Wraz z kampanią startuje ranking „Miejsc Przyjaznych Przyszłej Mamie”, którego wyniki będzie można poznać pod koniec 2009 r. Wsparcia merytorycznego kampanii udzieliło Polskie Towarzystwo Ginekologiczne oraz Fundacja Mama. Organizatorem programu jest Falvit mama, suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią.

Spełnijmy oczekiwania

Kobiety w ciąży często czują się niezrozumiane, ignorowane i pomijane. Gdy proszą o pomoc, nie raz spotykają się z nieprzyjazną postawą. Zdarza się, że przestrzeń publiczna jest dla nich nieprzyjazna. Nie zauważamy, że odmienny stan zasługuje na odmienne traktowanie, nie uznajemy praw i przywilejów kobiet ciężarnych. Ustępując miejsca przyszłej mamie, dbamy nie tylko o jej samopoczucie, ale przede wszystkim o zdrowie nienarodzonego dziecka."Ujawnienie problemu zainspirowało nas do działania. Od wielu lat wspieramy zdrowie kobiet, a szczególną troską otaczamy kobiety w ciąży" – mówi Magdalena Kacprzuk z Jelfa SA. "

W tym roku wyznaczamy sobie zupełnie nowe zadania - kształtowanie postaw i aktywną walkę z tak zwaną znieczulicą społeczną. W środkach komunikacji miejskiej znajdziemy miejsce dla starszej osoby, miejsce dla rodzica z dzieckiem, a może warto oznaczyć specjalnym symbolem miejsca dla kobiet w ciąży?" - dodaje Kacprzuk. Działania kampanii zostały rozłożone na kilka lat. W pierwszym roku jej trwania organizatorzy będą starali się zachęcić i zaprosić do współpracy instytucje administracji publicznej, komunikacji miejskiej oraz podmioty komercyjne, by tworzyły Miejsca Przyjazne Przyszłym Mamom. Kasa pierwszeństwa, dogodne miejsce parkingowe oznaczone piktogramem kampanii, dystrybutor z wodą, miejsca w których kobieta może odpocząć, specjalnie wyznaczone miejsce w autobusie, pociągu czy tramwaju to tylko niektóre propozycje udogodnień.

Wyzwania – Postulaty Przyszłych Mam

Głównym wyzwaniem kampanii jest realizacja Postulatów Przyszłych Mam oraz zmiana postaw społecznych ku pełnej wrażliwości na potrzeby kobiet ciężarnych. Postulaty zostały stworzone przez mamy, ginekologów oraz organizatorów kampanii. Zawierają wskazówki dotyczące troski o kobietę w ciąży i jej nienarodzone dziecko. Inicjatorzy kampanii mają nadzieje, że lista postulatów dotykająca zaledwie kilku problemów otworzy debatę społeczną poświęconą potrzebom kobiet ciężarnych, a w dalszej perspektywie doprowadzi do ich zapewnienia.

  • Nie zachodzę w ciążę dla przywilejów, ale czasem przyda mi się taryfa ulgowa.
  • Pozwól mi jak najlepiej dbać o moje przyszłe dziecko i o siebie. Daj mi prawo do tego, aby prosić o szczególne traktowanie.
  • Nie pozwól mi stać w kolejce. Bardzo mi ciężko, a jestem przecież odpowiedzialna nie tylko za swoje zdrowie.
  • Czy nie uważasz, że przepychanie się i wyścig z „brzuchatą” o miejsce stawia mnie z góry na przegranej pozycji? Nie ścigaj się ze mną – weź pod uwagę bezpieczeństwo mojego nienarodzonego dziecka.
  • Jadąc autobusem czy tramwajem, ustąp mi miejsca – to równie ważne dla mojego bezpieczeństwa, jak i dobra dziecka, które noszę.
  • Spacer po parkingu przy supermarkecie to czasem wielki wysiłek i prawdziwe wyzwanie, a dookoła jeżdżą samochody. Chciałabym zaparkować blisko wejścia, na specjalnie stworzonym miejscu dla przyszłej mamy.
  • Ustawienie dodatkowych krzeseł w poczekalni czy dystrybutorów wody to tanie i łatwe rozwiązanie moich codziennych problemów, z jakimi stykam się w miejscach publicznych.
  • Bezpłatne i łatwo dostępne toalety to dla mnie wybawienie. Pomyśl o tym, prowadząc restaurację czy sklep.Regularne, częste badania są dla kobiety w ciąży niezbędne. Przepuść mnie w kolejce do lekarza czy pielęgniarki.
  • Pozwól mi o siebie dbać, być piękną w tym szczególnym okresie. Jestem ciągle kobietą.

Serwis Kobieta.pl oraz magazyny NAJ i Claudia są partnerami akcji.