Teraz w organizmie maleje poziom estrogenu i progesteronu, a zwiększa się ilość oksytocyny. Hormon ten pobudza laktację i sprzyja obkurczaniu macicy. Oto jak możesz zadbać o siebie.

Pomóż piersiom
Twój biust może być obolały i twardy od pokarmu. Staraj się często przystawiać dziecko, a nadmiar mleka odciągać laktatorem. Gdy dojdzie do zastoju pokarmu, przed karmieniem pomasuj je i zrób ciepły okład. A jeśli bolą cię brodawki, smaruj je środkami natłuszczającymi. Znakomite są także gotowe preparaty na pękające brodawki (w aptece). A naturalnym sposobem na zmniejszenie takich dolegliwości jest przykładanie do piersi schłodzonych i rozbitych liści białej kapusty. Jej sok działa antybakteryjnie i ściągająco.

Dbaj o higienę
Przez pierwsze dwa tygodnie po porodzie mogą ci towarzyszyć krwawienia (to skutek gojenia macicy). Aby uniknąć zakażenia, podmywaj się po wizycie w toalecie, często wietrz krocze i często zmieniaj podpaski. Siadanie ułatwi ci poduszka poporodowa (w aptekach, ok. 30 zł). Jeśli miałaś cesarskie cięcie, po zdjęciu opatrunku, przemywaj ranę delikatnym żelem i smaruj kremem natłuszczającym. A gdy się zagoi, używaj preparatów zapobiegających powstawaniu blizn (np. Cepan, Contratubex).

Uprawiaj fitness
Zacznij ćwiczyć jak najwcześniej. Gimnastyka poprawia krążenie i przyspiesza obkurczanie rozciągniętej skóry. Zacznij od krótkich spacerów i ćwiczenia mięśni Kegla (staraj się robić je regularnie i często, to naprawdę bardzo przydatne!). Intensywniejszy trening, z takimi elementami jak np. brzuszki, wykonuj dopiero 2–3 miesiące po porodzie. Trenowanie ułatwi ci specjalny pas poporodowy (w aptekach i sklepach rehabilitacyjnych), który też przyspiesza obkurczanie skóry. Jeśli miałaś cesarskie cięcie, wstrzymaj się nieco z intensywnym treningiem.

Poniżej znajdziesz przykłady ćwiczeń, opracowanych dla nas przez trenera z klubu Holmes Place Energy Club w Warszawie.Wykonuj po 8 serii 3 x dziennie, a po tygodniu zobaczysz różnicę.