wiem, kiedy w ogóle moja mama coś o tym mówiła. Nie wiem też, czy i kiedy moja mama przestała miesiączkować, w ogóle nie było takiego tematu. Jak byłam dzieckiem też tego tematu nie było, w ogóle u nas nie istniał, po prostu o takich rzeczach się nie rozmawiało” – mówi jedna z respondentek.", przedstawia raport Kulczyk Foundation.
Dzień Higieny Menstruacyjnej 2020: okres czy posiłek?
Na profilu fejsbukowym Akcja Menstruacja pojawił się wpis, który nie pozostawia złudzeń co do tego, że nagłośnienie tematu ubóstwa menstruacyjnego i zdjęcia z niego ciężaru stygmatyzacji przynosi wiele dobrego, jednak dane są nadal niepokojące. W świetle tych informacji, jak pisze organizacja, zeszłoroczne hasło: „Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między posiłkiem, a komfortem podczas okresu?”, brzmi niezwykle boleśnie.
"W lutym wzięłyśmy udział w niezwykłym badaniu. Wspaniała Kulczyk Foundation zleciła wykonanie pierwszego w Polsce kompleksowego raportu na temat miesiączki! Ujęto w nim ubóstwo menstruacyjne! Czyli wreszcie mamy dane z prawdziwego zdarzenia, które dotyczą naszego kraju. Nie mogłyśmy się doczekać, żeby podzielić się z Wami wynikami, które ukazały się wczoraj!
I w tym momencie przestaje się robić radośnie. Bo z jednej strony cieszymy się bardzo, że taki raport w końcu powstał, a z drugiej, wyniki nie napawają optymizmem. Według przeprowadzonych badań, aż 39% kobiet z ubogich domów musiało zrezygnować z zakupu środków higienicznych na rzecz innych domowych wydatków."
Dzień Higieny Menstruacyjnej 2020: fundacja The Cup Foundation
Istnieje wiele możliwości ofiarowania wsparcia takim akcjom, które walczą z ubóstwem menstruacyjnym. Do jednej z nich należy przyłączenie się np. do akcji marki Monki, która w Dzień Higieny Menstruacyjnej chce przypomnieć światu o tym, że miesiączka to po prostu część życia. Jak się okazuje marka nie działa w tym temacie tylko okazjonalnie i jak przekazała nam w oficjalnym oświadczeniu – od 2017 roku przekazała 13 537 kubeczków menstruacyjnych fundacji The Cup Foundation. Misją tej fundacji jest jest pomoc młodym kobietom, które nie mają wystarczających środków i możliwość by zadbać o swoją higienę w trakcie okresu. Ponadto fundacja oferuje niezbędną edukację w zakresie zdrowia i praw do swojego ciała, a także zapewnia bezpłatne kubeczki menstruacyjne kobiecym społecznościom, które najbardziej tego potrzebują. Jak wesprzeć działania fundacji?Mechanizm jest prosty. Każdy sprzedany kubeczek Monki x Lunette (dostępny na stronie sklepu) to jeden kubeczek przekazany fundacji.
Efekty tego wsparcia, jak przekonuje marka Monki, są nieocenione.
Zobacz także:
"Dziewczyny, które przystąpiły do programu fundacji The Cup Foundation, nie opuściły ani jednego dnia szkoły w trakcie miesiączki, a także były w stanie normalnie bawić się z rówieśnikami i uprawiać sport. Czuły się wyzwolone. Każdy zasługuje na możliwość poszerzania swoich horyzontów i realizowania się, miesiączka nie powinna stanowić bariery ku temu".