Naprawdę przemawia za lodami tylko jeden argument – są pyszne! Można darować sobie tłumaczenia, że zawierają mleko, więc dostarczają wapnia (choć to prawda) lub sok owocowy, zatem maluch dostaje witaminy. To kwestia smaku, a nie wartości odżywczych. Jest wiele zdrowszych przekąsek. Ale jak poskąpić dziecku radości ich jedzenia? Już malec powyżej roku może spróbować odrobiny zimnych smakołyków, ale tylko od czasu do czasu. Z uwagi na ryzyko alergii i przeziębień, lody i sorbety najlepiej podawać dziecku, gdy skończy 2-3 lata (warto ustalić to z pediatrą).

Do kupienia

W sklepach i budkach jest całe mnóstwo lodów i sorbetów. Czym się różnią? Te pierwsze zawierają mleko krowie, śmietanę, jajka. A sorbety to po prostu posłodzony, zmrożony sok owocowy – oczywiście wzbogacony w aromaty smakowe, które są prawie „identyczne z naturalnymi”. Zastanów się dobrze, zanim kupisz pyszną porcję lodów dla małego alergika. Smakowity zimny deser może zawierać mleko, kakao, orzechy – a to wszystko może uczulać. Bezpieczniejsze dla niego będą więc sorbety – byle nie z łatwo uczulających owoców (np. truskawek, poziomek). Jeśli kupujesz dziecku deser lodowy w kawiarni, wybieraj mniejszą porcję, przybraną nie bitą śmietaną, lecz owocami. Jeśli natomiast bierzesz lody do zjedzenia w domu, przed podaniem przybierz je obficie świeżymi owocami. Możesz też dodatkowo polać lody gęstym jogurtem naturalnym, który wygląda podobnie jak bita śmietana, a jest zdrowym przysmakiem.

Do zastanowienia

Przyglądaj się opakowaniom lodów. Nie kupuj uszkodzonych! Lody mogły się roztopić i zostać ponownie zamrożone. Ich kolejne rozmrożenie spowoduje gwałtowne namnażanie się bakterii.

Do zrobienia

Przygotowanie domowych lodów jest dość pracochłonne. Warto jednak zająć się tym od czasu do czasu, bo są zdrowsze od kupowanych, a przy tym nie mniej smaczne. Tradycyjnie robi się je z mleka, śmietanki i jaj. Ale to wersja dość „ciężka” – tłusta i pełna cholesterolu. Poza tym, trzeba pamiętać, żeby zawsze dobrze wyparzyć jajka i zahartować żółtka (patrz: przepis). Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby z lodami trochę poeksperymentować.

Można je zrobić z mocno schłodzonego jogurtu smakowego (np. waniliowego) i polać miodem albo przed zamrożeniem zmiksować jogurt naturalny z sokiem owocowym. Do zamrażania nadają się też gotowe desery i serki dla dzieci. Owocem, który świetnie nadaje się do robienia lodów jest banan. Wystarczy go tylko zmiksować na kremową konsystencję i zamrozić (samego albo z dodatkiem odrobiny mleka sojowego). Przyrządzając domowe lody, trzeba pamiętać o jednej ważnej sprawie – w trakcie mrożenia masa musi być kilka razy zamieszana. Inaczej zamiast lodów otrzymasz kawał lodu. Jako pojemniczków możesz używać opakowań po serkach i jogurtach (nie napełniaj ich po brzegi – kiedy lody zamarzają, zwiększają objętość). Możesz też kupić gotowe foremki do lodów (np. w Ikei).

Domowy sorbet też będzie na pewno zdrowszy od kupnego, bo pozbawiony barwników i aromatów. Wystarczy wycisnąć sok z dowolnych wybranych owoców i wstawić do zamrażalnika albo zmiksować kawałki świeżych owoców z pokruszonym lodem. Oryginalne sorbety uzyskasz miksując i zamrażając całe owoce. Jeśli są dojrzałe, nie trzeba do nich dodawać cukru. Słodszą wersję sorbetu możesz zrobić mieszając przed zamrożeniem sok owocowy z syropem (woda zagotowana z cukrem i ostudzona). Taka technika pozwala zrobić sorbet nawet z wiśni lub cytryn.

Lody czekoladowo-bananowe

1porcja

  • banan, 4 kostki czekolady mlecznej, łyżka wody

Banana pokrój w kostkę, włóż do zamrażalnika. Czekoladę rozpuść w kąpieli wodnej (naczynie z czekoladą wstaw do rondelka z wodą i podgrzewaj, aż się roztopi). Dodaj łyżkę wody. Płynną masę zmiksuj z zamrożonymi kawałkami banana.

Lody jogurtowo-malinowe

3 porcje

  • szklanka gęstego jogurtu, 1,5 łyżki cukru, jajko, 20 dag malin

Jajko wyparz. Żółtko zahartuj (włóż do małego naczynia i szybko wymieszaj z odrobiną wrzątku), utrzyj z cukrem i jogurtem. Dodaj zmiksowane maliny i pianę z białka. Włóż do zamrażalnika na 2 godziny i w tym czasie 3 razy zamieszaj.

Sorbet arbuzowy

6 porcji

  • arbuz (ok. 1 kg), sok z ćwiartki cytryny, łyżka cukru pudru

Arbuza przekrój, wydrąż miąższ, usuń pestki i pokrój w kostkę. Zmiksuj dodając stopniowo cukier i sok z cytryny. Mus przełóż do miseczki, wstaw do zamrażarki. Mieszaj mus od czasu do czasu. Wyjmij 20 minut przed podaniem. Po 10 minutach, gdy trochę się rozmrozi, zmiksuj go ponownie. Sorbet można przygotować też z innych owoców, np. z melona.