Na czym dokładnie polega uzależnienie od cukru?

Cukier może być substancją tak samo silnie uzależniającą, jak używki - i nie ma w tym ani odrobiny przesady. Im więcej go spożywasz, tym bardziej przyzwyczajasz organizm do niego. Zjedzenie czegoś słodkiego uwalnia w mózgu endorfiny, czyli hormony szczęścia. Za ich wydzielanie odpowiada obszar mózgu, który odpowiedzialny jest właśnie za odczuwanie przyjemności. 

Im więcej cukru spożywasz, tym bardziej ten obszar mózgu stymulujesz. W końcu dochodzi do sytuacji, w której mózg "przyzwyczaja" się do tego stanu tak bardzo, że zaczyna dopominać się o kolejne dawki. 

Dokładnie w ten sposób doprowadza się do powstania uzależnienia. Choć może wydawać się, że uzależnienie od cukru nie jest tak niebezpieczne, jak to od tytoniu czy alkoholu, to jednak warto zauważyć, że nadmiar cukru może siać w organizmie prawdziwe spustoszenie. Dlatego, jeśli czujesz, że sporadyczna przyjemność zjedzenia czegoś zmieniła się w obsesję nie do opanowania - działaj.

Z każdym uzależnieniem trzeba walczyć, a to od cukru jest na dłuższą metę równie szkodliwe, co inne. 

Uzależnienie od cukru - co może powodować?

Im więcej cukru w diecie, tym bardziej opłakane dla organizmu skutki. Trzeba mieć świadomość tego, że nadmiar cukru prowadzi do;

  • nadwagi i otyłości;
  • pogorszenia koncentracji i pamięci;
  • zakwaszenia organizmu;
  • próchnicy zębów;
  • pogorszenia stanu skóry;
  • rozdrażnienia i nerwowości;
  • z czasem - otępienia, poczucia ciągłego zmęczenia pomimo wysypiania się.

Ludzki organizm nie jest z natury przystosowany do przyjmowania białego cukru. Tymczasem okazuje się, że statystyczny Polak spożywa go w ciągu roku kilkukrotnie więcej, niż potrzebuje.

Uzależnienie od cukru: przyczyny

Skąd w ogóle bierze się uzależnienie od cukru i kogo dotyka? Każdego dnia spożywamy go mnóstwo, często nawet nie zdając sobie sprawy z ilości. 

Nie słodzisz herbaty ani kawy? Doskonale, zwróć jednak uwagę na to, że ten dodatek znajduje się w zdecydowanej większości produktów spożywczych, często nawet w takich, których byśmy o to nie podejrzewali. W zasadzie spośród gotowych produktów sztucznie dosładzane jest w zasadzie wszystko: soki, jogurty, sosy, dżemy, a nawet pieczywo. 

Z tego względu każdego dnia nieświadomie możesz dostarczać ogromnych ilości cukru. Do tego lubisz sięgnąć od czasu do czasu po słodką przekąskę - ciasteczko, babeczkę czy czekoladę? 

Jeśli robisz to zbyt często, przepis na uzależnienie od słodkiego jest niemal gotowy. Jeśli jesteś łasuchem i po słodkie przekąski sięgasz często i z przyjemnością, droga do uzależnienia się od cukru jest jeszcze krótsza i łatwiejsza. Granicę między drobnymi przyjemnościami polegającymi na zjedzeniu czegoś słodkiego a objadaniem się słodzonymi produktami z pewnego przymusu bardzo łatwo przeoczyć, zaś skutki mogą być wręcz opłakane. 

Uzależnienie od cukru: objawy

Dla wielu osób pojęcie uzależnienia od cukru może wydawać się zupełną abstrakcją, jednak problem jest realny i dotyka coraz szerszego grona - w tym także dzieci i młodzieży. 

