Wigilia w ciąży: co wolno jeść

W ciąży jesteśmy w lepszej sytuacji niż mamy karmiące. Możemy jeść więcej potraw, a przede wszystkim mamy na to czas, bo maluch jeszcze nie płacze nam nad głową. Musimy jednak rozważnie wybierać dania, aby nasze maleństwo w brzuchu czuło się jak najlepiej.

Boże Narodzenie to przede wszystkim czerwony barszczyk. Dobrze się składa, bo czerwone buraki są bardzo zdrowe i zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Gotowane buraki to dobre źródło kwasu foliowego tak potrzebnego przyszłej mamie. Wskazane jest także picie soku z czerwonych buraków. Jeśli zatem masz do wyboru barszcz z czerwonych buraków albo zupę wigilijną, wybierz pierwszą opcję. 

W ciąży nie ma też przeciwwskazań, a wręcz zalecane są ryby. Zobacz, jakie przepisy na ryby zdradza Magda Gessler. Karp to łatwo przyswajalne białko, a przede wszystkim źródło kwasów omega-3 i omega-6. Lepiej jednak unikać ryb smażonych w panierce, bo są one ciężkostrawne. Zamiast tego wybierz karpia pieczonego np. po grecku. Zrezygnuj też ze śledzi w occie, kwas octowy źle wpływa na czerwone krwinki. Możesz za to bez obaw jeść rybę w galarecie czy duszoną.

Zobacz także: Bielizna ciążowa - jaką wybrać? Podpowiadamy jaką bieliznę nosić w ciąży, aby posłużyła na długo

Wigilia w ciąży: czego lepiej unikać?

Wigilia kojarzy się nam także z kapustą z grzybami. Jest to warzywo bardzo zdrowe, ale w postaci bigosu czy pierogów jest także ciężkostrawne. Nie przesadzaj więc z ich ilością, postaw raczej na surówki z kapusty np. pekińskiej.
Podobnie jest z grzybami, można je jadać w ciąży, ale z umiarem. Są podobnie jak kapusta,  ciężkostrawne. Nigdy nie należy też jeść grzybów nieznajomego pochodzenia!

Groch i fasola to także produkty pojawiające się na wigilijnym stole. Trzeba je jednak odpowiednio przyrządzić, aby ich fermentujące węglowodany nie zaszkodziły. Nasiona trzeba zalać wrzątkiem i odstawić na min. 3 godziny, następnie wymienić wodę na świeżą i gotować bez przykrycia. Doprawione kminkiem będą mniej wzdymające.

Święta nie mogą się też obejść bez słodyczy. Nie ma oczywiście żadnych przeciwwskazań do jedzenia ciast, ale pamiętaj że są to puste kalorie. Nie przydadzą się twojemu dziecku, ani tobie, bo trzeba będzie zrzucać nadprogramowe kilogramy po ciąży.

To Cię również zainteresuje:

Naukowcy ostrzegają: Covid-19 będzie miał dewastujący wpływ na kobiety w ciąży

Anna Starmach spodziewa się dziecka. Co wiemy o drugiej ciąży gwiazdy?