Działanie nienasyconych kwasówtłuszczowych omegajest powszechnie znane– dbają o nasz układ krążenia,chronią przed nowotworami,regulują metabolizm. Niestety, w naszej współczesnej diecie jest zbyt mało kwasów tłuszczowych omega 3, za dużo zaś omega 6. A nasze ciało jest zdrowsze i lepiej funkcjonuje, gdy międzytymi kwasami panuje równowaga. Jeśli jej nie ma, mogą pojawić się stanyzapalne, a nawet komórki rakowe. Metoda dr Budwig polega na nasyceniu organizmu odpowiednią ilością kwasów tłuszczowychomega 3. Za ich najlepsze źródło uznaje tłoczony na zimno, nieoczyszczony olej lniany.

Cudowna kombinacja: olej + białko

W swojej diecie dr Budwig zakazała używaniajakichkolwiek rafinowanych bądźuwodornionych tłuszczów (olejów, mar-garyn, majonezów). Odkryła bowiem,że właśnie one są przyczyną większości współczesnych chorób. W zamian wprowadziła do diety jeden z najzdrowszychtłuszczów roślinnych: olej lniany. Przed spożyciem zalecała go zmiksowaćz białym chudym twarożkiem. Ma to swoje uzasadnienie. Spożywanie samego oleju w tak dużych ilościach (chodzi o dawki terapeutyczne zalecane przez dr Budwig,np. 6–8 łyżek oleju codziennie) możebyć szkodliwe. Zmiksowanie oleju lnianegoz twarogiem powoduje, że tworzysię emulsja, bardzo szybko przyswajana przez organizm.

Naturalne świeże składniki

Dieta dr Budwig jest właściwie dietą wegetariańską. Potrawy powinny być przyrządzane na bazie świeżych i ekologicznych warzyw, owoców, pełnoziarnistych kasz i płatków zbożowych (najlepiej bezglutenowych, czyli brązowego ryżu, gryki, prosa). Wyjątek stanowią płatki owsiane, które, choć jest w nich gluten, są włączonedo jadłospisu. Produkty stosowanew kuracji dr Budwig nie mogą zawierać konserwantów i tzw. polepszaczy. Korzystne dla zdrowia jest codzienne uzupełnianie diety produktami fermentacji mlekowej. Dlatego każdy dzień należy rozpoczynać od szklanki soku z kiszonej kapusty. Aby zapewnić optymalną ilość witamin z grupy B, podobnie jak w każdej diecie wegetariańskiej, należy korzystać z liofilizowanych drożdży piekarskich. Dr Budwig zaleca też, by do menu na stałe włączyć orzechy. Zamiast słodyczy proponuje suszone owoce

  • rafinowane tłuszcze (oleje, margaryny)
  • wszelkie produkty smażone
  • tłusty nabiał
  • sztuczne słodziki, cukier


Zalecane produkty

  • sok z kiszonej kapusty (jeśli ktoś go nietoleruje, można sok ewentualnie zastąpić kefirem, maślanką, jogurtem)
  • nieoczyszczony olej lniany, siemię lniane,olej kokosowy
  • biały chudy ser, chudy jogurt, maślankalub kefi r (0 proc. tłuszczu)
  • kasze gryczana lub jaglana, ryż pełnoziarnisty,płatki owsiane (ale nie błyskawiczne,gdyż są zbyt przetworzone)
  • surowe i gotowane warzywa (pomidory,kapusta) oraz strączkowe (soczewica,cieciorka, fasola), które stanowią bogateźródło lizyny – aminokwasu o właściwościachantynowotworowych
  • surowe owoce (winogrona, banany, jabłka,owoce jagodowe, wiśnie, czereśnie,ananasy, papaja)
  • orzechy włoskie, brazylijskie, laskowe,migdały (uwaga! zabronione są orzeszki ziemne)
  • suszone owoce (jabłka, gruszki, fi gi,daktyle, śliwki, morele)
  • przyprawy (majeranek, kminek, koperek,szczypiorek, bazylia, tymianek, pietruszka,gorczyca, kurkuma, imbir)
  • drożdże liofi lizowane w płatkach bądźw paście
  • herbaty (szczególnie zalecana jest zielona),czerwone wytrawne wino, wytrawny szampan

pasta dr Budwig

Porcja dzienna pasty dla jednej zdrowejosoby powinna być wykonanaz 125 g chudego serai 2 łyżek oleju lnianego. Poprzyrządzeniu pastę należy przechowywać w lodówce. Można ją doprawiać naostro (imbirem, pieprzemcayenne, czosnkiem, cebulą),na słodko (miodem, kardamonem,cynamonem),świeżymi ziołami, szczypiorkiem,ogórkiem.

Przykładowy jadłospis:

Rano (o godz. 7):

szklanka sokuz kiszonej kapusty
Śniadanie (godz. 8):

  • szklanka herbaty zielonej, czarnej lub owocowej,następnie musli z 2–3 łyżek Linomelu (płatki śniadaniowe wykonanez grubo zmielonych nasion lnu połączonych z miodem; w zastępstwie Linomelu – świeżo mielone siemię lniane), pasty dr Budwig i surowych owoców

II śniadanie (godz. 10):

  • szklanka świeżego soku z marchwi BIO

Obiad:

  • sałatka z surowych warzywz sosem z pasty twarogowej. Ciepły posiłek na bazie warzyw i kasz dodatkiem Oleoluxu (mieszanka oleju lnianego i kokosowego z dodatkiem cebuli i czosnku) i drożdży liofilizowanych (łyżeczka).

Deser:

  • krem owocowy z pasty zmiksowanejze świeżymi owocamiPodwieczorek (ok. 15.30): 1–3 szklanki soku z siemieniem. Czysty sok z czereśni/wiśni(niesłodzony) lub borówek/jagód. Do każdej szklanki soku należy wmieszać łyżkę Linomelu (albo świeżo mielonego siemienia)i powoli wypić

Kolacja (ok. 18.30):

  • ciepły posiłek na bazie płatków owsianych lub kaszy gryczanej ugotowanej w bulioniez warzyw. Powinno to być danie przyprawione do smaku, z dodatkiem Oleoluxu i łyżeczki drożdży liofilizowanych (źródło witamin z grupy B).