Kac - co to jest?

Słowo "kac" jest określeniem na złe samopoczucie, jakie występuje wskutek spożycia nadmiernej ilości alkoholu. Pojawia się po kilku godzinach od stanu upojenia alkoholowego i towarzyszy mu wiele objawów.

Kac jest spowodowany spożyciem alkoholu, który znacząco wpływa na metabolizm organizmu. W powstawaniu kaca istotną rolę odgrywają między innymi:

  • aldehyd octowy,
  • substancje chemiczne zawarte w alkoholach
  • odwodnienie organizmu.

Kac jest zatem skutkiem spożycia nadmiernej ilości alkoholu i wiąże się ze stanem upojenia. Kiedy mówimy o nadmiernej ilości alkoholu? Odpowiedzi na to pytanie będą różne w zależności od osoby. Jedni odczują skutki kaca już po wypiciu 3 piw, inni - dopiero po spożyciu kilku bardzo mocnych drinków. Wpływ na to mają głównie:

  • tolerancja na alkohol,
  • czas spożycia alkoholu,
  • ogólny stan zdrowia,
  • waga i wzrost,
  • płeć.

Gdy już spożyjemy za dużo alkoholu, po kilku godzinach będziemy musieli zmagać się z określonymi skutkami.

Zobacz: Alkoholizm dotyka coraz większej liczby kobiet

Kac - objawy

Kac objawia się w bardzo zróżnicowany sposób. Nadmierne spożycie alkoholu powoduje najczęściej takie dolegliwości jak:

  • ból głowy: jeden z podstawowych objawów kaca, będący przejawem odwodnienia organizmu wskutek spożycia alkoholu,
  • pragnienie: kolejny istotny objaw, wskazujący na kaca. W związku z odwodnieniem organizm reaguje potrzebą uzupełnienia płynów - to właśnie dlatego odczuwamy silne pragnienie wody po upojnej nocy,
  • nudności: jednym z objawów towarzyszących kacowi są nudności, które mogą kończyć się wymiotami,
  • ból brzucha i biegunka: bardzo częsty objaw kaca, może trwać nawet do 2 dni po nadmiernym spożyciu alkoholu. Wpływ na powstawanie bólów brzucha i biegunki ma m.in. łączenie alkoholu ze spożyciem dużej ilości ciężkostrawnych posiłków, 
  • nadmierna potliwość: ten objaw jest ściśle związany ze szkodliwym działaniem etanolu w organizmie, który może powodować rozszerzanie naczyń skóry i nadmierne pocenie się,
  • światłowstręt i nadwrażliwość na bodźce słuchowe: poczucie dyskomfortu na światło to często objaw towarzyszący kacowi, podobnie rzecz ma się z wrażliwością na hałas,
  • złe samopoczucie psychiczne: na kacu człowiek może czuć się przybity i przygnębiony, a także odczuwać dyskomfort psychiczny związany z nadmiernym spożyciem alkoholu, 
  • osłabienie koncentracji: na kacu człowiek ma trudności z zebraniem myśli, a działalność umysłowa jest mniej wydajna, 
  • niechęć do alkoholu: po spożyciu dużej ilości alkoholu, po przebudzeniu często możemy odczuwać niechęć i wstręt na samą myśl o drinku czy piwie.

Omówione pokrótce objawy kaca to jedne z najczęstszych skutków spożycia nadmiernej ilości alkoholu. Wielu z nich można jednak uniknąć. Jak to zrobić? Jakie są najlepsze sposoby na kaca? 

Zobacz też: Wszystko, co powinnaś wiedzieć o czerwonym winie, nawet jeśli go nie lubisz.

Sposoby na kaca przed piciem

Czy istnieją sprawdzone sposoby na kaca przed rozpoczęciem picia? Jak najbardziej! Polecamy uwadze kilka z nich:

  • bądź wypoczęty: alkohol bardzo źle wpływa na osoby zmęczone, po nieprzespanej nocy, osłabione,
  • pamiętaj o swoich możliwościach - zarówno fizycznych, jak i psychicznych, w tym o tolerancji na alkohol,
  • najedz się przed piciem: zanim przystąpisz do spożycia alkoholu, zadbaj o to, aby się najeść. Picie na pusty żołądek nigdy nie kończy się dobrze,
  • nie zażywaj lekarstw, które wchodzą w interakcję z alkoholem: jeśli na stałe zażywasz leki, skonsultuj z lekarzem lub farmaceutą, czy wolno ci sięgać po alkohol. Wiele leków - także tych dostępnych bez recepty - w połączeniu z alkoholem może powodować poważne skutki dla zdrowia.

Stosowanie się do tych kilku prostych metod powinno w znaczący sposób zminimalizować skutki spożycia alkoholu, a nawet całkowicie wykluczyć kaca.

Sposoby na kaca w trakcie picia

W trakcie spożywania alkoholu należy przede wszystkim pamiętać o umiarze. Aby uniknąć kaca, trzeba znać swoje możliwości i pić "z głową", tzn. nie przesadzać z nadmierną ilością alkoholu. Nie należy też mieszkać alkoholi i pić spokojnie, powoli - zwłaszcza te mocniejsze alkohole, które mogą bardzo szybko doprowadzić do upojenia. 

W trakcie picia dobrze jest się ruszać, a w przerwach między kolejnymi drinkami - jeść. Przed pójściem spać warto też wypić przynajmniej szklankę wody. Jest to szczególnie istotne, jeśli chcemy uniknąć przykrych skutków związanych z odwodnieniem organizmu.

Zobacz też: Jak pozbyć się toksyn z organizmu?

Sposoby na kaca rano

Pobudka po nadmiernym spożyciu alkoholu bywa niekiedy bardzo bolesna. Zdarzać się modą wymioty na kacu, wspomniane już bóle głowy, biegunka i ogólne zmęczenie organizmu. Jak wówczas reagować? Co zjeść na kaca, jakimi płynami się nawadniać? Czy istnieje jakiś naprawdę szybki sposób na kaca?

Najlepsze sposoby na kaca to między innymi: 

  1. Woda mineralna: picie dużej ilości wody mineralnej to podstawowy sposób na odwodnienie organizmu - jednego z głównych winowajców kaca. Picie wody powinno zresztą towarzyszyć już w trakcie spożywania alkoholu, ale jeśli wówczas zostało to zaniedbane, pozostaje ratować się wodą po przebudzeniu.
  2. Rosół: ciepły rosół ma korzystny wpływ na żołądek, jest odżywczy i pomaga nabrać sił. Talerz rosołu to dobra i od dawna stosowana metoda na walkę z kacem.
  3. Kawa z cytryną: kawa stawia na nogi, a w połączeniu z witaminą C zawartą w cytrynie, dostarcza organizmowi prawdziwego "kopa". Tym samym kawa z cytryną okazuje się dobrym środkiem na leczenie skutków nadmiernego spożycia alkoholu. Kilka pysznych i unikatowych kaw znajdziesz w sklepie Empik - nasze propozycje poniżej.
  4. Elektrolity: objawy kaca - takie jak biegunka czy wymioty -mogą powodować utratę elektrolitów, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity na kaca to wręcz kluczowa sprawa - dostarczać je można zarówno w postaci ogólnie dostępnych produktów spożywczych (głównie warzywa i owoce), jak i w postaci tabletek.
  5. Prysznic: to dobry sposób na redukcję zmęczenia psychicznego i fizycznego, a także na nadmierną potliwość. Warto wziąć prysznic zaraz po przebudzeniu - powinien skutecznie wpłynąć na nasze samopoczucie.