Jak wyglądają objawy uzależnienia od cukru? Nie są to symptomy bardzo charakterystyczne i znacznie odstające od normy, dlatego łatwo w ogóle nie zdawać sobie sprawy z istnienia problemu. Zwróć jednak szczególną uwagę wówczas, gdy:

  • nie wystarczy ci mała, słodka przekąska: odczuwasz silną potrzebę sięgnięcia po więcej i więcej - nawet, jeśli realnie nie jesteś głodna i obiektywnie nawet nie masz w zasadzie aktualnie ochoty na żaden posiłek czy przekąskę. Nieodparta chęć zjedzenia czegoś słodkiego może pojawiać się także wówczas, gdy zobaczysz coś słodkiego. Ochota pojawia się więc pod wpływem bodźca. Zjadłaś już batonik, czekoladkę i kawałek ciasta i w zasadzie już cię mdli, ale czujesz, że musisz zjeść jeszcze coś, póki jest? To może być pierwszy poważny sygnał świadczący o poważnym problemie!;
  • odruchowo sięgasz po słodycze - nawet, jeśli nie masz ochoty, ale po prostu je widzisz i niemal automatycznie je zjadasz;
  • robisz się niespokojna, gdy pod ręką nie ma nic słodkiego - jesteś w odwiedzinach u przyjaciółki lub rodziny, bądź w delegacji i w zasięgu ręki nie masz nic słodkiego? Czujesz potrzebę natychmiastowego pójścia do sklepu i zakupu słodyczy? To także może świadczyć o problemie;
  • wiesz, że jesz za dużo słodkiego, ale nie możesz się powstrzymać - jeśli do każdego posiłku musisz dodać choć niewielką słodką przekąskę, bo inaczej czujesz, że nie jest pełnowartościowy, to także może być wyraźny sygnał ostrzegawczy świadczący o uzależnieniu.

Próby ograniczenia i odstawienia cukru i słodkich przekąsek kończą się rozdrażnieniem, spadkiem nastroju i niepokojem? Trzęsą ci się ręce, nie możesz się na niczym skupić, jesteś nerwowa i obsesyjnie myślisz o choć jednym kęsie czegoś słodkiego?

Dokładnie tak reaguje uzależniony organizm, będący na "głodzie" od uzależniającej go substancji. Jeśli opisane objawy wydają ci się znajome, uzależnienie od cukru jest w twoim przypadku bardzo prawdopodobne. Jak oduzależnić się od słodyczy?

Uzależnienie od cukru: jak je zwalczyć?

Zwalczanie uzależnienia od cukru nie jest zadaniem łatwym - nie ma na to lekarstwa innego, niż:

  • uświadomienie sobie istnienia problemu;
  • podjęcie decyzji o chęci rozwiązania go;
  • wytrwałość i silna wola towarzysząca zmianie nawyków żywieniowych. 

Tylko tyle - i aż tyle. Jeśli czujesz, że zupełnie sobie nie radzisz i ciasteczka, czekolady, ciasta i cukierki obsesyjnie wypełniają twoje myśli, możesz zwrócić się o pomoc do psychoterapeuty. Musisz mieć jednak świadomość, że w tym przypadku najwięcej zależy od ciebie. 

Jak radzić sobie z uzależnieniem od słodyczy? Przede wszystkim:

  • postaw na pełnowartościowe posiłki, ze zwiększoną zawartością białka;
  • zaopatrz się w suplementy diety oparte na naturalnych składnikach, które redukują apetyt na słodycze (na przykład chrom);
  • spożywaj posiłki bogate w błonnik - da on uczucie sytości na długo, dzięki czemu chęć "dopychania" słodyczami nieco się zmniejszy;
  • zwiększ ilość zdrowych tłuszczy w diecie - uważa się, że nieodparta chęć sięgania po słodkie może być także sygnałem ze strony organizmu, świadczącym o zapotrzebowaniu właśnie na tłuszcz. Poza tym posiłki zawierające tłuszcz w naturalny sposób sycą, co również może przełożyć się na zmniejszoną chęć sięgania po słodycze. 

Jedz więcej owoców - one także zawierają cukier, więc w pewnym stopniu zastąpią zapotrzebowanie na słodycze. Staraj się stopniowo zmniejszać ilość cukru dosypywanego do herbaty lub kawy - gwałtowne odstawienie substancji, od której organizm się uzależnił, może skutkować pewnego rodzaju szokiem, więc efekt może być odwrotny do zamierzonego.