Co zespół cieśni nadgarstka ma wspólnego z myszką komputerową?

Podczas pisania tekstów kciuk jest zmuszony do uderzania w klawisz spacji nawet 10 tys. razy dziennie. Równie obciążony jest palec wskazujący, który obsługuje przyciski myszki. Wszystko to może prowadzić do tzw. zespołu myszy komputerowej. A to może być wstęp do zespołu cieśni nadgarstka.

Gdy dłoń jest odgięta do góry, ścięgno po wewnętrznej stronie przegubu dłoni i przedramienia jest uciskane, puchnie i pojawia się stan zapalny. Pierwszym sygnałem jest kłucie i mrowienie podczas klikania myszką, a na koniec dnia ból dłoni. Z czasem może dojść do sztywnienia barków, ramion, szyi, karku, bólów głowy. Chociaż to schorzenie zwykle jest wywoływane używaniem myszki, jego przyczyną bywa też za mocne uderzanie w klawiaturę.

Skutki?

Zespół cieśni nadgarstka zaczynają bardzo nietypowe objawy. Wieczorem kubek z herbatą wypada ci z rąk. Rano trudno ci zapiąć bluzkę. Czujesz mrowienie palców u rąk, ból promieniuje aż do barków. Te objawy nazwano zespołem myszy komputerowej. Trzeba działać, od razu gdy się pojawią.

Zespół cieśni nadgarstka: te ćwiczenia wykonuj codziennie!

Aby dać odpocząć mięśniom i ścięgnom, rób częste przerwy w pracy. Postaraj się po każdej godzinie pisania na komputerze poświęcić chwilę na ćwiczenia rozluźniające. Każdego dnia znajdź też czas na trening dla nadgarstków. Gdy grozi ci zespół cieśni nadgarstka wykonuj te proste ćwiczenia. Odprężają mięśnie dłoni i chronią przed stanem zapalnym.

  • „Wkręcaj żarówki” Wykonuj ruch imitujący tę czynność, a potem potrząśnij dłońmi, by rozluźnić mięśnie.
  • Zaciskaj dłonie w pięści Po chwili powoli odginaj palce.
  • Nie ściskaj kurczowo myszki Postaraj się wyobrazić sobie, że trzymasz w dłoni kruchą, porcelanową figurkę.

By myszka komputerowa nie męczyła dłoni...

By uniknąć problemów z dłońmi, wprowadź w życie proste zasady.

Wybierz dobry sprzęt

Myszka nie powinna wywierać nacisku na ścięgna nadgarstka. Najlepsze są małe modele, dopasowane do ręki. Dobre są też myszki typu trackball. Tu kulka umieszczona jest na górze, więc obraca się ją palcami, a to zmniejsza liczbę ruchów dłonią.

Nie opieraj o blat stołu samego nadgarstka

Wtedy nasilasz wygięcie i obciążenie ścięgna dłoni. Na biurku trzymaj całe przedramię, możesz użyć specjalnej podkładki pod myszkę, z silikonową
„poduszeczką” do oparcia nadgarstka. Myszka wraz z podkładką nie
powinna być zbyt odsunięta od ciała. Idealna odległość to ok. 10 cm.

Zespół cieśni nadgarstka: czy możliwe jest leczenie domowe?


Nieprzyjemne objawy zespołu cieśni nadgarstka złagodzą domowe metody. Zmniejszają się pod wpływem kąpieli w ciepłej wodzie z dodatkiem soli morskiej lub ziół, np. rumianku, nagietka czy szałwii. Pomagają też chłodne okłady i usztywnienie nadgarstka bandażem.

Zespół cieśni nadgarstka fizjoterapia

Jeżeli jednak ból dłoni nie ustępuje, konieczna jest wizyta u lekarza. Ulgę przynosi zazwyczaj już kilka zabiegów fizjoterapeutycznych. Najbardziej skuteczne są hydroterapia, czyli specjalne masaże wodne, lub elektroterapia, która polega na przepuszczaniu przez bolesne miejsca prądu o niskim napięciu. Jednak czasami ręka wymaga unieruchomienia w gipsie lub szynie ortopedycznej.