Woda z cytryną rano to najlepszy początek dnia

Woda z cytryną rano, wypijana na czczo, to niezwykle popularny trend. Zdaniem wielu osób, pobudza skuteczniej niż kawa, a dodatkowo - orzeźwia i odświeża oddech. Taki napój jest niezwykle łatwy w przygotowaniu i smakuje wyśmienicie, o ile nie mamy nic przeciwko kwaśnym smakom. To jednak dopiero początek długiej listy zalet takiego sposobu na rozpoczęcie dnia. Jakie efekty daje szklanka wody z cytryną, wypijana każdego ranka? 

Woda z cytryną: właściwości

O wpływie wody na ludzki organizm, nie trzeba nikogo przekonywać. Wystarczy powiedzieć, że nasze ciało w aż 70 proc. składa się właśnie z wody. Nie bez powodu, zasady zdrowego żywienia wskazują, że każdego dnia powinniśmy wypijać ok.  2,5 litra tego płynu. Prawidłowe nawodnienie warunkuje właściwe funkcjonowanie wszystkich układów, składających się na ustrój. Dodając do wody odrobinę soku z cytryny, nadajemy jej jeszcze korzystniejsze właściwości.

Cytryna jest bogatym źródłem witaminy C, niezastąpionej w walce z atakującymi organizm drobnoustrojami. Poza poprawą odporności organizmu, woda z sokiem z cytrynyprzyczynia się do jego lepszego nawodnienia. Wynika to z faktu, że zawiera więcej elektrolitów. Dzięki temu, skutecznie przyczynia się do poprawy wyglądu skóry i włosów, pomaga w redukcji cellulitu. Tak wzbogacona woda stanowi bogate źródło flawanoidów, przyspiesza wydzielanie żółci i skutecznie wspomaga wydalanie toksyn. Dodatkowo, sok z cytryny alkalizuje organizm.

Każda z tych właściwości przekłada się na wyjątkowo cenne korzyści, które jednoznacznie wskazują, że warto pić wodę z cytryną każdego ranka. O jakich zaletach mowa?

ZOBACZ TEŻ: Detoks Szambala: na czym polega detoks, który tak zachwala Joanna Racewicz? Czy można na nim schudnąć?

Woda z cytryną rano: efekty

Woda z cytryną jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy. Związki te odpowiadają za neutralizację wolnych rodników - substancji doprowadzających do wystąpienia uszkodzeń w obszarze DNA i białek komórkowych. Sprawia to, że woda z cytryną pełni funkcję profilaktyczną, zmniejszając ryzyko wystąpienia schorzeń układu sercowo-naczyniowego, chorób nowotworowych i neurodegeneracyjnych. Dodatkowo, zawarte w cytrynie flawanoidy zwiększają wrażliwość na insulinę, dzięki czemu ograniczają ryzyko wystąpienia cukrzycy. 

Woda z cytryną ma jednak więcej zalet. Kolejna z nich to kwas cytrynowy, który przeciwdziała wiązaniu się wapnia i w rezultacie - zmniejsza ryzyko powstania kamieni nerkowych. Naukowcy nie mają też wątpliwości, że substancja ta odgrywa istotną rolę także w rozpuszczaniu już istniejących kamieni.

Już sama woda w istotny sposób usprawnia pracę układu trawiennego - płyny ułatwiają bowiem transport pokarmów przewodem pokarmowym. Dodatek soku z cytryny jeszcze pozytywniej wpływa na ten proces. Dowiedziono bowiem, że wspomaga wydzielanie żółci, co sprawia, że tłuszcze są efektywniej trawione.

Picie wody z cytryną rano może przyczynić się do redukcji masy ciała.Taki napój zapewnia bowiem uczucie sytości, co w naturalny sposób przyczynia się do zmniejszenia łaknienia. 

Dodatek soku cytrynowego sprawia, że woda staje się nieco bardziej moczopędna. Dzięki temu, organizm skuteczniej może pozbyć się wszelkich toksyn i innych szkodliwych produktów przemiany materii, wydalanych wraz z moczem. 

