Każdy kolor ma na nas określony wpływ. Nie jest to bez znaczenia, jakimi kolorami się otaczamy, jakie kolory lubimy. Które barwy nas uspokajają, a które zwyczajnie drażnią. Poza tym, że naukowcy bardzo często badają wpływ otoczenia i kolorów na psychikę człowieka, kolory mają również swoją symbolikę.
ZIELONY:
Przede wszystkim kojarzy się z przyrodą, spokojem i zdrowiem. Okazuje się, że osoby które pracują w otoczeniu zieleni rzadko boli brzuch i są zdecydownie mniej nerwowe. Z drugiej strony nadmiar zieleni, może zbyt radykalnie wpływać na nasze zmysły, dlatego odcień zieleni we wnętrzu trzeba wywarzyć. Zielony to również symbol płodności, w XV wieku panny młode bardzo chętnie wkładały zielone suknie ślubne.
BIAŁY:
To kolor klasyczny, na pewno bardzo uniwersalny, symbolizuje czystość i niewinność. Zastosowany w domu, może stwarzać wrażenie powiększenia, w połączeniu z CZERNIĄ wypada bardzo klasycznie i elegancko. Czerń symbolizowała w starożytności życie, a nie jak współcześnie myśli się o czerni tylko śmierć i żałobę.
FIOLETOWY:
Kolor fioletowy zawsze oznaczał bogactwo, sukces i mądrość. Stąd w historii wielu władców nosiło fioletowe szaty. W psychologii jest jednak odwrotnie, fiolet nie wpływa dobrze na nasze samopoczucie. Jeśli już we wnętrzu chcemy ją zaadoptować, to na pewno w stonowanym i lekki odcieniu. Kolor lawendowy łagodzi stres i niepokój.
Zobacz także:
RÓŻOWY:
Kolor różowy jest przede wszystkim oznaką ciepła, dlatego często wykorzystywany jest w pokojach dla dzieci. To również symbol łagodności, romansu i więzi.
ŻÓŁTY:
To kolor bardzo energetyczny, dlatego świetnie sprawdza się w detalach kuchennych. Ten kolor rozjaśnia pomieszczenie i zwiększa metabolizm.
CZERWONY:
Budzi bardzo silne emocje, symbolizuje miłość. Poza tym zwiększa apetyt. Dlatego właśnie restauracje bardzo często wykorzystują ten kolor w swoich logotypach, ulotkach a także wystroju wnętrz. Kolor czerwony używany w arkuszach egzaminacyjncyh powoduje, że gorzej w nich wypadasz. Podświadomie kojarzysz ten kolor, w tych konkretnie okolicznościach z porażką, tym samym twoja motywacja jest mniejsza. Jesteś bardziej narażona na mniejszą efektywność.
NIEBIESKI:
To kolor korporacji, kojarzy się z wiedzą, produktywnością, jest uniwersalny i mało inwazyjny. To jeden z ulubionych kolorów mężczyzn, hamuje apetyt, idealny do biura, ponoć ludzie są bardziej produktywni w pomieszczeniach w których są niebieskie elementy.
Kolory uważane za LUKSUSOWE:
To kolory najczęściej wykorzystywane w reklamie, logotypach luksusowych marek. itp. Zaliczają się do nich: czarny, biały, srebrny i złoty.
Przeczytaj również: