Najpoważniejszy problem dostrzegany przez mechaników to lekceważenie kwestii opon zimowych przez część właścicieli aut. W Polsce, w przeciwieństwie do wielu krajów europejskich, nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe. Ta swoboda wyboru ogumienia powoduje, że są kierowcy-ryzykanci, którzy zimą nadal jeżdżą na oponach letnich. Na szczęście z roku na rok rośnie liczba kierowców, którzy zmieniają opony na zimowe. Mechanicy Premio oceniają, że postępuje tak już ok. 90% kierujących. Oznacza to jednak, że co dziesiąty właściciel auta nadal stwarza zagrożenie dla siebie i innych, jeżdżąc zimą na oponach letnich.
Nie warto czekać
Sporo problemów stwarza także sam termin wymiany opon. Wielu kierowców zwleka do pierwszego śniegu. Myślą, że w ten sposób zaoszczędzą, a to tylko pozory – mówi Agata Bolek z serwisu Premio Atol w Trzebnicy. Co ciekawe, szybciej
na wymianę opon decydują się panie, które - w ocenie mechaników Premio
- są ostrożniejsze i rzadziej przeceniają swe umiejętności za kierownicą.
Częstą nieprawidłowością wśród kierowców obu płci jest zaś utrzymywanie niewłaściwego ciśnienia w oponach – spotkało się z tym aż 2/3 serwisantów Premio. Kolejny błąd to użytkowanie opon „do oporu”, nawet przy zużyciu bieżnika poniżej dopuszczalnej normy 4 mm. Zdarzają się nawet tacy, którzy jeżdżą na oponach z drutami wystającymi z podstawowej konstrukcji produktu. Nie brakuje też właścicieli aut, którzy zakładają dwie nowe opony w zestawieniu z dwiema starymi, już zużytymi – co stanowi błąd mogący destabilizować tor jazdy pojazdu.
Mechanicy Premio spotykają też kierowców, którzy jeżdżą na nieprawidłowo założonych oponach kierunkowych. Aż 1/5 serwisantów spotkała
się z przypadkami aut z oponami zimowymi w niewłaściwym rozmiarze. Lekkomyślność kierowców czasem idzie też w odwrotnym kierunku. Niektórzy z nich chcą wymieniać opony już w sierpniu albo wrześniu, bo akurat mają czas. Inni zgłaszają się o wymianę z powrotem na letnie, gdy temperatura zimą podniesie się delikatnie powyżej +5° C.
Jak prawidłowo montować opony zimowe?
Wymiana opon wbrew pozorom wcale nie jest prosta, zwłaszcza jeśli chcemy przeprowadzić ją samodzielnie. Jakimi zasadami warto się wtedy kierować?
Zobacz także:
Najlepszym rozwiązaniem jest montaż kompletu nowych opon. Jeśli chcemy wykorzystać opony z poprzedniego sezonu, trzeba pamiętać o ich rotacji. W przypadku wymiany tylko dwóch opon, co często zdarza się wśród kierowców, lepsze zakładajmy na tył lub na oś napędową. Dlaczego? Zmniejsza to ryzyko wystąpienia poślizgu nadsterownego, który jest zjawiskiem groźniejszym i trudniejszym do opanowania zimą. I najważniejsze: dokręcajmy koła – radzi Marcin Tokarek z serwisu Premio Auto-Perfect w Piotrkowie Trybunalskim. Z jego doświadczeń wynika, że wielu kierowców zmienia opony samodzielnie zapominając, iż wizyta w warsztacie jest wskazana także po to, by wyważyć nowo zamontowane koła.
Warto w warsztacie skorzystać z pomocy profesjonalnego doradcy, zwłaszcza jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, czy posiadane opony nadają się jeszcze do użytku.
Co nas powinno zaniepokoić?
Zużyty bieżnik, pęknięcia na boku opony, dziwne zachowanie na drodze, w tym brak trzymania i zbyt długa droga hamowania, nierówne zużycie ogumienia, guzy i wybrzuszenia. To wszystko świadczy o tym, że czas pomyśleć o zakupie nowego kompletu – mówi Paweł Karpiński z serwisu Premio Auto Express w Łęcznej.
Średni czas korzystania z kompletu opon zimowych przez klientów wynosi 3-4 lata i taki jest najbardziej optymalny. Chociaż nie brakuje też kierowców, którzy jeżdżą 5 lat, a nawet i dłużej. Trzeba jednak pamiętać, że wówczas należy regularnie sprawdzać stan opon w serwisie.
Opony zimowe – które wybrać?
Początek sezonu jesienno-zimowego to dla wielu kierowców czas decyzji o zakupie opon zimowych. Tylko czym się kierować, kiedy na rynku jest tak wiele marek i modeli? Zdaniem serwisantów Premio, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę styl jazdy oraz to, czy opona nadaje się do danego samochodu. Co trzeci ekspert Premio wskazuje na parametry jezdne, a zwłaszcza przyczepność na mokrej nawierzchni. Istotne znaczenie ma też dostosowanie opon do miejsc, gdzie zamierzamy podróżować. Z kolei co piąty mechanik Premio uważa, że warto zaufać sprawdzonym markom, bo gwarantują one wysoką jakość produktu.
Auto gotowe do zimy
Wymiana opon na zimowe to jedno z kluczowych działań w przygotowania pojazdu do sezonu. Aby jednak nie dać się zaskoczyć zimie, warto też przy wymianie ogumienia zadbać o inne elementy auta, takie jak:
- układ hamulcowy i kierowniczy,
- zawieszenie,
- wymiana płynu chłodniczego w spryskiwaczach z letniego na zimowy,
- uzupełnienie braków w oświetleniu,
- sprawdzenie stanu akumulatora i piór wycieraczek,
- zaopatrzenie się w dodatkowe wyposażenie, takie jak odmrażacze do szyb i zamków oraz skrobaczki.
5 rzeczy, które warto sprawdzić w samochodzie przed zimą
- Opony zimowe to podstawa przyczepności
- Sprawny akumulator – bez niego nie pojedziesz
- Wycieraczki zapewniają widoczność
- Zimowy płyn do wycieraczek
- Niezbędne akcesoria w samochodzie