Trochę historii

Trening wibracyjny początkowo był stosowany przez radzieckich kosmonautów, u których za pomocą wibracji niwelowano w znacznym stopniu zanik mięśni, który był nieodłącznym elementem przebywania w stanie nieważkości. Później stosowano tą technikę ćwiczeń u sportowców, i dzięki temu optymalizowano efekty treningów. Aktualnie metoda ta cieszy się sukcesem wśród gwiazd, ale powoli staje się dostępna dla coraz szerszego grona użytkowników, także w Polsce.

Na czym polega działanie treningu wibracyjnego?

Drgania pochodzące z wibrującego podestu przenoszą się na mięśnie i ścięgna. Pobudzają one włókna mięśniowe do silnego skurczu, takiego jaki pojawia się w intensywnym treningu siłowym. Trening taki można także stosować przy mięśniach rozluźnionych wtedy drgania działaniem przypominają masaż, a więc rozluźniają mięśnie. Podczas ćwiczeń na wibrującej platformie zaangażowanych jest większość włókien mięśniowych, co przy tradycyjnym treningu jest utrudnione.

Wykonywanie ćwiczeń na wibrującym podeście w różnych pozycjach przynosi efekty w niemal wszystkich partiach ciała. Poza tym wibracje wpływają na większość struktur ciała m.in. na kości, stawy, mięśnie i więzadła. Trening taki usprawnia także krążenie i przez to odprowadzanie produktów przemiany materii mięśni.

Trening na wibrujących podestach jest dopasowywany do użytkownika, a więc zazwyczaj rozpoczynamy od wibracji o mniejszych częstotliwościach, później przechodząc do intensywniejszych parametrów ćwiczeń.

Czas trwania treningu na podestach nie powinien przekraczać 30 minut i zaleca się wykonywanie go 2 – 3 razy w tygodniu.

W wyniku stosowania systematycznego treningu wibracyjnego przede wszystkim obserwuje się wzrost siły i wytrzymałości mięśni. Poza tym drgania sprzyjają wzmocnieniu kości, a więc ruch ten przyczynia się do formowania tkanki kostnej, co jest niezwykle ważnym czynnikiem w profilaktyce przeciwko osteoporozie. Poza tym trening wpływa na lepsze ukrwienie i tym samym odżywienie struktur całego aparatu ruchu. Dzięki usprawnieniu krążenia natomiast cały organizm jest oczyszczony z toksyn, co bezpośrednio może się przyczynić do przyspieszenia metabolizmu.

Przeciwwskazania do wykonywania treningu wibracyjnego

Warto także wspomnieć o tym, że nie każdy może korzystać z tego typu ćwiczeń, gdyż w niektórych jednostkach chorobowych drgania mogą wywoływać niekorzystne objawy lub je potęgować. Przede wszystkim trening wibracyjny nie powinien być stosowany u osób chorych np. na:

  • choroby serca,
  • nowotwory,
  • padaczkę,
  • migreny,
  • cukrzycę,
  • arytmię serca.


Należy także pamiętać, że jeżeli cierpimy na jakąkolwiek jednostkę chorobową, także tą związaną z układem ruchu, należy przed zastosowanie treningu skonsultować się z lekarzem.