Smoothie - jak zrobić?

Smoothie to pełne witamin, gęste napoje, które mogą z powodzeniem zastąpić cały posiłek - np. śniadanie albo deser. Smoothie nie są dodatkowo przetwarzane, zawierają całe owoce i warzywa i dają uczucie sytości na długo. Jak zrobić smoothie w domu? To naprawdę proste, wystarczy użyć blendera i zmiksować składniki, takie jak świeże owoce, warzywa liściaste, pestki, orzechy, jogurt lub mleko, masło orzechowe albo odżywkę białkową. Zdrowe smoothie to świetny sposób na przemycenie do diety składników, których nie je się na co dzień, jak jarmuż, nasiona lnu czy imbir. Smoothie nie powinno się jednak pić zbyt często, bo zwykle mają więcej kalorii i fruktozy niż soki.

Smoothie - jakie owoce?

W kolorowym koktajlu można zmieścić wiele składników, zarówno warzyw, jak i owoców oraz nasion i innych dodatków. Najważniejsza zasada podczas szykowania smoothie to zalanie podstawowych składników wybranym płynem: mlekiem (krowim, kozim, kokosowym, sojowym - do wyboru), wodą, zieloną herbatą lub sokiem. Do smoothie można też dodać lód albo zblendować prawdziwe lody z owocami. Jakich owoców użyć do smoothie? Wszystko zależy od indywidualnych upodobań, szczególnie polecamy jednak smoothie z bananów oraz z czerwonych owoców - malin, truskawek, wiśni, jagód, borówek. Dietetycy z kolei radzą dodawać do smoothie kilka wyjątkowych składników, dzięki którym koktajl nabierze smaku i stanie się witaminową bombą. A do tego pomoże zregenerować organizm po treningu.

Składniki na smoothie

Smoothie z jagód

Jagody to bogate źródło błonnika, przeciwutleniaczy, a także manganu, minerału, który jest ważny dla zdrowia kości. Są nie tylko pyszne, ale też pełne wielu składników odżywczych. Jagody dzięki zawartym związkom sprawiają, że bakterie nie przywierają do ścian pęcherza moczowego, co chroni go przed różnymi infekcjami. Te owoce polecane są szczególnie osobom cierpiącym na podwyższony cholesterol. Zawarte w nich substancje wzmacniają naczynia włosowate, czyniąc je nieprzepuszczalnymi dla złego cholesterolu

Do smoothie z jagód dołóż np.: mleko sojowe, serek wiejski, świeży szpinak, nasiona lnu. 

Fot. Getty Images

Smoothie z kiwi

Tylko jedno kiwi zawiera ponad 100 procent codziennej zalecanej dawki witaminy C, ważnego przeciwutleniacza, który pomaga w tworzeniu kolagenu. Kiwi zawiera też witaminę E, czyli naturalny antyoksydant, który chroni komórki przed wolnymi rodnikami i procesem starzenia. Owoce zawierają też dużo magnezu, miedzi i wapnia. Dodatkowo kiwi posiada przeciwutleniacze i witaminy, które chronią wzrok, a błonnik pomaga w zaparciach. Kiwi można jeść bez obawy o wagę, ponieważ jest to owoc niskokaloryczny. Jeden zawiera zaledwie 40-50 kcal. 

Do smoothie z kiwi dodaj: miętę, banana, liście szpinaku.

Smoothie z wiśniami

Wiśnie zawierają dużo witaminy C, pomagają też zwalczać stany zapalne. Oznacza to, że popijanie koktajlu z wiśni po treningu może wspomóc regenerację organizmu. Te owoce zawierają też błonnik, który pomaga w trawieniu i obniża poziom złego cholesterolu. Naukowcy z USA odkryli również, że codzienne picie soku z wiśni pomaga w walce z bezsennością. Oprócz tego, zdrowa dieta z zawartością wiśni zapobiega anemii, poprawia apetyt i wzmacnia odporność.

Do smoothie z wiśni dołóż np.: awokado, świeży szpinak, mleko kokosowe.

Smoothie z imbirem

Imbir to nie tylko aromantyczny dodatek do wielu dań. Roślina ma wiele właściwości zdrowotnych. Działa uspokajająco na żołądek, może też pomóc w zmniejszeniu stanu zapalnego i bólu mięśni po wysiłku. Wykazano np., że imbir redukuje ból związany z zapaleniem kości i stawów. Imbir rozgrzewa, wspomaga odporność, zwalcza infekcje bakteryjne, grzybicze i wirusowe. Herbata z dodatkiem imbiru pomaga w walce z kaszlem i bolącym gardłem. Dodatkowo ta roślina może wspomóc proces odchudzania. Imbir ułatwia trawienie, a picie wody z jego dodatkiem może hamować ochotę na niezdrowe przekąski

Do smoothie z imbirem dodaj np.: waniliowe mleko sojowe, cytrynę.

Smoothie z pitają

Ten tropikalny smoczy owoc jest bogaty w antyoksydanty i witaminę C, można go łączyć z dowolnymi owocami.  Zawarta w nim witamina A  korzystnie działa na siatkówkę oczu. Udowodniono również, że smoczy owoc pomaga w obniżeniu poziomu cukru we krwi u osób cierpiących na cukrzycę typu 2. Ogromną zaletą pitaji jest też jej wygląd. Jasny fioletowy kolor smoczego owocu rozjaśni każdy koktajl

Do smoothie ze smoczym owocem dodaj: banana, ananasa, jogurt waniliowy.

Smoothie z marchewką

Marchewki stanowią świetny składnik smoothie - są wspaniałym źródłem błonnika i witaminy A. Witamina A jest ważna nie tylko dla zdrowej skóry i oczu, ale także dla układu odpornościowego. To dobry dodatek do smoothie dla osób, które nie lubią zbyt słodkich koktajli. Marchew zawiera też wiele innych cennych składników, m.in. witaminę B6, witaminę K, kwas foliowy, wapń, żelazo, potas czy fosfor. Po marchew powinny sięgać głównie osoby będące na diecie odchudzającej. Warzywo jest niskokaloryczne i ma dużą zawartość błonnika

Do smoothie z marchwi dodaj: banana, ananasa, sok pomarańczowy.

Smoothie z migdałami

Migdały to połączenie zdrowych tłuszczów, błonnika i białka - świetnie odżywiają organizm. Dzięki nienasyconym kwasom tłuszczowym i witaminie E, migdały pozytywnie wpływają na pracę układu sercowo-naczyniowego. Nasiona zawierają również potas, cynk, żelazo, kwas foliowy i witaminy z grupy B. Migdały polecane są zwłaszcza osobom aktywnym, ponieważ nasiona są dobrym źródłem białka poprawiającego wydajność mięśni. 

Do smoothie z migdałami dodaj np.: kakao lub gorzką czekoladę, banana, mleko migdałowe.