Jedną z największych zalet, jaką przedstawia woda z cytryną, jest wpływ takiej mieszanki na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Kwaśny smak cytryny może sugerować coś innego, ale po spożyciu, wykazuje alkalizujący wpływ na organizm. Dzięki temu, wspomaga utrzymanie prawidłowej gospodarki kwasowo-zasadowej w ustroju.

Opisany wyżej wpływ wody z cytryną na organizm został potwierdzony licznymi badaniami. Nie trzeba jednak sięgać po naukowe metody, żeby stwierdzić, że taki napój smakuje wyśmienicie i niezwykle orzeźwiająco.

Woda z cytryną rano: jak przygotować?

Przygotowanie porannej wody z cytryną jest niezwykle łatwe - do szklanki czystej wody (przegotowanej, filtrowanej, mineralnej bądź źródlanej) wystarczy wycisnąć sok z połówki świeżej cytryny. Po zamieszaniu, orzeźwiający, zdrowy napój jest już gotowy do wypicia.

Nie ma żadnego znaczenia, czy o poranku preferujesz ciepłą, czy zimną wodę. Temperatura płynu nie wpływa na właściwości wody z cytryną, więc nie możesz przygotować ją dokładnie tak, jak lubisz. 

Woda z cytryna rano: prawdy i mity

Woda z cytryną rano ma niezwykle korzystny wpływ na organizm, to nie podlega żadnej dyskusji. Jednak nie można przemilczeć tematu licznych mitów, które powstały wokół tego napoju. Niektóre osoby przypisują mu cudowne, wręcz uzdrowieńcze właściwości. W trosce o własne zdrowie, do takich "rewelacji" zawsze warto podchodzić ze sporą dozą dystansu. 

Dość często można spotkać się z teorią, według której, picie wody z cytryną rano wspomaga walkę z chorobami nowotworowymi. Zwolennicy tej tezy podnoszą, że taki napój skutecznie alkalizuje organizm i w rezultacie - stwarza niekorzystne warunki do rozwoju zmian nowotworowych. Prawdą jest, że nowotwory najlepiej czują się w środowisku kwaśnym, ale naukowcy nie mają wątpliwości, że mogą rozwijać się też w środowisku zasadowym i przy okazji - mogą zakwaszać obszar, w którym występują. Woda z cytryną nie jest więc lekarstwem na raka!

Kolejna popularna teoria to ta, według której, woda z cytryną wypijana do śniadania może obniżyć wartość kaloryczną posiłku, co ma wynikać z jej zdolności do rozpuszczania tłuszczu. Nic bardziej mylnego! Owszem, taki napój może przyspieszyć trawienie tego makroskładnika, ale nie ma zdolności do jego rozpuszczania.

Często powielanym mitem jest też ten, który wskazuje, że woda z dodatkiem soku z cytryny wspomaga odchudzanie, bo zawiera błonnik rozpuszczalny. Niestety, to również nieprawda. Rzeczywiście, w soku z cytryny występuje pektyn (czyli właśnie błonnik rozpuszczalny), jednak tylko w śladowych ilościach, przez co nie wywiera właściwie żadnego wpływu na organizm. 

Niektórzy twierdzą, że poranna szklanka wody z cytryną wywiera korzystny wpływ na iloraz inteligencji. To nieprawda. Prawidłowe nawodnienie wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, także mózgu. Dzięki temu, nie występują problemy z koncentracją, a pamięć działa lepiej, ale woda z cytryną pozostaje bez wpływu na IQ.  

Woda z cytryną rano: co można dodać?

Woda z cytryną rano to dobry sposób na rozpoczęcie dnia, ale nie dla każdego. Po prostu, nie wszyscy tolerują kwaśny smak cytryny. Na szczęście, można łatwo sobie z tym poradzić. Przyjemnego smaku doda odrobina cynamonu. Dla jeszcze lepszego orzeźwienia, do wody z sokiem z cytryny można dodać kilka listków świeżej mięty. Taki napój idealnie sprawdzi się latem, kiedy poranki bywają nieprzyjemnie gorące. Ciekawe walory smakowe wykazuje też napój z dodatkiem imbiru, jednak ze względu na jego rozgrzewające właściwości, taka mieszanka lepiej sprawdzi się zimą niż latem. 

ZOBACZ TEŻ:Ćwiczenia na silne ramiona. Trenuj w domu z Martą Gorącą i Kobietą.pl!